HTM kritisch op snelheidsverlaging in Den Haag: langzamer ov betekent langere reistijd

Een HTM-bus in de Haagse binnenstad
Een HTM-bus in de Haagse binnenstad © ANP
DEN HAAG - Het plan van de gemeente Den Haag om de maximumsnelheid op alle wegen in de stad naar 30 kilometer per uur te verlagen wordt niet door iedereen met open armen ontvangen. Stadsvervoerder HTM is kritisch en stelt dat het grote gevolgen heeft voor het openbaar vervoer. 'Dit plan zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het ov wordt vertraagd in de stad', vertelt Marijke Poppelier, woordvoerder van de HTM. De bus doet in dat geval langer over een route.
De vier grote steden, waaronder Den Haag, hebben woensdag een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer. Daarin wordt opgeroepen om de maximumsnelheid op alle wegen in de stad te verlagen naar 30 kilometer per uur. Het doel hiervan is om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers te laten dalen. Donderdag vergadert het parlement over het voorstel.
HTM benadrukt dat het vervoersbedrijf niet tegen de plannen van de gemeente is en positief staat tegenover het verbeteren van de verkeersveiligheid. 'Maar het plan om de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur in de binnenstad te verlagen draagt niet bij aan de ambitie om het ov in de stad verder te verbeteren. Want bij verbeteren hoort ook het versnellen van het ov', zegt Poppelier.
Als dit plan wordt uitgevoerd vreest het vervoersbedrijf dat dit vooral negatieve gevolgen heeft voor de ov-gebruikers. 'Als 30 kilometer per uur de maximum snelheid wordt, is het openbaar vervoer een stuk langzamer en daardoor minder aantrekkelijk om mee te reizen', vertelt Poppelier. Daarnaast gaat het plan ook gevolgen hebben voor het vervoersbedrijf zelf. 'Als onze chauffeurs en bestuurders 30 kilometer per uur moeten rijden, zijn wij ook bang dat wij inkomsten mislopen, terwijl dit plan onze kosten juist laat toenemen.'

Voorrangssituaties en vrije banen

Daarentegen maakt de HTM zich geen zorgen dat het aantal ov-gebruikers in de stad zal afnemen door de verlaging van de maximumsnelheid. 'Maar dat komt vooral door de bevolkingsgroei. De kans bestaat wel dat de modal shift, het gebruik van het openbaar vervoer in plaats van de fiets of auto, wordt afgeremd', vult Poppelier aan.
De HTM roept de gemeente en het Rijk daarom op om in de plannen rekening te houden met het versnellen van het openbaar vervoer. 'Het ov kan bijvoorbeeld nog steeds versneld worden door voorrangssituaties te creëren voor het openbaar vervoer, vrije banen te maken voor bussen en trams en dubbel parkeren strenger te handhaven. Ook kunnen uitzonderingen van de 30-kilometermaatregel voor het openbaar vervoer een oplossing zijn als de verkeersveiligheid het toelaat', oppert Poppelier.