Instellingen

Westland heeft nu eigen Bol.com: honderden lokale winkels aangesloten

WESTLAND - Het Westland is de eerste Nederlandse gemeente met een eigen winkelplatform. Westlanders hoeven de deur niet meer uit, maar kunnen hun geld wél bij lokale winkeliers uitgeven. Namelijk via de grootste lokale bol.com van Nederland: WinkelinWestland.nl, die vandaag live gaat. Ideaal, of wordt de Westlander zo juist nóg meer de Westlandse winkelstraten uitgejaagd?
Van kleding, sterke drank, een eettafel, boeken, tuinartikelen, maar ook vleeswaren, kaas, speelgoed en camera's. Het aanbod van WinkelinWestland.nl lijkt oneindig. 'We willen de bestellingen die via bol.com gedaan worden, eruit krijgen', legt Roel Batelaan van MKB Westland, initiatiefnemer van het platform uit. 'Vrijwel alles wat daar besteld wordt, is namelijk ook gewoon híer in ons eigen Westland verkrijgbaar.'
Zo denken de eigenaresses van Rumah Conceptstore, één van de 366 winkels die zich inmiddels bij het platform hebben aangesloten, er ook over. Hoewel Rumah zelf al een eigen webshop heeft, zien de winkeleigenaren zeker de meerwaarde van het platform in. 'We hopen op deze manier een nóg groter publiek te bereiken, en ook als Westlandse ondernemers met elkaar sterk te staan', laat eigenaresse Maaike weten. 'We hebben de lokale consument gewoon nodig.'

Eigen bezorgservice

Het Westland is de eerste Nederlandse gemeente met een eigen winkelplatform dat uiteindelijk net zo groot moet worden als alle Westlandse winkelcentra bij elkaar opgeteld. 'Dat zijn dan ruim 750 bedrijven. Klanten kunnen dag en nacht inloggen om te bestellen', vervolgt Batelaan. Het is ook méér dan alleen winkelen: 'Wie wil, kan direct een restauranttafeltje reserveren, een afspraak maken met een makelaar of zelfs een auto kopen. De lokaal bestelde producten haal je af of of laat je thuisbezorgen.'
Zo worden woensdag vier pakketten van Rumah Conceptstore ingeladen in de bakfiets van winkelinwestland.nl. Batelaan: 'We zijn bij onze winkelstraat een eigen bezorgservice gestart, een soort Coolblue, maar dan alleen voor de Westlandse winkelier. We proberen dat zo duurzaam en efficiënt mogelijk in te richten. Wanneer je dus een bestelling plaatst bij een modezaak, de kaaswinkel en de slijter, wordt alles in één keer - het liefst per fiets - thuis afgeleverd.'

'Moet de fysieke winkels versterken'

Maar zitten mensen daar nou echt op te wachten: kaas bestellen via een webshop? 'Ik geef toe dat het voor de versproducten best wel een uitdaging wordt. Niet alleen qua vraag, maar ook hoe? Kaas kan je nog vacuüm verpakken maar wat doe je met twee ons ham?' Daarnaast is de concurrentie met zoveel winkels op één hoop moordend.
Volgens MKB Westland is het vooral de bedoeling dat het online platform de fysieke winkels gaan versterken. 'We willen Westlanders niet nog meer de dorpskernen uitjagen, absoluut niet. Maar hoe je het went of keert: online webshops zijn onderdeel van deze tijd. En dan liever digitaal lokaal, dan digitaal naar een grote keten. Waar het omgaat, is dat we het lokale geld ook hier houden.'

'Chauvinistisch volkje'

Niet alle ondernemers zijn overtuigd van het succes van het platform. Anderen hebben er simpelweg geen tijd voor. Wim van Leeuwen Witgoed heeft bedankt voor een plekje op de website. 'We hebben het gewoon veel te druk', laat de eigenaar weten. 'Zo'n site waarop je van alles moet bijhouden en uploaden. Het zorgt voor administratieve rompslomp, maar we steunen onze collega's die het wél doen. Het is een goed initiatief.'
Mensen op straat reageren overwegend enthousiast. 'Ik zal in de dorpen mijn boodschappen blijven doen, maar wanneer ik iets normaal op bol.com wil bestellen, doe ik dat in de toekomst via de Westlandse variant.' Sommige zien er het nut niet van in: 'Ik woon op een steenworp afstand, als ik iets nodig heb, ga ik er juist graag even uit.' Toch heeft MKB Westland er veel vertrouwen in. 'Uiteindelijk zullen mensen er toch voor gaan zwichten. Westlanders zijn een chauvinistisch volkje, dat zal meespelen in positieve zin.'