Nieuw vervoer op elektriciteit: rechter geeft gemeente gelijk in zaak van pompeigenaar

Jan Paul Kerkhof bij zijn waterstofpomp op de Binckhorst.
Jan Paul Kerkhof bij zijn waterstofpomp op de Binckhorst. © Omroep West
DEN HAAG - De procedure voor het aanbesteden van het vervoer voor kwetsbare groepen in Den Haag hoeft niet over. De gemeente Den Haag mag als eis stellen dat de bedrijven die dit willen doen alleen op elektriciteit rijden. Dat heeft de rechtbank bepaald, nadat de exploitant van een tankstation op de Binckhorst een zaak had aangespannen tegen de gemeente.
Den Haag is bezig met het opnieuw aanbesteden van het zogeheten 'doelgroepenvervoer',. Daarbij gaat het onder meer om de regiotaxi, het vervoer van en naar de dagbesteding van mensen en het vervoer van leerlingen in het speciaal onderwijs. Dat wordt nu nog uitgevoerd door het bedrijf Noot, dat hiervoor onder meer gebruik maakt van auto's die op waterstof rijden. Die voertuigen tanken bij het station van Jan Paul Kerkhof op de Binckhorst, een paar jaar geleden de eerste bestaande pomp die ook waterstof ging verkopen.
In de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden van de gemeente staat echter dat bedrijven die het doelgroepenvervoer willen gaan verzorgen dat met elektrische auto's moeten doen. Volgens de gemeente zou voor het opwekken van waterstof veel stroom nodig zijn. Daarvoor worden dan weer fossiele brandstoffen gebruikt. 'De productie van groene waterstof is minder groen dan de naam suggereert', aldus de gemeente. Ook zou rijden op waterstof minder efficiënt zijn dan op stroom.

Minder auto's bij de tank

Kerkhof is het niet eens met de gang van zaken. Als er straks alleen nog doelgroepenvervoer op stroom is, zouden er veel minder auto's bij hem komen tanken. 'Dan ben je dus níet MKB-vriendelijk bezig', zei hij een maand geleden. Verder is rijden op groene waterstof, de variant die hij verkoopt, de schoonste manier van vervoer, aldus Kerkhof zelf.
De ondernemer kreeg daarbij steun van de ChristenUnie/SGP en Hart voor Den Haag in de gemeenteraad. Maar de rechter geeft de gemeente gelijk. De advocaat van het stadsbestuur zou tijdens de zitting voldoende hebben aangetoond dat het rendement van waterstofvoertuigen bij licht personenvervoer lager ligt dan dat van elektrische auto's.

Pompeigenaar noemt gang van zaken 'zuur'

Eigenaar Jan Paul Kerkhof noemt de uitspraak van de gang van zaken 'zuur'. Volgens hem had de gemeente nooit een onderscheid moeten maken tussen waterstof en elektriciteit, maar moeten eisen dat het vervoer emissieneutraal zou zijn. 'Nu rijden er straks misschien auto's door Den Haag op stroom die wordt geleverd door kolencentrales.' Of hij in een beroep gaat tegen de uitspraak, weet Kerkhof nog niet.
De Haagse wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) is wel blij met de uitspraak, laat zij in een schriftelijke reactie weten. 'Het vonnis sterkt ons in onze analyse dat waterstof enorm belangrijk is bij de energietransitie, maar dat het in personenverkeer geen efficiënte optie is.'

Waterstof belangrijk bij zeer zwaar transport

Groene waterstof kan in de toekomst wel een grote rol spelen, aldus de wethouder. Maar dan vooral in gevallen waarbij het gebruik elektriciteit geen optie is. Zoals in de industrie - bijvoorbeeld bij de productie van staal, beton en kunstmest - en bij zeer zwaar transport. De wethouder denkt dan ook dat het tankstation van Kerkhof voor bijvoorbeeld trucks die waterstof willen tanken 'een belangrijke rol kan spelen'.