Online winkelplatform flopt ondanks anderhalve ton subsidie: 'Nog nul bestellingen gehad'

De webshop moet nog gebouwd worden
De webshop moet nog gebouwd worden © ANP
WESTLAND - De Westlandse Bol.com is geen succes en dat is een understatement. De meeste winkeliers die bij het platform aangesloten zijn, hebben - zelfs na Black Friday, Sinterklaas én Kerst in het vooruitzicht - nog nul bestellingen via de lokale winkelstraat binnengekregen. En dat terwijl de website 250.000 euro heeft gekost, waarvan de gemeente anderhalve ton subsidieerde. 'Ze hadden dat geld beter aan de ondernemers kunnen geven', aldus een onderneemster. 'Dit werkt gewoon niet.'
Het leek zo'n mooi plan: één platform voor álle Westlandse ondernemers. Een lokale tegenhanger van Bol.com. 'Want al die dingen die ze bij de grote online winkelketens verkopen, hebben we ook gewoon hier in het Westland', was het motto van MKB Westland, toen het platform begin oktober gelanceerd werd. De gemeente zag ook heil in het idee en investeerde 150.000 euro in de online winkelstraat.
Inmiddels - bijna tegen de kerst - zijn er nog steeds amper Westlanders die het platform - met meer dan 350 winkels - kunnen vinden. 'Wij hebben nog nul bestellingen binnen gehad', zegt Maaike Germeraad van Rumah Conceptstore. Ook bij modezaak Ravage by Tess in Wateringen zijn er nog geen transacties gedaan via de site. 'Helemaal niks', aldus Tess. Bij Vellekoop juwelier en Irma Mode in 's-Gravenzande is het hetzelfde verhaal. Babywinkel Beebie in Naaldwijk kreeg welgeteld één bestelling binnen. 'Het is nog minimaal, ik hoop dat het er meer worden', aldus eigenaar Ruud Spanbroek.

'Het schiet zijn doel voorbij'

Ook bij speelgoedwinkel de Speelwijzer in Naaldwijk - zijn na Sinterklaas - nog nul bestellingen binnengekomen. 'Het is een mooi initiatief. Maar wij hebben vanaf het begin gezegd: dit werkt niet', reageert Erna Boekestijn. 'Mensen die online kijken, willen niet lokaal kopen, maar gewoon het goedkoopste product vinden. Het is een mooie etalage voor het Westland, maar verder schiet het echt zijn doel voorbij.' Ze vervolgt: 'Het is een enorme investering geweest. Ze hadden dat geld veel beter over alle ondernemers kunnen verdelen of gewoon kunnen investeren in de lokale winkelkernen.'
Volgens sommige ondernemers is de communicatie ook ronduit slecht. 'Ik heb ooit iets ingevuld dat ik geïnteresseerd ben', vertelt Kimberley Bol, eigenaresse van Het Ideeënhuis. 'Vervolgens heb ik nooit meer iets gehoord, maar mijn naam staat wel op die site. Terwijl ik er helemaal niks op verkoop.' Er zijn ook ondernemers die nog vertrouwen hebben in het platform. 'Misschien zijn er wel heel veel bezoekers, maar nog niet zoveel bestellingen', aldus Mark van Kampen van Ben's Fashion. 'Laten we nog even geduld hebben, Rome is ook niet in één dag gebouwd.'

'Nog te vroeg om iets over succes te zeggen'

Volgens MKB Westland, initiatiefnemer van het platform, is het inderdaad nog te vroeg om iets over het succes van de winkelstraat te kunnen zeggen. 'Technisch staat het allemaal', aldus manager Marjan Naaktgeboren. 'Daar hebben we na de lancering nog verder aan gewerkt. Het wordt nu tijd dat we meer bekendheid aan winkelinwestland.nl geven.' Ondanks dat tientallen ondernemers aan Omroep West melden nog niks via het platform te hebben verkocht, ziet de organisatie wel een stijging. 'We hebben elke dag wel een paar bestellingen.'
De gemeente gelooft ook nog steeds in de Westlandse Bol. 'De online winkelstraat is een kansrijk initiatief; het is niet voor niets dat de gemeente hieraan subsidie heeft verleend', laat wethouder Albert Abee weten. 'De straat is pas in oktober online gegaan. Het aanhaken van de winkeliers en het opbouwen van bekendheid bij potentiële klanten kost tijd, dus het is logisch dat het nog niet op volle kracht draait. Het is een lange termijn project, waarmee de ondernemers klaar willen zijn voor de toekomst. In januari zitten we met het MKB aan tafel om te kijken hoe het loopt en wat er anders of beter zou kunnen.'