Nieuw innovatielab voor TNO moet de bouw duurzamer maken

DELFT - TNO presenteert een nieuw bouwinnovatielab in Delft. In het nieuwe gebouw gaat het instituut onderzoek doen naar passende en nieuwe oplossingen in de bouw. Zo onderzoekt het bedrijf in het nieuwe lab het lange termijngedrag van de wegen in Nederland en de prestaties van het bouwmateriaal of andere constructies. Het nieuwe lab moet de onderzoekers meer de ruimte geven om goed onderzoek te doen.
'We zijn er ontzettend blij mee’, vertelt Tim Dijkmans. De team- en projectleider van het lab is blij dat zijn nieuwe gebouw deze week opengaat. 'Vanaf woensdag kunnen we straks met vijftien á twintig man sterk hier in het lab aan de slag', vertelt hij mediapartner Omroep Delft. Het betekent voor het bedrijf een verhuizing van het oude gebouw op de TU Campus, naar het nieuwe bedrijventerrein ten zuiden van de universiteit. Daar staat nu het nieuwe klimaatneutraal gebouwde gebouw.
'We wisten ook al dat ons oude gebouw maar zes jaar kon blijven bestaan. Daarom lag een verhuizing erg voor de hand. Dat gebouw was ook echt als een tijdelijke vestiging gebouwd. Alle spullen die we daar hadden, hebben we nu ook mee kunnen nemen naar een nieuw gebouw', gaat de projectleider verder.

Nieuwe locatie vooral logistiek voordelig

Volgens Dijkmans is het grotere lab vooral logistiek een voordeel. 'We hebben nu al onze onderzoekslaboratoria onder één dak zitten. Dat werkt voor ons erg prettig. Ook wordt volgend jaar ons nieuwe kantoor hiernaast opgeleverd, dat erg handig is voor onze collega’s', gaat Dijkmans verder. Het is de bedoeling dat op deze locatie flink wordt nagedacht over duurzaamheid, met name in de wegenbouw. In de onderzoekslaboratoria zijn de wetenschappers druk bezig met het vinden van een nieuw soort bindmiddel voor asfalt.
Het nieuwe laboratorium helpt daar ontzettend bij volgens Kirsten Roetert Steenbruggen, consultant wegenbouw. Zij onderzoekt de nieuwe duurzamere typen asfalt, die in de toekomst voor minder CO2-uitstoot moet zorgen. 'Het nieuwe lab biedt ons veel meer mogelijkheden om bepaalde praktijkomstandigheden te kunnen simuleren en beproeven.'

Duurzamer asfalt het doel

'We kunnen nu veel meer te weten komen over de verschillende materiaaleigenschappen van asfalt en beton. Op zo’n manier kunnen we veel sneller veel meer innovaties doen. Je hoopt eigenlijk dat je een duurzamere vorm van asfalt vindt die uiteindelijk gaat zorgen voor minder uitstoot. Er moet dan vooral minder uitstoot in het maken van het product zitten. We kijken daarom bijvoorbeeld in plaats van aardolie naar bijvoorbeeld planten als bindmiddel van nieuw asfalt', sluit de consultant af.