Den Haag weert nieuwe aanbieders deelscooters vanwege overlast: 'Dit gaat zo niet langer'

Deelscooters in Den Haag
Deelscooters in Den Haag © ANP
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat nieuwe aanbieders van deelscooters weren. De scooters van bedrijven die nu al in de stad actief zijn veroorzaken ergernis, omdat gebruikers de voertuigen vaak slordig geparkeerd op de stoep achterlaten. Dat meldt de NOS.
'Iedereen kent dat wel: deelscooters en bezorgscooters staan overal op de stoep waardoor een voetganger er niet meer langs kan', zegt wethouder mobiliteit Robert van Asten in het NOS Radio 1 Journaal. 'En iemand in een rolstoel kan zo'n zware scooter al helemaal niet opzij zetten. Je moet echt vrije toegang hebben in de stad, dus daar moeten we aan werken.'
De deelscooter is sinds 2017 aan een opmars bezig in Nederlandse steden. Met een app kunnen gebruikers ze reserveren en ermee wegrijden. In Den Haag rijden er ongeveer 1350 scooters van drie aanbieders. Hoewel die met boetes of beloningen proberen te zorgen dat hun gebruikers de scooters op een goede plek wegzetten, wordt dat nog regelmatig niet gedaan.

Problemen in Haagse binnenstad het grootst

In de binnenstad met veel smalle stoepen en straten zijn de problemen het grootst. Wethouder Van Asten: 'Als daar deelscooters in het wilde weg worden geparkeerd kan ik me heel goed voorstellen dat de bewoners zeggen: dit gaat zo niet langer."
De gemeente heeft daarom dus besloten om geen nieuwe aanbieders meer toe te laten. Bestaande aanbieders mogen elk maximaal 500 scooters plaatsen. Ook wil de gemeente een aantal parkeerstations creëren waar de scooters moeten worden afgegeven in plaats van dat ze op de stoep worden neergezet.

Vaste plekken deelscooters ten koste van parkeerplek auto's

De vaste plekken voor de deelscooters gaan ten koste van een aantal parkeerplekken voor auto's. De gemeente laat de aanbieders van de deelscooters betalen voor het gebruik van deze plekken.
In andere steden wordt al gewerkt met strengere regels voor deelscooters: zo mogen in Groningen deelscooters bijvoorbeeld niet meer in het centrum geparkeerd worden en mogen ze 's nachts niet gebruikt worden.

Overlast Boulevard van Scheveningen

De aanpak lijkt wat op die van de deelfiets rond 2017. Ook daar werden fietsen waarvan het slot met een app kon worden opengemaakt op willekeurige plekken achtergelaten, waardoor veel overlast ontstond. Onder meer de gemeente Amsterdam kwam daarom in 2017 met een verbod. Inmiddels staat de stad een klein aantal deelfietsen weer toe, maar die moeten wel in speciaal gemarkeerde parkeervakken worden teruggebracht, zoals Den Haag ook wil gaan doen met de deelscooters.
De wildgroei aan scooterbedrijven zorgde vorig jaar ook al voor overlast in Scheveningen, bij zowel buurtbewoners als de huurders van de scooters. De gemeente Den Haag pakte de overlast aan die door de deelscooters was ontstaan op de Boulevard van Scheveningen, door een strook in te stellen waar ze niet langer geparkeerd mochten worden. Het gevolg was dat de deelvoertuigen massaal in de woonwijken werden gestald.