'Bouwvakkers RijnlandRoute werkten onder onveilige omstandigheden in tunnel'

De Corbulotunnel
De Corbulotunnel © Dronewatch
LEIDEN - De bouwvakkers in de tunnel van de RijnlandRoute bij Leiden hebben maandenlang onder onveilige omstandigheden gewerkt, met soms ongelukken tot gevolg. Dat meldt het NRC na uitgebreid onderzoek. De bouwvakkers maakten structureel veel langere werkdagen dan de wet toestaat, de tijdsdruk was groot en de instructies, het gereedschap en de communicatie ver onder de maat. Bovendien zouden salarissen te laat worden betaald.
Voor het onderzoek sprak NRC met dertig betrokkenen. Ook werden documenten zoals interne rapporten, roosters, loonstroken en beeldmateriaal ingezien. De provincie Zuid-Holland is opdrachtgever van het RijnlandRoute-project en daardoor ook verantwoordelijk voor de veiligheid in de tunnel. De provincie zegt tegen de krant geschrokken te zijn van de onthullingen en zich te beraden op stappen.
De RijnlandRoute is de nieuwe wegverbinding tussen Katwijk en Leiden, tussen de A44 en de A4. Een belangrijk onderdeel van het project is de 2,5 kilometer lange tunnel, de Corbulotunnel, die de twee snelwegen met elkaar verbindt. De weg moet knelpunten oplossen en de doorstroming in de regio Holland Rijnland bevorderen, met name rondom Leiden en Katwijk. In 2017 is begonnen met de aanleg, in 2019 begon het werk aan de tunnel en naar verwachting is het geheel halverwege 2023 klaar.

Dodelijk ongeval

Vooral in de tunnel was het werk onveilig, stelt NRC. In juni 2019 ging dat al flink mis. Een bouwvakker kwam om het leven bij het werk in de schacht van de nieuwe tunnel. Hij werd getroffen door een zware, stalen plaat die onverwachts losschoot. De aannemer, Comol5, werd schuldig bevonden aan de dood van de werknemer, besloot de rechtbank, en moest een boete betalen van 50.000 euro. Slechte communicatie, gebrek aan instructie, tijdsdruk en het ontbreken van het juiste gereedschap hebben bijgedragen aan het fatale ongeval, blijkt nu uit de stukken.
In totaal waren er de afgelopen vier jaar in en rond de tunnel zeventien ongevallen waarbij de betreffende bouwvakker (tijdelijk) niet verder kon werken, staat in een intern ongevallenoverzicht van de hoofdaannemer. Daarnaast moeten bouwvakkers soms weken van tachtig uur draaien, zo blijkt uit de roosters. Zoveel uren in korte tijd is in strijd met de wet.

Aannemer herkent zich niet in geschetst beeld

Hoofdaannemer Comol5 zegt in een reactie tegen NRC dat de roosters zijn gebaseerd op in overleg opgestelde roosters bij eerdere tunnels, maar kan dit niet aantonen. Het bedrijf herkent verder de onveilige werksfeer die ex-werknemers schetsen niet. Welke stappen de provincie Zuid-Holland eventueel wil gaan nemen, is nog niet bekend.