Leiderdorp unaniem akkoord met plan Oude Spoorbaan dat eerst coalitie liet klappen

Zo moet de rotonde bij de Schildwacht eruit komen te zien
Zo moet de rotonde bij de Schildwacht eruit komen te zien © Gemeente Leiderdorp
LEIDERDORP - De maximumsnelheid op de Oude Spoorbaan in Leiderdorp wordt opgeschroefd van vijftig tot zeventig kilometer per uur. Dat heeft de gemeenteraad maandagavond unaniem besloten. En dat is opmerkelijk, want twee jaar geleden was er geen meerderheid voor het plan en viel de Leiderdorpse coalitie erdoor uiteen.
Eind 2019 wilde Lokale Partij Leiderdorp (LPL) absoluut niet dat er op de weg harder dan vijftig kilometer per uur gereden mag worden. Daarmee ging de partij achter de wens van de bewoners langs de weg, in de wijk Leyhof, staan. Ook andere partijen deden dat, en er was geen meerderheid voor de snelheidsverhoging.
Echter, de twee andere coalitiepartijen (VVD en CDA) wilden destijds wel dat de snelheid omhoog ging. De gemoederen liepen dermate hoog op dat de LPL uit het college stapte. Twee jaar na dato is door de gemeenteraad alsnog besloten dat weggebruikers in de toekomst twintig kilometer per uur harder mogen rijden. En opvallend: ook Lokale Partij Leiderdorp heeft ingestemd.
Dit wordt het toekomstige uitzicht vanaf de Dijkwacht
Dit wordt het toekomstige uitzicht vanaf de Dijkwacht © Gemeente Leiderdorp
Verkeerswethouder in Leiderdorp, Willem Joosten (VVD), wist aan de meeste bezwaren tegemoet te komen, waarna iedere partij instemde met het plan. 'We leggen ons erbij neer. Dat is democratie', verklaart LPL-fractievoorzitter Hugo Langenberg bij mediapartner Sleutelstad. 'De verschillen van mening zijn niet uit de wereld. We hadden andere plannen voor de weg en dat is nog steeds zo. Onder andere een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur.'
De Oude Spoorbaan is onderdeel van het traject Leidse Ring Noord, een reeks wegen die het verkeer buitenom Leiden en Leiderdorp moeten leiden, in plaats van door de binnenstad. Leiden betaalt het grootste deel van de aanpassingen, ook op Leiderdorps grondgebied. Een eis van Leiden was dan wel dat er dan op de Oude Spoorbaan minimaal 70 km/u gereden mocht worden, het liefst zelfs 80 km/u. De Leidse verkeerswethouder Ashley North (GroenLinks) voerde de druk op en zei dat Leiden niet meer zou meebetalen als de Leiderdorpse raad niet akkoord ging. D66 Leiderdorp zwichtte en kwam in de nieuwe coalitie met een nieuw standpunt: niet meer vasthouden aan de 50 km/u. Een meerderheid voor het plan werd dus al eerder geboren.

Wat gaat er veranderen?

De Oude Spoorbaan in Leiderdorp wordt verbreed naar twee keer twee rijstroken en krijgt voor fietsers en voetgangers een tunnel onder de rotonde bij de Schildwacht (N445). Dat alles moet het voor verkeer tussen de A4 en Leiden aantrekkelijker maken de Oude Spoorbaan te verkiezen boven de binnendoorwegen in Leiderdorp.
Verder wordt het fietspad langs de Oude Spoorlaan verbreed tot vier meter. De Oude Spoorbaan krijgt ook nieuw 'stil asfalt'. Langs de weg komt bij de woonwijk Leyhof een begroeid geluidscherm van maximaal 85 centimeter hoog. Ook worden nieuwe rietvelden aangeplant.

2025

Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in het tweede kwartaal van 2023 beginnen. Anderhalf jaar later, vlak voor het begin van 2025, moet de weg worden opgeleverd.