Instellingen

Den Haag wil 's middags fietsverbod in drukke Grote Marktstraat

Fietsers en voetgangers in de Grote Marktstraat in Den Haag
Fietsers en voetgangers in de Grote Marktstraat in Den Haag © ANP
DEN HAAG - In de Grote Marktstraat in Den Haag komt een fietsverbod tussen 11.30 uur en 18.00 uur, als het aan de gemeente ligt. Fietsers kunnen dan uitwijken naar de Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en de Lutherse Burgwal. Die straten worden een fietsstraat waar de auto te gast is. In 2024 moet de herinrichting af zijn. Dat blijkt uit een informatiebijeenkomst van de gemeente waar de maatregelen woensdagavond zijn gepresenteerd, meldt mediapartner Den Haag FM. De gemeenteraad beslist later over de plannen.
De winkelstraat in het centrum van Den Haag is al jaren een chaos. Fietsers gebruiken de straat om snel de binnenstad te doorkruisen en voetgangers steken over zonder op te letten. Dat leidt tot gevaarlijke situaties, waar het stadsbestuur iets aan wil doen. Dagelijks rijden er 15.000 fietsers door de Grote Marktstraat. Als er niks gebeurt stijgt dat aantal in 2025 naar 18.000 fietsers, aldus cijfers van de gemeente.
Daarom zijn er plannen voor een andere fietsroute in de straat die parallel loopt aan de Grote Marktstraat. Maar daarvoor moet er wel wat gebeuren. Nu is het in de Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en de Lutherse Burgwal ontzettend druk. Er komen veel auto's, die rondjes rijden voor een parkeerplek, en vrachtwagens laden en lossen er aan een stuk door, aldus Den Haag FM.

Fietsverkeer verdeeld over twee routes

Met de make-over wordt het fietsverkeer op de dag verdeeld over de twee routes. Tot 11.30 kunnen fietsers door de Grote Marktstraat fietsen en worden de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal gebruikt om te laden en lossen. Na 11.30 uur is het in de Grote Marktstraat verboden om te fietsen, fietsers kunnen dan via de andere route. Dat zou betekenen dat er in 2025 nog maar 8.700 fietsers per dag in de Grote Marktstraat komen.
De plannen op een rij:
  • Parkeerplekken op straat worden weggehaald, taxi- en invalideplekken blijven
  • Parkeervakken voor fietsen, meer groen en terrassen
  • Vaste laad- en lostijden voor vrachtwagens
  • Borden voor parkeergarages worden duidelijker
  • Tijdelijk lager tarief in parkeergarages voor bewoners en ondernemers
  • Parkeeracties in parkeergarages voor bezoekers
In het najaar van 2022 worden deze plannen uitgevoerd. In de jaren daarna komen daar nog een aantal veranderingen bij.
  • Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en Lutherse Burgwal worden fietsstraat waar de auto te gast is
  • Meer laad- en losvakken op de stoep van Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal
  • Fietsverbod in de Grote Marktstraat tussen 11.30 en 18.00 uur
Sfeerimpressie van de toekomstige Gedempte Burgwal
Sfeerimpressie van de toekomstige Gedempte Burgwal © Gemeente Den Haag
Volgend jaar staat in het teken van het ontwerp en kunnen belangstellenden het ontwerp inzien en erover meepraten. Zodra alle plannen verder zijn uitgewerkt, moet de gemeenteraad nog akkoord gaan, laat de woordvoerder van wethouder Robert van Asten (D66) weten. In 2024 moet de herinrichting af zijn.

Buurtpanel praat mee

Voor de herinrichting is gesproken met buurtbewoners, ondernemers en andere betrokkenen. Vijftig mensen mochten in een buurtpanel meepraten over de ideeën. Zij vonden het onder meer belangrijk dat de binnenstad autoluw wordt, er meer plek komt voor laden en lossen, er een duidelijke scheiding is tussen fietsers en voetgangers, veiligere kruispunten, goede handhaving en communicatie en ze willen absoluut niet dat het probleem van de Grote Marktstraat wordt verplaatst naar de alternatieve route.
Sfeerimpressie van de toekomstige Gedempte Gracht
Sfeerimpressie van de toekomstige Gedempte Gracht © Gemeente Den Haag