Rekening van 74-jarige vrouw geplunderd na telefonische oplichting: 'Wat gebeurt me?'

De verdachte die het geld opneemt
De verdachte die het geld opneemt © Politie
ZOETERMEER - 'Ik ging trillen, ik denk: wat gebeurt er met me? En ik kijk op mijn rekening; bijna 6000 euro afgeschreven. Hoe het gebeurd is weet ik zelf nog niet, maar het overkwam me.' Zo beschrijft een 74-jarige vrouw uit Zoetermeer haar gevoel nadat ze is opgelicht door iemand die zich voordeed als bankmedewerker. Er zijn beelden van een man die pintransacties doet met haar pas en de politie is naar hem op zoek.
Dit is een zaak uit het opsporingsprogramma Team West van dinsdag 25 januari. Meer zaken zijn hier te vinden.
De vrouw wordt op maandagavond 4 oktober gebeld op haar huistelefoon, door een vrouw die zegt dat ze van de bank is. Ze krijgt te horen dat er een frauduleuze handeling op haar rekening wordt gedaan. Ondanks dat het slachtoffer niets geks ziet in de app van de bank, weet de vrouw aan de telefoon haar te overtuigen dat ze echt van de bank is, dat er een probleem is en dat ze haar wil helpen.
'Ze sprak keurig Nederlands. Een vrouw uit het boekje, een echte bankemployee. Ik heb zelf bij de bank gewerkt, dus ik weet hoe ze werken. Het was echt professioneel', zegt het slachtoffer over het contact met de vrouw.

Criminelen kijken mee

Als het vertrouwen is gewekt, wordt de 74-jarige gevraagd het programma AnyDesk te installeren om het probleem met de rekening op te lossen. Dat is een programma dat normaal bijvoorbeeld wordt gebruikt door systeembeheerders van bedrijven, om op afstand mee te kunnen kijken en te helpen op telefoons of computers van medewerkers. Criminelen maken er helaas misbruik van.
De oplichter kan op die manier meekijken naar de bankgegevens nadat het slachtoffer die heeft geopend. 'Ze scrollen met je mee. Ik zag het bewegen. Ik vond het wel gek, maar dacht echt dat de bank mij hielp en niet dat het een fraudeur was', vertelt de vrouw. 'Dus ik dacht: het moet dan maar.'
'Het overkwam me', slachtoffer (74) van bankhelpdeskfraude doet haar verhaal - Team West

Limiet verhogen

De vrouw aan de telefoon zegt dat het slachtoffer haar daglimiet moet verhogen tot het maximale bedrag dat op haar rekening staat. 'Toevallig stond er heel veel op, bijna 6000 euro. Normaal staat er nooit zoveel op', verzucht de vrouw.
Op het moment dat het slachtoffer haar limiet verhoogt, wordt haar rekening door de echte bank tijdelijk geblokkeerd. De oplichter aan de telefoon raadt haar aan om met haar mobiele telefoon contact op te nemen met de helpdesk van de bank om de rekening weer te deblokkeren. Dat doet ze dan ook. 'De fraudeur kon aan de andere kant meeluisteren en vroeg daarna om mijn pincode. Ik heb die gegeven, maar dat mag je nooit, nooit, nooit doorgeven natuurlijk.'

Pinpas opgehaald

Vervolgens komt er iemand bij haar thuis langs om de pinpas op te halen zodat daar niets meer mee kan gebeuren, zo wordt de vrouw voorgehouden. De man aan de deur noemt een code die mevrouw ook aan de telefoon heeft gehoord ter verificatie. De volgende ochtend zou er een nieuwe pas worden bezorgd, maar die komt niet. Als de 74-jarige vervolgens op haar rekening kijkt, ziet ze dat er bijna 6000 euro is verdwenen.
Op camerabeelden van de geldautomaat aan de Luxemburglaan in Zoetermeer is die maandagavond 4 oktober een man te zien die drie keer geld opneemt met de pinpas van het slachtoffer. Na elke transactie verdwijnt het stapeltje bankbiljetten in het tasje dat hij om heeft. Hij draagt een mondkapje, maar is goed te herkennen. Het lijkt of hij een tic heeft, waardoor hij vaak op een specifieke manier met zijn ogen knippert.
Er komt drie keer een stapel bankbiljetten uit de automaat
Er komt drie keer een stapel bankbiljetten uit de automaat © Politie
De man knippert vaak op een bijzondere manier met zijn ogen
De man knippert vaak op een bijzondere manier met zijn ogen © Politie

'Je bent gewoon van de wereld af'

'Drama op drama', zegt de vrouw over de periode na de oplichting. 'Ik kreeg op mijn kop van mijn kinderen dat ik er toch in was getippeld. Ik durfde niet meer in mijn eigen huis te zijn, ik was zo bang. Ik heb een paar nachten bij mijn zoon gelogeerd. Je moet het verwerken en achteraf denk je: het is maar geld. Maar dat ze je zo raken in je emotie… je bent gewoon van de wereld af. Nu ben ik weer bij zinnen, met hulp van een psychiater. En ik heb veel aan mijn predikant gehad', zegt de vrouw.
Het slachtoffer heeft een tip om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van een dergelijke oplichtingstruc. 'Ik heb een plakkertje op mijn telefoon met daarop: geef nooit je pasje af en noem geen pincode. Zodra de telefoon gaat, niets van dat alles. En ik hoop dat de man die heeft gepind gevonden wordt.'
De verdachte
De verdachte © Politie

Herkent u de pinner?

Bel de opsporingstiplijn: 0800-6070
Bel Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000
Of vul een digitaal tipformulier in op politie.nl of Meld Misdaad Anoniem