Instellingen

Van Bral tot Lubach en Soundos: nieuw Haags cabaretfestival wil 'lachspiegel van samenleving zijn'

Cabaretiere Soundos El Ahmadi is een van de boegbeelden van PEPER
Cabaretiere Soundos El Ahmadi is een van de boegbeelden van PEPER © Diligentia/Pepijn
DEN HAAG - Cabaretfestivals bestaan al best lang in ons land, maar het nieuwe festival PEPER - dat vrijdag begint - is anders. In de eerste plaats omdat het geen 'jong talent-wedstrijd' is, zoals al die anderen. Gevestigde namen en relatieve nieuwkomers treden afwisselend op. Soms met bestaande voorstellingen en soms met programma's die speciaal voor PEPER zijn ontwikkeld. Maar bovenal is PEPER écht Haags. En wordt er niet alleen opgetreden in de theaters Diligentia en PePijn, maar ook op ongebruikelijke locaties. Zo kun je Erik van Muiswinkel aantreffen in de balzaal van Hotel Des Indes en rapper Brainpower in de Kloosterkerk.
Met uiterste zorgvuldigheid is donderdagochtend een schilderij van vier eeuwen oud verplaatst van De Lange Vijverberg naar Theater Diligentia, een paar honderd meter verderop. Het werk is twee bij twee meter en is van de hand van Jan Cossiers. Het verbeeldt het verhaal van Granida en Daifilo, dat razend populair was in de zeventiende eeuw. Tijdens PEPER komt het voor heel even in het theater te hangen, waar het een belangrijk element wordt in een voorstelling van Sjaak Bral met het Residentie Orkest.
Tijdens de voorstelling zal de oude meester letterlijk vanuit de hemel neerdalen tot vlak boven het toneel. En nu het er dan toch hangt: er komen ook kunsthistorische lezingen op het podium van Diligentia. Dat heeft alles te maken met een ander festival: kunstfestival Masterly The Hague vindt tegelijkertijd plaats en werkt nauw samen met PEPER.

Haagse humor

Het is de bedoeling dat PEPER een blijvertje wordt in Den Haag. Het moet de stad de komende jaren nadrukkelijker op de kaart zetten als 'humorstad'. Dat is althans de ambitie van de theaters Diligentia en PePijn. 'Den Haag heeft al veel humor van zichzelf', vertelt Mariette van Solingen namens beide theaters. 'Hagenaars en Hagenezen verstoppen hun humor altijd heel mooi in tekst. En het is een mooie verbinder. Humor is heel krachtig. In een debat heb ik nog nooit twee mensen achteraf hun mening horen wijzigen. Maar als je iets met humor brengt dan kan het je aan het denken zetten.'
De cabaretiers die komen optreden worden daar overigens niet speciaal op geselecteerd. Het zijn niet allemaal makers die het maatschappelijke debat en de politiek scherp behandelen. 'We letten er nu op dat we goed en hoogwaardig kwalitatief sterk cabarettalent laten zien. En we geven de grote namen graag een plek op PEPER, om de Hagenaars ermee kennis te laten maken op zoveel mogelijk plekken en tijdstippen', vertelt Van Solingen.

Verbinden

Zo speelt Erik van Muiswinkel op zaterdagavond in de balzaal van Hotel Des Indes een komische hommage aan de grote liedjesschrijver Heinz Polzer, alias Drs. P. Een programma waarin hij de doctorandus overigens ook weergaloos imiteert. Maar dat niet alleen: Van Muiswinkel duikt in de voorstelling ook diep in het Haagse verleden en laat zijn licht schijnen op 'ons Indië' en op de 'nostalgie-industrie'.
Elke Vierveijzer zingt haar liedjes op weer een andere plek: Escher in het Paleis, tussen de schilderijen van de wereldberoemde graficus. Greg Shapiro staat in Museum West en Brainpower kun je zien tijdens een nachtdienst in de Kloosterkerk.
In de theaters staan artiesten als Soundos, Arjen Lubach en Hagenaar Marco Lopes. 'We willen met die locaties echt verbinden', zegt Van Solingen. 'En we willen het bereikbaar maken voor mensen, zodat ze niet per se in het theater op het rode pluche hoeven te zitten'.