Den Haag pleit voor 30 kilometer per uur in stad: 'Meer nodig dan een bordje vervangen'

DEN HAAG - Het is een goed idee om de maximumsnelheid op alle stadswegen te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Dat vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Hij heeft wel een kanttekening. 'Als je alleen de verkeersborden vervangt, ga je meer problemen creëren dan oplossen. Je moet er echt voor zorgen dat het voor de weggebruikers duidelijk is dat er een maximale snelheid geldt en zij zich daar ook aan gaan houden.'
Vier grote steden, waaronder Den Haag, hebben woensdag een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer. In de brief wordt opgeroepen om de maximumsnelheid op alle stadswegen terug te brengen tot 30 kilometer per uur. Het doel hiervan is om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers te laten dalen. Donderdag vergadert het parlement over het voorstel.
Het is voor gemeenten momenteel erg lastig om de maximumsnelheid te verlagen, legt de Haagse verkeerswethouder Robert van Asten uit. 'Maak het nou standaard 30 kilometer, maar maak de uitzondering 50, dat maakt het veiliger.' Als uitzonderingswegen denkt hij aan een aantal grote doorgaande wegen door de stad, zoals de Erasmusweg en de Lozerlaan.
Wethouder Robert van Asten over de oproep om de maximumsnelheid te verlagen
Door regels van het Rijk moeten wegen nu nog helemaal worden aangepast als een gemeente er 30 kilometer per uur van wil maken. 'Als ik dat bordje van 30 neerzet, dan moet ik ook daar echt de weg op aanpassen. Dan moeten die drempels erin, versmald worden en dan moeten er steentjes in plaats van asfalt komen.' Dit kost volgens de wethouder te veel geld en daarom wil hij het omdraaien. 'Bijvoorbeeld ook voor bussen. Als je in de bus zit en je rijdt over drempels, dat is geen fijne ervaring. Met nieuwe wetgeving kunnen we zeggen, je rijdt daar 30, maar we leggen daar geen drempels aan.'

'20 tot 30 procent minder verkeersslachtoffers'

Volgens Patrick Rugebregt van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid kan het verlagen van de maximumsnelheid bijdragen aan een veiligere omgeving voor alle weggebruikers. 'We hebben berekend dat als er bij de helft van de 50-wegen een limiet van 30 wordt ingesteld dat er dan tussen de 20 en 30 procent minder verkeersslachtoffers vallen.'
Ook Tertoolen is voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid. 'Het is de meest logische oplossing om de verkeersveiligheid te verbeteren. Wel moet er goed gekeken worden naar waar en hoe dit gaat gebeuren.'

'Meer dan borden vervangen'

Want alleen met verkeersborden waarop het getal '30' met een rode rand wordt omcirkeld, kom je er niet volgens de verkeerspsycholoog. 'Als je alleen de verkeersborden vervangt, ga je meer problemen oproepen dan oplossen. Automobilisten begrijpen dan niet waarom je opeens 30 kilometer per uur moet rijden op een weg waar je vroeger altijd met 50 kilometer per uur overheen mocht', legt Tertoolen uit.
Rugebregt bevestigt dat er meer nodig is dan alleen het aanpassen van de verkeersborden. 'Niet alleen de snelheidslimiet moet worden verlaagd, maar ook de daadwerkelijke rijsnelheden. En dat vergt aanpassingen aan de weg. Denk hierbij aan het plaatsen van drempels', vertelt Rugebregt.

Smalle wegen en veel klinkers

Drempels kunnen inderdaad bijdragen aan het verlagen van de rijsnelheid, bevestigt Tertoolen. Daarnaast zijn er volgens hem veel andere oplossingen om automobilisten minder hard te laten rijden in de binnenstad. 'Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar meer wegen met klinkers of de weg versmallen', weet de verkeerspsycholoog.
'Op een smalle weg met klinkers rijd je namelijk langzamer dan op een brede asfaltweg. Daarnaast halen bruggen en rotondes ook de snelheid uit het verkeer. Drempels kunnen dus een oplossing zijn, maar er zijn allerlei manieren om ervoor te zorgen dat er langzaam gereden wordt', stelt Tertoolen.

Flitskasten

De wethouder hoopt dit vooral met de inzet van flitskasten voor elkaar te krijgen. 'Natuurlijk controleren we met de politie en we willen meer flitskasten. Dus we hopen dat iedereen zich er ook aan houdt.'
Rugebregt en Tertoolen hopen in ieder geval dat de maximumsnelheid wordt aangepast en dat de wegen zo worden ingericht dat automobilisten zich echt aan deze snelheid gaan houden. 'Als dit plan wordt uitgevoerd, zal dat bijdragen aan een betere verkeersveiligheid in ons land', besluit Rugebregt.