Tweede brug bij Boskoop? Gemeente moet 'm van provincie zelf betalen

De hefbrug in Boskoop vanaf de Zijde
De hefbrug in Boskoop vanaf de Zijde © Jeron Groeneveld/Studio Alphen
BOSKOOP - 'Ik kan me niet voorstellen dat Alphen niet gaat betalen voor een duurdere variant die ze zelf inbrengt.' Het zijn woorden van gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) tijdens het provinciedebat deze week over nieuwe bruggen en wegen rond Alphen aan den Rijn en Bodegraven. Kortom, de tientallen miljoenen die nodig zijn voor de gewenste tweede oeververbinding bij Boskoop zal de gemeente grotendeels zelf moeten ophoesten.
De Zijde, de enige weg die de west- en oostkant van Boskoop met elkaar verbindt, slibt dagelijks dicht vanwege de 10.000 auto's en vrachtwagens die door de smalle straat rijden en de hefbrug die 33 keer per dag opengaat voor het scheepvaartverkeer. Een tweede oeververbinding, bij voorkeur een aquaduct maar het zal vanwege de hoge kosten een brug worden die over het algemeen de helft zo duur hoeft uit te vallen als een tunnel, is volgens 'Boskoop' de enige oplossing voor het fileleed.
Dat vindt de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, waar Boskoop deel van uitmaakt, ook. Afgelopen december besloten raadsleden unaniem dat 'ie er moet komen. Maar ook dat wat de lokale politiek betreft er geen nieuwe weg wordt aangelegd door de polder tussen Boskoop en Alphen aan den Rijn. En dat terwijl de provincie zo'n nieuwe asfaltstrook langs het treinspoor juist wel als potentiële oplossing ziet.
De provincie opteert voor een nieuwe weg (W20-1 of W20-2), de gemeente wil een nieuwe brug in gebied O2
De provincie opteert voor een nieuwe weg (W20-1 of W20-2), de gemeente wil een nieuwe brug in gebied O2 © Provincie Zuid-Holland
Nu de gemeente Alphen aan den Rijn de dure variant eist, vindt de provincie dat de gemeente de meerprijs voor zijn rekening moet nemen. Dat stelt niet alleen de provinciegedeputeerde van verkeer en vervoer, maar ook een meerderheid van Provinciale Staten. Een nieuwe brug kost al snel circa 40 miljoen euro. 'Het verschil in de kosten gaan we inzichtelijk maken nu de gemeente de weg heeft afgeschoten en een brug wil', kondigt Zevenbergen aan. Het onderzoek dat daarmee gepaard gaat, moet medio 2023 gereed zijn.

By far

Ondanks de unanieme afkeer van de gemeenteraad wil Gedeputeerde Staten van Provincie Zuid-Holland het onderzoek naar een nieuwe weg vlak langs natuurgebied Zaans Rietveld doorzetten. Of dat ook gaat gebeuren beslist Provinciale Staten op 2 februari.
'Ik wil alle varianten onderzoeken op haalbaarheid, geld en draagvlak. Als blijkt dat een van de varianten by far de beste oplossing is, zal ik die voorleggen. Maar ik wil alle varianten onderzoeken. Je moet eerst iets uitzoeken voor je het weggooit', is Zevenbergens overtuiging.
In het natuurgebied Zaanse Rietveld leven onder meer libellen, waterspitsmuizen, scholeksters, kievits en lepelaars
In het natuurgebied Zaanse Rietveld leven onder meer libellen, waterspitsmuizen, scholeksters, kievits en lepelaars © Omroep West

Prins Clausplein van Bodegraven

Ruim 50 miljoen euro is beschikbaar voor het project Beter Bereikbaar Gouwe. De provincie Zuid-Holland legt 30 miljoen euro in, de gemeente Alphen aan den Rijn 20 miljoen en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk en Waddinxveen betalen 4 miljoen euro. Van dat geld moeten niet alleen de verkeersproblemen rond Boskoop opgelost worden, maar ook rond Bodegraven en Hazerswoude-Dorp.
Over de noodzaak van de zogeheten Bodegravenboog, een variant op het Prins Clausplein bij Den Haag, bestaat geen twijfel bij de gemeentelijke en provinciale politiek. Het nieuwe kruispunt moet ervoor zorgen dat het verkeer in de toekomst gemakkelijk de A12 richting Rotterdam op kan vanaf de N11. Beide rijkswegen worden op dit moment met elkaar verbonden door de smalle Goudsestraatweg (N459). Daardoor staan er dagelijks lange files vanwege rotondes en een maximum snelheid van zestig kilometer per uur.
Dit is de huidige verkeerssituatie bij Bodegraven
Dit is de huidige verkeerssituatie bij Bodegraven © ANP
Op bovenstaande foto zie je onderaan de N11, de directe aansluiting vanuit Alphen aan den Rijn/Leiden naar de A12 richting Utrecht, liggen. Maar wie richting Rotterdam en Den Haag wil, moet via de smalle weg richting het noorden (Goudsestraatweg) rijden om na ruim een kilometer - en twee rotondes - alsnog de snelweg op te draaien.

Tunnel Hazerswoude-Dorp

Voor Hazerswoude-Dorp had provinciegedeputeerde Frederik Zevenbergen minder goed nieuws. Hij herhaalde nog maar eens dat er in de komende jaren geen tunnel onder de Gemeneweg (N209) gaat komen. In plaats daarvan moet Hazerswoude het doen met een aantal kortetermijnoplossingen als extra rotondes en een vernieuwd kruispunt met de Dorpsstraat. Het budget voor een tunnel, die 50 tot 80 miljoen euro kost, is er niet.
Deze kortetermijnoplossingen zijn het alternatief voor Hazerswoude-Dorp
Deze kortetermijnoplossingen zijn het alternatief voor Hazerswoude-Dorp © Studio Alphen