Instellingen

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Een RandstadRail-voertuig in Den Haag
Een RandstadRail-voertuig in Den Haag © ANP
WESTLAND - Er komt voorlopig geen lightrailverbinding die het Westland aansluit op het tram- en metrosysteem in Den Haag en Rotterdam. Dat meldt mediapartner WOS op basis van een rapport dat is opgesteld in opdracht van ondermeer de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Tot 2050 moet het Westland genoegen nemen met een bus. De lijnen worden wel verbeterd en ook doorgetrokken naar Delft en Zoetermeer.
Het rapport is opgesteld door ingenieursbureau Witteveen+Bos. De opdracht van dus van de Metropoolregio, maar ook van de gemeenten gemeenten Den Haag, Westland en Maassluis. Het openbaar vervoer in Westland moet beter, vinden alle partijen en in het Westland wordt langere tijd gedroomd van een lightrailverbinding. De Greenport Horti Campus in Naaldwijk zou dan als OV-knooppunt moeten gaan fungeren. Het bureau heeft eerst acht scenario's opgesteld. Na verdere studie bleven er daarvan vijf over.
Uiteindelijk is gekozen om een variant uit te werken, schrijft de WOS. Daarin wordt het Westland in 2040 ontsloten met een zogeheten BRT-verbinding (Bus Rapid Transit) tussen Den Haag, Naaldwijk en Maassluis. Het gaat hierbij om een bus die vaak rijdt en dat ook nog eens grotendeels over een eigen baan. Inchecken gaat bij de halte in plaats van in de bus en er zijn (ongelijkvloerse) kruisingen waar de bus voorrang heeft. In Den Haag en Maassluis sluit deze buslijn aan op het tram- en metronetwerk.

Ook andere lijnen aangepakt

Tegelijk met deze BRT-verbinding zou er een HOV-buslijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Naaldwijk en Delft moeten komen, die ook wordt doorgetrokken naar Zoetermeer. Die bus zou moeten rijden over een geoptimaliseerde versie van het tracé van lijn 32. Ook moet bijvoorbeeld lijn 456 worden verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2030 met de aanleg van de BRT-verbinding kan worden begonnen.
Dat niet direct wordt ingezet op lightrail heeft te maken met de kosten. Het adviesbureau raamt dat daarvoor zeker 250 miljoen euro nodig zal zijn. De BRT-oplossing wordt geraamd op vijftig miljoen. De infrastructuur van het bus-systeem is volgens de ingenieurs multi-inzetbaar en kan op den duur worden aangepast voor een railsysteem. Daarmee zou tussen 2040 en 2050 begonnen kunnen worden, waarbij het gedeelte tussen de Uithof in Den Haag en Naaldwijk Floragebied als eerste aan de beurt zou moeten komen.
De verkenning staat dinsdag 23 november op de agenda van de Westlandse raadscommissie Ruimte.