Nieuw in Delft: met de waterbus van NS-station naar universiteit en hogescholen

DELFT - In vijftien minuten van het NS-station in Delft naar het terrein van TU Delft. Zonder de stress van het zoeken naar je fiets of van een drukke bus. Vanaf deze week kan het. Maandag is een pilot gestart met een nieuwe Delftse waterbus.
Zo'n veertig mensen kunnen met de waterbus naar verschillende plekken langs rivier de Schie varen. 'Het grote voordeel is dat je op een ontspannen manier, maar toch vlot, op je plek van bestemming komt', meent Kees Schonebaum, een van de twee initiatiefnemers.
Nieuw: met de waterbus van NS-station naar TU Delft
Een schipper brengt de passagiers voorlopig langs vier afmeerlocaties, waaronder de Haagse Hogeschool en de aula van TU Delft. 'De boot mag 12 kilometer per uur op de Schie varen en er zijn maar een paar stops. Dus het gaat ook echt even snel, dan als je met bus of fiets zou gaan', beweert Schonebaum. 'Tenzij je natuurlijk een hele snelle fietser bent. Maar het is ook niet de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met de fiets. Het is echt een alternatief.'
Uitschuifbaar dak
Een bijzonder onderdeel van de boot is het zogeheten hefdak dat naar boven en beneden kan schuiven. Zo kan het vaartuig makkelijk onder de lage Delftse bruggen door. De oeververbindingen hoeven daardoor niet open te gaan en dus gaat er geen tijd verloren. 'De mensen moeten een klein beetje bukken, maar het werkt goed en is comfortabel genoeg.' Op warme dagen kan het dak helemaal open.
Schonebaum begon ongeveer een jaar geleden, samen met Tomas te Velde, aan het project. Geïnspireerd door de duurzame watertaxi in Rotterdam en de studenten van Solarboats', die snel over het water racen op zonne-energie. De Delftse waterbus is ook helemaal elektrisch, zonder uitstoot en lawaai tijdens het varen.
Musical van Willem van Oranje
Helemaal storm liep het maandag nog niet op de eerste vaardag. Maar het gaat dan ook nog om een pilot. Als het vervoermiddel over twee weken een succes blijkt, gaan de initiatiefnemers proberen er een reguliere dienst van te maken. Te Velde: 'Er komen dagelijks zo'n 30.000 personen naar het TU-terrein. Wij hebben daar elke dag maar 1 procent van nodig. Dus je zou zeggen dat het gaat werken. Maar mensen moeten ons eerst nog wel vinden.'

De waterbus is er niet alleen maar voor studenten en medewerkers van de TU Delft. 'Naast de universiteiten en hogescholen, zitten er ook veel bedrijven en culturele instellingen langs de Schie', weet Schonebaum. 'Ook worden er drie nieuwe woon- en werkgebieden gebouwd (Schieoevers Noord, het Kabel District en de Nieuwe Haven, red.). Als het meezit speelt over twee jaar ook de musical van Willem van Oranje op die locatie. Er komt dus een enorme groei van bewegingen rondom de Schie waar verschillende mensen op af komen.'
Bezweet
'Ik vind het een fijne tocht tot nu toe', zegt een van de passagiers maandag. 'Het is fijner dan de bus en het is weliswaar even snel als fietsen, maar nu kom je niet moe en bezweet bij de universiteit aan', lacht hij. Of hij nu ook echt elke dag gaat meevaren? 'Dat waarschijnlijk niet, maar wel vaker. Als ik even een pauze wil van het fietsen.'