Robots vervangen winkelpersoneel in Leiden: het shoppen van de toekomst?

Klanten halen hun bestelling op bij Ochama
Klanten halen hun bestelling op bij Ochama © Robbert van Cleef
LEIDEN - Sinds kort is het mogelijk om in Leiden te zien hoe winkelen in de toekomst eruit kan zien. Op het eerste gezicht voelt de nieuwe vestiging van de Ochama Pickup Shop qua sfeer als een combinatie van elektronicazaak Kijkshop en fastfoodketen McDonald's, maar dan zonder tafels en stoelen. Er staat wat koopwaar uitgestald in de winkel, maar de uitstraling wordt vooral bepaald door de rode afhaalstations die naast elkaar staan opgesteld. Je kunt er je online bestelling afhalen door aan één van de stations je QR-code te laten zien. Een robot brengt je spullen vervolgens in een plastic doos naar de plek waar jij staat.
Door de verregaande automatisering kan Ochama leveren tegen scherpe prijzen. Het moederbedrijf is de Chinese webgigant JD.com. Na Amazon en Alibaba komt JD.com wereldwijd op de derde plaats. Het Chinese bedrijf specialiseert zich in de manier waarop winkelen er in de toekomst uitziet, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van moderne technieken.
En die moderne technieken komen ook terug bij de distributiecentra en de vier winkels van Ochama die sinds kort in Nederland zijn geopend. 'Het vernieuwende zit 'm in twee dingen', zegt woordvoerder Mark den Butter van Ochama. 'De techniek waar we mee werken is echt een stukje innovatie aan de achterkant. Daarnaast krijg je bij ons altijd tien procent tegoed voor je volgende bestelling. Dus als je vandaag voor honderd euro bestelt, krijg je voor de volgende tien euro korting.'
Robots vervangen winkelpersoneel bij nieuwe pickup store in Leiden

Kostenbesparend

Het bedrijf kan dat doen omdat de robots kostenbesparend werken. Er is in de winkel dan ook weinig personeel te vinden. Fascinerend is dat je na het scannen van de QR-code kan zien hoe de robots jouw bestelling over een netwerk van lopende banden naar jouw afhaalpunt brengen. Uiteraard komt die bestelling dan wel in eerste instantie vanuit het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs. Je bestelling komt dus al verpakt aan bij de winkel in Leiden.
'Ik vind het wel leuk om eens iets nieuws te proberen', zegt een jonge klant. 'Ik kom hier nu voor het eerst. En ik vind het wel makkelijk dat ik alles thuis kan vinden en vervolgens hier kan afhalen zonder dat ik afgeleid wordt door snoep ofzo.' Of dit de toekomst van het winkelen is weet hij niet. 'Ik denk dat er zeker een markt voor is, maar sommige mensen zullen het ook leuk vinden een beetje rond te kijken in een winkel.' Een andere bezoeker is vooral blij met het gemak van het bestellen en het snel kunnen ophalen. 'Ik denk wel dat dit de toekomst is, vooral als we nog vaker met bijvoorbeeld corona te maken krijgen.'

'Techniek gaat steeds grotere rol spelen'

Het is de bedoeling dat Ochama Pickup winkels een blijvertje zijn in Nederland en Europa. 'Daar zijn we voor 200 procent van overtuigd', zegt woordvoerder Den Butter. 'We zijn nu begonnen met de eerste vier winkels en gaandeweg zullen we verder gaan innoveren, want dat is ook de kern van onze organisatie. We denken dat techniek een hele belangrijke rol gaat spelen bij de toekomst van het winkelen, maar altijd ondersteunend. Het zal nooit volledig geautomatiseerd of onpersoonlijk worden.'