Delftse studenten gaan met zonneauto voor de prijzen in grootste race van het jaar

Nuna11 komt over de streep bij de kwalificatie
Nuna11 komt over de streep bij de kwalificatie © Jorrit Lousberg/Vattenfall Solar Team
DELFT - Het Delftse Vattenfall Solar Team verschijnt maandag op de tweede plek aan de start van de grootste zonnerace van het jaar: de Solar Challenge Morocco. Het team gaat de strijd aan met wereldtoppers in zonneracen en legt in vijf dagen tijd ruim 2.500 kilometer af, slechts voortgedreven door de kracht van de zon en de wind.
Tijdens de kwalificatie op een stratencircuit bij het stadion van Agadir, de havenstad met een kleine 500.000 inwoners in het zuidwesten van Marokko, presteerde de zonnebolide van het team met studenten uit Delft met een kwalificatietijd van 2:23 uur beter dan verwacht. Het team moest alleen het Groningse Top Dutch voor zich dulden en start dus op de tweede plek.
Met een brede glimlach stond racemanager Tibbe Lukkassen te kijken naar de finish van de kwalificatie zondag. Hij is dan ook vol vertrouwen voor de race die deze maandag begint. 'We hebben vijf seconden sneller gereden dan tijdens de vele trainingsrondjes voorafgaand aan de kwalificatie. Daarmee hebben we onder meer wereldkampioen Agoria (uit België, red.) achter ons gehouden. Dus dit resultaat is echt veel beter dan verwacht.'

'We hoeven nu minder in te halen'

'Door een goede startpositie hoeven we minder auto’s in te halen. Inhalen kost veel energie en zorgt ervoor dat de auto minder efficiënt rijdt', legt Lukkassen uit. 'Deze positie speelt onze strategie in de kaart.' De eerste etappe van de meerdaagse race in Marokko leidt van het drukke stadsverkeer in Agadir door de bergen naar de finish in Zagora.
Het team hoopt met Nuna11 als eerste de bergen te bereiken, omdat inhalen daarna een enorme uitdaging zal zijn in de smalle bergpassen.
Normaal gesproken vindt de grootste zonnerace plaats in Australië, maar dat ging vanwege de coronapandemie de afgelopen twee jaar niet door. Voor het eerst racen de teams nu als alternatief in Marokko, op onbekend terrein. De studenten uit Delft wonnen de race in Australië al zeven keer en leken in de laatste editie in 2019 op weg naar een nieuwe titel, tot de auto tijdens de laatste etappe in brand vloog.

Coach Mark Lammers niet aanwezig door vluchtverbod

Omdat er door de coronamaatregelen niet meer vanuit Nederland wordt gevlogen van en naar Marokko, kan teamcoach Marc Lammers niet aanwezig zijn. Hij adviseert en support het studententeam via een videoverbinding vanuit Nederland. 'Ik heb een jaar lang met dit team toegewerkt naar deze race tussen zonneauto's en ik was er uiteraard graag bij geweest. Helaas gooit corona roet in het eten.'
Toch laat hij op afstand van zich horen. 'Ook vanuit Nederland doe ik er alles aan om het team mentaal fit te houden en te adviseren waar nodig. Een peptalk voor de coureur van de kwalificatie met gezonde wedstrijdspanning hoort daar natuurlijk bij.'

Op het randje rijden, maar wel de auto heel houden

De kwalificatie werd gereden door coureur Dries Borstlap: 'Ik was toch wel meer gespannen dan normaal, want je wilt de auto vooral heel houden. We hebben er tenslotte met het hele team anderhalf jaar lang zo hard aan gewerkt.' Dat dit niet vanzelfsprekend op het hobbelige terrein.
De coureur reed naar eigen zeggen op het randje. 'Ontzettend spannend was het, maar dit geeft vertrouwen voor de race.' Borstlap is één van de vier coureurs die zonneauto Nuna11 in vijf dagen naar de finish moet rijden.

Vijf dagen, duizenden kilometers

De Solar Challenge Morocco beslaat vijf dagen. Start en finish zijn in het stadion van Agadir. De etappes starten en eindigen verder in Zagora (stad met 40.000 inwoners) en Merzouga (een dorp aan de grens met Algerije). De teams proberen dagelijks een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Na de vijfde etappe worden die tijden bij elkaar opgeteld. Het team met de laagste tijd wint.
Teamcaptain Christiaan Wiers kijkt uit naar de race. 'We hebben hier het afgelopen jaar keihard voor gewerkt en zijn er klaar voor. Ondanks dat we het grootste deel van het jaar te maken hadden met strikte veiligheidsmaatregelen vanwege corona is het ons gelukt een revolutionaire zonneauto te bouwen.' De bouwers hopen anderen te inspireren en laten zien dat rijden zonder fossiele brandstoffen gewoon mogelijk is.

De etappes op een rijtje:

  • Etappe 1: Agadir – Zagora (475 kilometer)
  • Etappe 2: Zagora – Merzouga (551 kilometer)
  • Etappe 3: Merzouga – Merzouga (523 kilometer)
  • Etappe 4: Merzouga – Zagora (447 kilometer)
  • Etappe 5: Zagora – Agadir (475 kilometer)