A12 na negen dagen weer open: 'De regio heeft flink te lijden gehad'

De A12 is voorzien van een nieuwe laag asfalt
De A12 is voorzien van een nieuwe laag asfalt © ANP
BODEGRAVEN-REEUWIJK - De opluchting is groot, want na negen dagen kan het verkeer vanaf donderdag weer gebruik maken van de A12 van Utrecht naar Den Haag. Door werkzaamheden was het verkeer in de gemeenten in de buurt van de snelweg ontregeld. Toch kijkt Rijkswaterstaat met een goed gevoel terug op de werkzaamheden. 'Het was negen dagen hinderlijk, maar nu komen we negen jaar niet meer terug', vertelt Stef Kampinga.
Er was voorafgaand aan de afsluiting veel kritiek op de wegwerkzaamheden. Bedrijven en politici vonden het onbegrijpelijk dat de snelweg zo lang dicht zou gaan en dat de werkzaamheden niet in de zomer of de winter werden uitgevoerd. Volgens Kampinga, voorzitter van het doorstromingsteam dat de verkeerssituatie moest regelen, was dit de enige optie. 'We wilden niet in de winter voor een voldongen feit komen te staan, waarbij de hinder nog groter zou zijn dan nu.'
Want het was hard nodig dat de weg werd gerepareerd. 'Bij een controle in april bleek dat het asfalt met spoed vervangen moest worden', legt Kampinga uit. 'Normaal wordt een project als dit een jaar of anderhalf jaar voorbereid, nu hebben we alles in vier maanden geperst. Het liefst hadden we de weg in de zomer al willen pimpen, maar dat vonden gemeenten, vooral Woerden, onacceptabel vanwege de evenementen in de stad.'

Drukste ochtendspits van het jaar

Hierdoor moest de weg nu negen dagen dicht. Het heeft tot veel drukte op de wegen geleid. Verkeer dat van Utrecht naar Den Haag wilde, moest omrijden via Gorinchem of Amsterdam. Of kiezen voor de provinciale wegen in de regio. Woensdagochtend was er door regen en ongelukken, maar ook door de afsluiting van de A12, de langste ochtendspits van dit jaar.
Voor bedrijven leverde de afsluiting van de snelweg logistieke problemen op, vertelt Aat van der Meer, managing director van transportbedrijf Dachser. 'Het is veel werk geweest om door te kunnen draaien.' Het bedrijf heeft veel extra werk moeten verzetten om alles te laten draaien.
'Chauffeurs hebben veel extra kilometers moeten maken en er langer over gedaan dan normaal. De A12 wordt door hen dagelijks gebruikt om vanuit het noorden van Nederland naar het distributiecentrum in Waddinxveen te komen. Dat was een gepuzzel, want chauffeurs mogen vanwege de rijtijdenwet maar een maximaal aantal uur per dag achter het stuur zitten.'

Overuren en extra kosten

Van der Meer kan nog niet inschatten wat de afsluiting het bedrijf heeft gekost. 'Er zijn veel overuren gedraaid op kantoor om alles in goede banen te leiden', legt hij een deel van de extra kosten uit. 'Maar het vraagt met name veel van de flexibiliteit van de werknemers. Je vraagt al veel van je mensen, en dan komt dit er nog op.'
Kampinga erkent dat het verkeer last heeft gehad van de werkzaamheden. Zo stonden er de laatste dagen veel files, ook op de wegen die het verkeer moest gebruiken om om te rijden. 'We kunnen nog niet meten wat de impact van de afsluiting is. We zien ook dat mensen na corona weer meer op kantoor werken en dat het daardoor ook drukker is. Maar het is duidelijk dat de regio rond de A12 flink te lijden heeft gehad.'

Leed zo veel mogelijk voorkomen

Toch hebben de partijen er volgens Kampinga alles aan gedaan om de overlast te beperken. 'Met het mobiliteitsteam hebben we elke spits in de gaten gehouden wat er op de wegen gebeurde en of we in moesten grijpen. We hebben er echt alles aan gedaan om het leed zo veel mogelijk te voorkomen, maar je ziet dat het wegennet in de regio kwetsbaar is als er een hoofdweg wordt afgesloten. De omliggende wegen kunnen dat vaak niet opvangen.'
Ondanks de overlast is wethouder Inge Nieuwenhuizen van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk niet ontevreden. Van tevoren had ze grote zorgen over de aanpak en planning van de werkzaamheden. 'Het lijkt het erop dat we zaken goed voorbereid hebben en dat mensen rekening hebben gehouden met de afsluiting. Grote klachten bleven vooralsnog uit in onze gemeente', zegt ze.

Langer onderweg

Wel waren er in Bodegraven tijdens de spits plekken waar het verkeer vastliep, meldt de wethouder. Vooral rondom de Goudseweg, in Bodegraven-Zuid. 'Dit werd vooral veroorzaakt door de combinatie met de afsluiting van de N207, in de eerste week, waardoor er nog meer verkeer over de N11 kwam. Als gevolg daarvan liep niet alleen de N11 vast, maar ook de Goudseweg en omliggende routes.' Daarnaast waren mensen volgens haar veel langer onderweg dan gebruikelijk om Bodegraven uit te komen en om vanuit Alphen aan den Rijn richting Gouda te rijden.
Ook lokale transportondernemers hadden last van de werkzaamheden, aldus Nieuwenhuizen. 'Zij gaven aan dat zij gemiddeld één tot twee uur langer bezig zijn per rit. De ondernemers gaven ook aan dat hun medewerkers lang bezig zijn om van en naar het werk te komen.'

Donderdag weer open

Donderdag om 5.00 uur is weg weer opengegaan. Volgens Kampinga zijn de werkzaamheden voorspoedig verlopen. 'Het is flink wat werk om de hele rijbaan van nieuw asfalt te voorzien. En daar komt ook meer bij kijken dan mensen denken. Zo hebben we gekozen voor dubbel ZOAB-asfalt. Dat is 2 centimeter dikker dan het asfalt wat er lag. Dat heeft wel gevolgen voor de rest van de weg, want de vangrail moet bijvoorbeeld op een bepaalde hoogte boven de rijbaan staan. Dus 2 centimeter dikker asfalt betekent ook dat die allemaal 2 centimeter omhoog moeten.'
Kampinga gaat ervanuit dat de A12 er door de nieuwe asfaltlaag weer een tijd tegenaan kan. 'De nieuwe weg moet minimaal zeven jaar meekunnen, maar we denken zelfs dat dit negen jaar kan blijven liggen. We hebben dan ook altijd gezegd: we brengen nu negen dagen overlast, maar daarna komen we ook negen jaar niet meer terug.'
De ANWB zegt donderdagochtend goed gemerkt te hebben dat de A12 richting Den Haag weer open is. De zogeheten omrijdfiles zijn verdwenen en ook op de lokale en regionale sluiproutes is de verkeersdrukte grotendeels verdwenen.