Verzet tegen islamitische school blijft: 'Westlanders vrezen islamisering van hun Westland'

Leerlingen op een islamitische school
Leerlingen op een islamitische school © ANP
WESTLAND - De pieten van Sinterklaas zijn in het Westland nog altijd pikzwart, op veel Westlandse basisscholen is het aantal allochtone leerlingen op een paar handen te tellen en een islamitische basisschool in Westland? Liever niet. Hoe zit dat?
'Ik vraag me echt af wat de islam het Westland heeft aangedaan?', briest directeur Ali Ahrouch van scholengemeenschap Yunus Emre. Zijn stichting probeert al sinds 2016 een islamitische basisschool in de kassengemeente te vestigen, maar de Westlandse raad houdt dat al jaren krampachtig tegen. 'Wanneer er nog procedures zijn, snap ik dat die eerst worden doorlopen', gaat Ahrouch verder. 'Maar dat spel is nu gespeeld. De Raad van State heeft bepaald dat de school er mag komen, maar toch blijft de gemeenteraad er alles aan doen om deze school tegen te werken.'
'Waarom?' Dat vraagt een deel van de Westlandse islamitische samenleving zich af. Het gevoel bij de moslims is steeds meer: 'ze zijn gewoon tegen ons?'. 'Ik vind deze houding ontzettend jammer', merkt een islamitische dame uit Wateringen op. 'We hebben hier protestants-christelijke basisscholen, katholieke basisscholen, als er islamitische mensen zijn die hun kind graag op een islamitische basisschool willen doen, waarom niet?'

'Vrezen islamisering van hun Westland'

Volgens fractievoorzitter Dave van Koppen van LPF Westland heeft het absoluut niks met racisme of discriminatie te maken. 'We vinden gewoon dat het veel beter is als deze groep zich mengt binnen de bestaande scholen. Het liefst zouden wij overigens helemaal geen religieuze scholen meer hebben in Westland. Ons ideale plaatje is dat alle stichtingen: protestants-christelijk, katholiek en openbaar, met elkaar fuseren; gewoon alles bij elkaar.'
Schrijver en Westlandkenner Rien van den Anker denkt toch dat het verzet tegen de islamitische school verder gaat dan alleen weerstand tegen 'religieus onderwijs'. 'Het gaat vooral om een bepaald type religieus onderwijs. De lokale partijen moeten gewoon niks van deze religie hebben, en vrezen een soort islamisering van hun Westland.'

Westland is 'menselijk rechts'

Maar niet alleen de islamaanhangers zijn de klos. Ook in andere situaties komen Westlanders niet gastvrij over als het gaat om allochtonen binnen hun gemeente. Zo mogen Oost-Europese arbeidsmigranten in het Westland wel werken, maar liever niet wonen. Een oproep om Afghaanse vluchtelingen op te vangen? Westland geeft geen gehoor. Van den Anker: 'Ik zoek al jaren naar een mooie term om dit gedrag te benoemen, want zeggen dat het Westland discriminerend is, dat gaat te ver. Ik ben inmiddels gekomen tot: Westland is 'menselijk rechts'.'
Hij vervolgt: 'Aan de ene kant zijn Westlanders hele vrijgevige mensen. Als het om kanker of ALS gaat, worden er in het Westland bakken met geld opgehaald. Maar gaat het over arbeidsmigranten of een Syrisch gezin? Die kunnen letterlijk in de stront zakken. Het is heel tegenstrijdig. Ik denk dat het vooral angst is voor het vreemde.'

Tegen islamitische gemeenschap?

Ali Ahrouch, de directeur van Yunus Emre blijft ondertussen stappen zetten om de islamitische school in Westland te realiseren. 'Ik hoop dat de raad snel duidelijkheid geeft over de échte reden van hun verzet. Als ze iets hebben tegen de islamitische gemeenschap in het Westland, dan moeten ze dat ook uitspreken.'
'Onzin', benadrukt Dave van Koppen. 'Een meerderheid heeft zich regelmatig uitgesproken tegen alleen deze schóól en deze democratische uitspraak vind ik een groot goed. Wij willen gewoon alle kinderen, van wat voor geloofsovertuiging dan ook, samen naar school laten gaan. Dan sluit je juist niemand uit en dat is dus verre van discriminerend.'