Feestdagendrukte in sorteercentrum PostNL: 'Meer dan twee miljoen pakketten per dag'

Volle karren met pakketen in het sorteercentrum in Sassenheim
Volle karren met pakketen in het sorteercentrum in Sassenheim © ANP
SASSENHEIM - Met Black Friday en Cyber Monday achter de rug en pakjesavond en kerst in het vooruitzicht, draaien de pakkettensorteercentra van PostNL op volle toeren. In Sassenheim staat zo'n sorteercentrum. Omroep West nam een kijkje achter de schermen en laat zien hoe het er aan toegaat nu er miljoenen pakketten besteld en bezorgd moeten worden..
Het is een drukte van jewelste in het sorteercentrum in Sassenheim. Het krioelt er van de bezorgers, pakketjes en werkvloerpersoneel. Bij PostNL draagt iedereen zijn steentje bij in de drukke periode rond de feestdagen. Hoeveel drukker het is? 'Normaal gesproken bezorgen we landelijk gemiddeld zo'n één miljoen pakketten per dag. Op dit moment zijn dat er meer dan twee miljoen', vertelt depotmanager Vivian Dokter-Bourguignon. Naast de feestdagen heeft ook de ietwat vervroegde sluitingstijd van winkels een effect gehad op de drukte, bevestigt ze.
'Iedereen zet z'n schouders eronder', legt Dokter-Bourguignon uit. 'Aan de voorkant werken we samen met onze klanten en nemen we planningen door om te kijken of we de volumes kunnen spreiden over de week. Daarnaast hebben we ook een campagne gehouden waarin we onze klanten vragen zo vroeg mogelijk hun pakketten te bestellen. Aan de achterkant breiden we ons netwerk uit met nieuwe sorteercentra.'

Druktemeter

De enorme drukte maakt PostNL niet voor het eerst mee, maar het bedrijf zet desondanks alles op alles om zo veel mogelijk pakketten te kunnen verwerken. 'We maken meer ritten, langere bezorgtijden en het hoofdkantoorpersoneel werkt ook mee. We doen er alles aan om de extra pakketten aan te kunnen.'
Topdrukte sorteercentrum van Post NL in Sassenheim
Dat dat niet altijd lukt, weet ook Dokter-Bourguignon wel. Er blijven immers altijd pakketten die te laat bezorgd worden. 'Door de grote drukte kan het zo zijn dat een pakketje wat later aan komt dan verwacht, maar over het algemeen lukt het ons om op tijd te bezorgen.' Om klachten van klanten te voorkomen, heeft PostNL een druktemeter op haar site gezet waarop men het ideale bestelmoment kan bekijken.

'Het is gezellig druk'

Voor een sorteercentrum dat dagelijks duizenden pakketten verwerkt is efficiëntie een belangrijke pijler. Zo zijn veel processen in het sorteercentrum geautomatiseerd. Nadat pakketten 's nachts op regio worden gesorteerd in een ander sorteercentrum, komen ze in Sassenheim op de lopende band terecht. 'Die weet precies waar welk pakketje op de band ligt en gooit ze er op de juiste plek vanaf. Dan komen ze bij de bezorger, die ze vervolgens inlaadt en gaat bezorgen', legt de depotmanager uit.
Pakketsorteercentrum Sassenheim
Pakketsorteercentrum Sassenheim © Omroep West
Eén van die bezorgers is Raymond Kops. Normaal gesproken staat hij op de werkvloer zelf, maar met de grote drukte heeft hij een bezorgersjasje aangetrokken. Ook hij merkt dat zijn dagen langer en drukker zijn geworden. 'Normaal heb je het over een stuk of 120, 130 pakketten per dag. Nu gaat het soms om wel 170 pakketten.' Kops zelf kan wel genieten van alle hectiek om hem heen. 'Het is gezellig druk.'