Instellingen

In 2024 vliegen op waterstof vanaf Rotterdam the Hague Airport

De luchtvaartsector werkt aan de eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024
De luchtvaartsector werkt aan de eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024 © ZeroAvia
DEN HAAG - Zonder CO2-uitstoot van Rotterdam naar Londen vliegen in een vliegtuig dat volledig op waterstof draait. Dat moet vanaf 2024 mogelijk zijn wat Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en vliegtuigbouwer ZeroAvia betreft. Als die plannen uitkomen, zou het weleens de eerste commerciële luchtvaartverbinding ter wereld met een toestel op waterstof kunnen worden.
De luchthavens, het Brits-Amerikaanse ZeroAvia en de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport hebben woensdag een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Miranda Janse, directeur van stichting Rotterdam the Hague Innovation Airport noemt de samenwerking een belangrijke mijlpaal. 'Het brengt de expertise van de waterstofvlucht in de praktijk in Nederland.'
Het toestel op waterstof is momenteel in ontwikkeling. Het heeft negentien zitplaatsen en wordt aangedreven door propellers. Een kleiner prototype, met zes zitplaatsen, is al succesvol getest. Voor de op te zetten waterstofroute zijn gesprekken gaande met verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Plannen voor steeds grotere waterstofvliegtuigen

Waterstof is een schone techniek. De vliegtuigen van ZeroAvia hebben een zogeheten brandstofcel die op waterstof draait en elektrische motoren aandrijft. Om waterstof te maken is water en elektriciteit nodig. Hoe duurzaam het is, hangt uiteindelijk af van de manier waarop die stroom wordt opgewekt.
Uit het vliegtuig zelf komt geen schadelijke uitstoot. Dat is een groot verschil met de vliegtuigen die nu het luchtruim domineren. Die vliegen op kerosine en daarbij komt veel CO2 vrij. Ook stoten vliegtuigen stikstofoxiden uit, die slecht zijn voor de luchtkwaliteit en de natuur. ZeroAvia heeft plannen om de komende jaren steeds grotere waterstofvliegtuigen te bouwen, die ook steeds verder moeten komen.
De luchtvaartsector werkt aan eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024
De luchtvaartsector werkt aan eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024 © ZeroAvia