'Er moeten keuzes worden gemaakt': Haagse tramhaltes blijven buiten gebruik

De tram die door Den Haag rijdt
De tram die door Den Haag rijdt © ANP
DEN HAAG - De tramhalte bij woonzorgcentrum Swaenesteyn in de Haagse wijk Leyenburg blijft voorlopig buiten gebruik. 'Er moeten keuzes worden gemaakt', aldus de Haagse wethouder Robert van Asten donderdagmorgen tijdens een debat over het tijdelijk schrappen van dertien haltes in de stad. Veel partijen in de raad maakten duidelijk dat zij zorgen hebben over de gevolgen voor de mensen die er nu nog in- of uitstappen.
De bewoners van Swaenesteyn zijn onaangenaam verrast door het opheffen van de halte. 'Hoe kunnen ze dit nou doen?' verwoordde een van de bewoners de gevoelens begin januari. Zeker omdat het veel van hen in een rolstoel zitten, is het lastig om naar een andere halte te gaan. 'Het is belachelijk.' Ook in de politiek zijn er grote zorgen over de gevolgen. 'Dit besluit zorgt voor veel maatschappelijke onrust', aldus raadslid Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij.
Wijsmuller wees er ook op dat aan het schrappen van de haltes een lange geschiedenis vooraf ging. Want het was donderdag niet de eerste keer dat de Haagse politiek sprak over de gevolgen van de coronacrisis voor het openbaar vervoer. Al meer dan een jaar geleden werd duidelijk dat de vervoerders moeten ingrijpen in de dienstregeling omdat er veel minder reizigers gebruik maken van bus, tram en metro.

Grote zorgen

Dat leidde tot grote zorgen bij onder meer de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, die over het openbaar vervoer gaat. De regio's worden daarvoor wel voor een groot deel gecompenseerd door het Rijk, maar dat is niet voldoende. Dat betekent in de praktijk dat er sinds een week op sommige trajecten minder vaak ov rijdt, dat er minder bussen en trams in de spits rijden en dat dus een aantal haltes tijdelijk is geschrapt.
De Haagse gemeenteraad stemde ook al vorig jaar onder protest met die maatregelen in. Wel legde de raad vast dat het stadsbestuur er bij de metropoolregio op moest aandringen om het opheffen van haltes op te schorten tot dat met bewoners was gepraat. Vandaar dat raadslid Wijsmuller van de HSP donderdag wilde weten wat er met dat voorstel is gedaan. 'Welk overleg is er met bewoners en wijkorganisaties geweest?'

Geen andere oplossing

Volgens wethouder Van Asten (D66, verkeer en vervoer) wreekt zich op dit punt hoe de metropoolregio is georganiseerd. Het komt er eigenlijk op neer dat Den Haag wel kan vragen om de geen haltes te schrappen voordat er overleg is geweest. Maar dat de regio toch geen andere oplossing zag dan het tijdelijk opheffen ervan.
Extra complicatie daarbij is ook dat tijdens eerdere discussies de Haagse raad zelf vast had laten leggen dat er geen lijnen mochten worden geschrapt, dat er geen eerste en laatste diensten ritten mochten verdwijnen en dat het personeel moest worden ontzien. Van Asten: 'Dus bleef het tijdelijk schrappen van haltes over.'

Ongemakkelijk gevoel

Toch bleef in de politiek wel een ongemakkelijk gevoel over. De situatie was voor een aantal raadsleden ook nog weer aanleiding om kritisch te kijken naar de verhouding tussen de gemeente en de metropoolregio. Want wie is er nu eigenlijk de baas? 'Blijkbaar is het binnen de Metropoolregio dus niet gelukt. Maar de wethouder zit daar toch namens de derde stad van Nederland en niet namens Stompwijk?', aldus Sebastian Kruis van de PVV. 'Dit maakt duidelijk wat er niet goed gaat tussen de metropoolregio: luisteren naar bewoners', voegde Maarten De Vuyst van GroenLinks daaraan toe.
Ook Van Asten zelf toonde zich kritisch: 'Ik zit er tussenin en kan geen kant op.' Toch verdedigde hij wel het feit dat de regio keuzes moet maken als gevolg van het dramatisch ingezakte aantal reizigers. 'Er zit geen vet op de botten bij de vervoerders. Er moeten keuzes worden gemaakt. En dat de sluiting van een halte pijn doet, is duidelijk.'

Haltes weer in gebruik

Vandaar dat hij nu in goed in de gaten gaat houden of het aantal reizigers zich gaat ontwikkelen. Zodra het mogelijk is, gaat Van Asten er bij de regio op aandringen dat de haltes weer in gebruik worden genomen.
Bij deze haltes wordt vanaf afgelopen zondag niet meer gestopt:
  • Tram 1: Ary van der Spuyweg en Vlietbrug
  • Tram 2: Nieuwendamlaan, Fahrenheitstraat en Stuyvesantstraat
  • Tram 6: Aegonplein
  • Tram 11: Boreelstraat
  • Tram 12: Copernicusplein
  • Tram 15: Broekpolder
  • Tram 16: Alberdingk Thijmstraat, Geysterenweg en Frankenslag (deze halte keert niet meer terug, maar wordt later dit jaar met de Van Boetzelaerlaan samengevoegd tot één nieuwe halte Statenkwartier)
  • Tram 17: Treubstraat
  • Bus 23: Stuyvesantstraat