HTM schrapt dertien tramhaltes, bewoners verzorgingshuis boos: 'Hoe kunnen ze dit doen?'

Een tram van HTM in Den Haag
Een tram van HTM in Den Haag © ANP
DEN HAAG - Bewoners van woonzorgcentrum Swaenesteyn in de Haagse wijk Leyenburg zijn niet te spreken over het opheffen van de tramhalte Nieuwendamlaan. Tramlijn 2 stopt vanaf zondag niet meer voor de deur van het verzorgingshuis. 'Hoe kunnen ze dit nou doen?', vraagt een van de bewoners zich af bij mediapartner Den Haag FM. Even naar de volgende halte gaan, is voor de vele bewoners in een rolstoel niet te doen, zeggen ze. 'Het is belachelijk.'
Vervoerder HTM schrapt vanaf zondag, als de nieuwe dienstregeling ingaat, dertien tramhaltes om geld te besparen. Geld dat tijdens de coronacrisis is misgelopen. Een deel wordt weliswaar gecompenseerd door de Rijksoverheid, maar voor het andere deel moet de HTM zelf zorgen. Het idee achter het opheffen van de haltes is dat meer mensen met het openbaar vervoer gaan omdat de reissnelheid omhoog gaat.
Voor het schrappen van de haltes heeft de HTM gekeken naar de haltes die het minst gebruikt worden. 'We willen zo min mogelijk mensen duperen. Daarnaast hebben we gekeken of er een ov-halte dicht in de buurt is en hebben we geprobeerd rekening te houden met de maatschappelijke functies in de directe omgeving', aldus de vervoerder bij Den Haag FM. De opheffing duurt vooralsnog een jaar, daarna volgt een evaluatie.

'Met rollator 300 meter is te ver'

Om eropuit te gaan maken veel bewoners van woonzorgcentrum Swanesteyn gebruik van de halte Nieuwendamlaan. 'Je kunt zo naar het centrum of door naar The Mall of The Netherlands.' Door het schrappen van de halte vrezen ze dat dat allemaal niet meer kan, want de alternatieve opstapplekken zijn lastig te bereiken voor bewoners. HTM geeft aan dat de Thorbeckelaan en de Laan van Eik en Duinen de dichtstbijzijnde alternatieve haltes zijn.
'Met een rollator 30 meter gaat nog wel, maar 300 meter is dan te ver', zegt Erik Roet namens de cliëntenraad van het woonzorgcentrum. 'Er stappen hier 400 mensen per dag in. Dat is inderdaad niet veel, maar het maatschappelijk belang van deze halte is vrij groot, vanwege het verzorgingshuis en de aanleunwoningen.' Hij vreest dat de eenzaamheid onder de bewoners toeneemt door het verdwijnen van de halte, omdat ze minder makkelijk zelf op pad kunnen gaan en ook bezoek minder makkelijk kan langskomen.

'Wij gaan protesteren'

De bewoners van het woonzorgcentrum laten het er niet bij zitten en zijn al bezig met het maken van actieplannen. ‘Wij gaan protesteren. We willen net als iedereen naar het Malieveld. Ook als het niet mag', lacht één van hen.
Hart voor Den Haag heeft raadsvragen gesteld over het verdwijnen van tramhaltes van HTM. De partij wil weten wat het college gaat doen om de zorgen bij de bewoners weg te nemen en of wethouder Robert van Asten (D66) in gesprek gaat met HTM. 'Het stadsbestuur moet zich hard maken voor een seniorvriendelijke stad', aldus Janice Roopram. 'Dit gaat weer ten koste van onze ouderen. Een heel belangrijke voorwaarde voor het opheffen van haltes is dat de extra loopafstand voor passagiers binnen de perken blijft. Het openbaar vervoer moet er voor iedereen zijn. Niet uitsluitend voor fitte wandelaars.'

Dertien haltes weg

Naast tramhalte Nieuwendamlaan van lijn 2 verdwijnen ook de volgende haltes van HTM:
  • Tram 1: Ary van der Spuyweg en Vlietbrug
  • Tram 2: Fahrenheitstraat en Stuyvesantstraat
  • Tram 6: Aegonplein
  • Tram 11: Boreelstraat
  • Tram 12: Copernicusplein
  • Tram 15: Broekpolder
  • Tram 16: Alberdingk Thijmstraat, Geysterenweg en Frankenslag
  • Tram 17: Treubstraat
In de nieuwe dienstregeling van HTM die zondag ingaat, zijn meer wijzigingen. Bepaalde tramlijnen rijden iets minder vaak op zaterdag, terwijl tram 6 ook doordeweeks iets minder gaat rijden: zes keer per uur in plaats van zeven. De spitstijden op de lijnen 11, 12, 15 en 17 worden een uur vervroegd: tussen 15.00 en 18.00 rijden er meer trams. Tram 34 rijdt alleen in de spits en vervalt tussen 10.00 en 15.00 uur. Ook op diverse buslijnen zijn aanpassingen, die allemaal zijn te vinden op de website van HTM.