Auto alarmeert zelf hulpdiensten na ongeluk: zo werkt dat

Na het ongeluk alarmeerde eCall de hulpdiensten
Na het ongeluk alarmeerde eCall de hulpdiensten © Facebook Politie Waddinxveen-Zuidplas
WADDINXVEEN - Toen de politie deze week een melding kreeg van een ongeluk bij Waddinxveen, kwam die melding niet van de bestuurder in nood zelf, maar van het geautomatiseerde eCall-systeem van de auto. Bij aankomst vonden de agenten de auto ondersteboven in de berm. Hoe werkt zo'n systeem eigenlijk?
Een eCall (Emergency Call) is een veiligheidssysteem in nieuwe auto's dat na een ernstig ongeluk automatisch contact opneemt met de alarmcentrale. Daarbij wordt meteen de exacte locatie van het voertuig doorgegeven. Zo weten hulpdiensten precies waar ze moeten zijn, ook als inzittenden na een ongeluk zelf niet in staat zijn om te communiceren.
Maar waarom heeft niet iedere auto zo'n systeem? Dat heeft een paar oorzaken, zegt Cees Pereboom namens de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor autofabrikanten. 'Het installeren is dusdanig ingrijpend dat alleen nieuwe types auto het systeem hebben. Binnen de EU is het hebben van een eCall voor alle nieuwe types auto vanaf 2018 verplicht. Zo wil de EU ervoor zorgen dat bij zeer ernstige ongelukken de hulpdiensten meteen op de hoogte zijn.'

Ernstige ongelukken

Het is niet zomaar een installatie, legt Pereboom uit. 'Het moet niet zo zijn dat er een melding uitgaat als ik met zes kilometer per uur tegen een paaltje rij. Alleen bij ernstige ongelukken, waarbij de airbags afgaan, worden de alarmdiensten gebeld.' Bij sommige auto's is het zelfs al mogelijk dat de alarmdiensten de auto terugbellen. 'Als de bestuurder dan aanspreekbaar is, vragen zij gelijk welke hulpdienst er nodig is.'
Een eCall-melding komt niet direct bij de regionale politie-eenheid terecht, maar bij de landelijke meldkamer. 'Vanaf daar kunnen zij meteen zien of het een gewone melding, of een eCall-melding is', vertelt Pereboom. 'Bij sommige fabrikanten gaat de melding eerst naar hun 'eigen' meldkamer en wordt deze vervolgens doorgeschakeld naar 112. Daarvoor moet de fabrikant wel strenge afspraken maken met de politie.'

Broekzakbelletjes komen ook voor

Volgens Pereboom komt het nog niet heel vaak voor dat de hulpdiensten een eCall-melding ontvangen. 'Dat is ook lastig te beoordelen, omdat je ook wel eens hebt dat iemand in een showroom bijvoorbeeld op de knop drukt. Dat zijn dan een soort broekzakbelletjes. Ik heb zelfs sinds 2018 nog maar één of twee keer gehoord dat er echt een melding voor een heftig ongeluk was.'
Bij het ongeluk in Waddinxveen kreeg de politie even eerder al een melding van een getuige dat er iemand onwel achter het stuur zat. Vlak daarna kreeg de politie via de meldkamer in Den Haag de eCall uit de auto met de locatie van het ongeluk. Daar vonden agenten de bestuurder en de ooggetuige die eerste hulp verleende. Wat er precies aan het ongeluk voorafging, is niet bekend. De bestuurder is naar het ziekenhuis gebracht en de auto is weggetakeld door een berger.