Nieuwe dienstregeling NS nu al onder druk door slappe bodem

Medewerkers helpen reizigers te wennen aan de extra treinen
Medewerkers helpen reizigers te wennen aan de extra treinen © Omroep West
DEN HAAG - De door NS aangekondigde extra treinen tussen Rotterdam en Den Haag komen er mogelijk toch niet. Bij Schiedam is de grond te slap, waardoor de extra treinen die ingezet zouden worden in de nieuwe dienstregeling misschien niet kunnen rijden, meldt ProRail.
De NS rijdt sinds zondag volgens het nieuwe spoorboekje. Hierbij kondigde de vervoersmaatschappij aan op diverse trajecten meer treinen in te zetten, onder meer tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Leiden en Utrecht. Deze ambitie lijkt nu door de slappe veengrond niet haalbaar.
Door deze bodem is er een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland, bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

Spoor kan maar bepaald gewicht hebben

'Treinen gaan steeds harder rijden, steeds vaker en zijn ook steeds zwaarder. Het spoor kan maar een bepaald gewicht hebben en de sporen zijn op veel plaatsen al meer dan honderd jaar oud. Met name in het westen van het land, waar veel zachte veengrond is, kan dat leiden tot een spoorverzakking', aldus de woordvoerder van ProRail. Ongeveer een derde van het Nederlandse treinspoor ligt op dergelijke slappe grond.
Op tientallen plekken zorgt dat voor hinder voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra treinen kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, aldus ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

TU Delft werkt aan langdurig onderzoek

ProRail is een groot onderzoek gestart om te inventariseren op welke plekken er bodemproblemen zijn en welke maatregelen daarvoor moeten worden genomen. Naar verwachting is dat onderzoek eind 2022 afgerond. Ook werkt ProRail samen met onderzoeksinstituut Deltares en de TU Delft aan een ander langdurig onderzoek naar de bodemverzakking. 'Dit komt echt niet als een verrassing, wij zijn hier al jaren mee bezig', aldus de woordvoerder van ProRail.