Omwonenden Mall of the Netherlands zitten nog jaren in de verkeersellende

Drukte bij The Mall of the Netherlands
Drukte bij The Mall of the Netherlands © Regio15
LEIDSCHENDAM-VOORBURG - Rijen auto's stonden er dit weekend weer op de toegangswegen naar de Mall of the Netherlands. Omwonenden klagen vaak over de lange reistijd naar hun huizen. En het lijkt erop dat het er niet beter op gaat worden, voorspelt verkeersexpert Ruud Hornman. 'Voorlopig zullen omwonenden nog jaren last gaan hebben van het verkeer.' Hij ziet de drukte rond het grote winkelcentrum met lede ogen aan. 'Waarom heeft niemand gezegd: dit is niet haalbaar?'
Hornman snapt niets van de locatie in Leidschendam. 'De N14 was al druk en de Mall wordt omgeven door woonwijken. Wie bedenkt het om daar het grootste winkelcentrum van het land te plaatsen?' Hij vergelijkt het met bijvoorbeeld de Efteling in Kaatsheuvel. 'Daar komen op erg drukke dagen zo’n 40.000 bezoekers per dag.'
Ruud Hornman heeft zich op verzoek van Omroep West verdiept in de verkeersproblemen rondom de Westfield Mall of the Netherlands. De bevlogen expert leidde andere verkeersexperts op en werkte samen met gerenommeerde verkeersonderzoeksbureaus vanuit de onderwijsinstelling Breda University of applied sciences. Hij werkte zo'n 35 jaar als docent verkeersmanagement.
De Mall heeft de ambitie om 100.000 bezoekers per dag aan te trekken. 'Als je ziet wat de Efteling voor moeite heeft gedaan om de verkeersontsluiting geregeld te krijgen. De hele omgeving daar is erop ingericht', legt Hornman uit. 'De Mall ligt tussen woonwijken, waar binnenkort nog meer woonwijken bijkomen. Dan denk ik: mijn hemel, wie bedenkt zoiets? Het is een prachtig winkelcentrum en ik snap de aantrekkingskracht. Maar als ik naar de ambities kijk, is het gewoon niet haalbaar.'
Drukte blijft aanhouden bij het populaire Mall of the Netherlands

Vooronderzoek en ov

Het vooronderzoek dat de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft laten doen, is volgens Hornman niet verkeerd uitgevoerd. 'Zo'n onderzoeksbureau krijgt een verkeersmodel aangeleverd, waar ze een berekening op loslaten. Maar die verkeersmodellen zijn niet altijd betrouwbaar, dus loopt het weleens mis. Als je de situatie breder bekijkt, dus los van zo'n verkeersmodel, is het gewoon niet logisch om een megawinkelcentrum op die plek te plaatsen. Ik vind het megalomaan.'
Auto's in de rij om de parkeergarage van The Mall in te kunnen I Foto Omroep West
Auto's in de rij om de parkeergarage van The Mall in te kunnen I Foto Omroep West
De gemeente is druk bezig met allerlei maatregelen, liet ze Omroep West onlangs weten. Het openbaar vervoer wordt gestimuleerd en er wordt onder meer gebruik gemaakt van zogenoemde 'DRIPS' (Dynamische Route-informatiepanelen)'. 'Daarmee laat de gemeente zien dat ze blijkbaar inzetten op autoverkeer', zegt Hornman. 'Bovendien zijn de bestaande panelen bedoeld om het verkeer in Den Haag in goede banen te leiden. Ik vind het van den zotte dat je die gaat gebruiken omdat je een hopeloze locatie hebt gekozen voor zo'n winkelcentrum.'
Over het stimuleren van het ov is hij stellig. 'Als mensen weten dat je een bestemming met de auto kunt bereiken en ook nog eens gratis kunt parkeren. Dan moet je wel met een spijkerhard argument komen om mensen die auto uit te krijgen.'

'Gerommel in de marge'

Een oplossing is volgens Hornman nog ver weg. 'Als je het verkeersprobleem serieus wil oplossen, moet je een systeem bedenken waarmee je de auto aantrekkelijkheid terugschroeft. De huidige maatregelen zoals tramlijntjes doortrekken en verkeer omleiden noem ik gerommel in de marge.' Wat volgens de expert wel zou werken, is een megaparkeerplaats. 'Duizenden parkeerplekken op een goed bereikbare plek langs een snelweg, waar niet de halve randstad last van heeft. Een investering van honderden miljoenen.'
Het vinden van een parkeerplek is op zaterdagen een uitdaging I Foto Omroep West
Het vinden van een parkeerplek is op zaterdagen een uitdaging I Foto Omroep West
Ook betaald parkeren zou helpen. 'Denk aan Haagse stadstarieven van meerdere euro's per uur.' De expert is nu dan ook niet zo hoopvol richting omwonenden. Ik vrees dat de gemeente met de Mall een paard van Troje heeft binnengehaald', zegt hij.
Lees alles over de MAll of the Netherlands in ons dossier