Pier moet blijven, vinden vriend en vijand: 'Scheveningen zonder Pier, kan echt niet'

De kolommen onder de Pier op Scheveningen
De kolommen onder de Pier op Scheveningen © ANP
DEN HAAG - De Scheveningse Pier moet blijven. Daar lijken vriend en vijand het over eens. Grote delen van het icoon moeten op korte termijn worden vervangen of gerepareerd, anders is het voor 2025 niet meer veilig voor bezoekers. 'Het hoort bij Den Haag en Scheveningen. Zonder Pier kan echt niet', vindt een vrouw die met haar man op de Pier staat.
De bezoekers zijn duidelijk: de Pier is onlosmakelijk met Scheveningen en Den Haag verbonden. 'We komen altijd naar Den Haag, we zijn hier opgegroeid', zegt de vrouw. 'Als klein kind heb ik al foto's dat we hier op de Pier lopen. Het is gewoon heel jammer zoals het er nu bij ligt.'
'Het is heerlijk, echt onvoorstelbaar lekker', vindt een vrouw die uitwaait op de Pier. Ook zij zou hem niet willen missen. 'Heerlijk. Ook de wind en het uitzicht over het Kurhaus en het strand.'

Al eerder in slechte staat

De huidige Pier werd in 1961 geopend. In de jaren '80 raakte hij in verval en uiteindelijk nam het Van der Valk-concern hem in 1991 over voor een symbolisch bedrag van 1 gulden. Tien jaar geleden werd duidelijk dat de staat van de constructie zo slecht was dat er dringend iets moet gebeuren. Er volgde een strijd wie er moest opdraaien voor de kosten en in de tussentijd liet Van der Valk de Pier failliet gaan.
Kondor Wessels Vastgoed (KWV) kocht de Pier in 2014. Het werd opgeknapt en opnieuw ingericht, met onder meer een hotel en een reuzenrad. Het bedrijf wist toen dat er uiteindelijk een definitieve oplossing moet komen, woensdag werd duidelijk dat de tijd gaat dringen. Volgens de gemeente blijkt uit een reeks onderzoeken dat een bedrag van ongeveer 40 miljoen euro nodig is 'om de Pier in huidige vorm weer vijftig jaar mee te laten gaan'.
Extra verstevigingen bij de Pier in Scheveningen
Extra verstevigingen bij de Pier in Scheveningen © ANP

'Het icoon moet blijven'

Ondernemers uit de buurt willen dat de Pier ook in de toekomst een publiekstrekker blijft. 'Het is natuurlijk superbelangrijk voor Scheveningen', zegt voorzitter Martin Wörsdörfer van de Vereniging van Strandexploitanten Scheveningen.
'Het hoort erbij, als je hier op het strand staat, trekt het meteen de aandacht. Wij vinden dat het icoon, ook met het nieuwe reuzenrad, bij voorkeur zo moet blijven.'

'Openbare wandelpier'

Ook wethouder Anne Mulder - tevens lijsttrekker van de Haagse VVD - ziet geen Scheveningen zonder Pier voor zich. 'Ik denk dat dit een vraag is voor na de gemeenteraadsverkiezingen, voor het nieuwe college van burgemeester en wethouders. Als je het mij vraagt als lijsttrekker van de VVD dan gaat de voorkeur uit naar een openbaar toegankelijke pier, een wandelpier, die mooi in zee staat.'
Of hij de projectontwikkelaar als wethouder niet moet aanspreken dat hij de Pier niet moet laten verloederen? 'Dat kan, maar als de Pier onveilig is, komt er een bordje te hangen met: verboden toegang. Dan kun je daar ook niet heel veel aan doen.'

'Parel aan zee'

Projectontwikkelaar KWV ziet drie opties voor de toekomst van de Pier: compleet slopen, nieuwbouw of een beperkte renovatie. D66 in de Haagse gemeenteraad vindt dat Hagenaars de kans moeten krijgen om mee te denken over die toekomst. De partij wil daarom dat er een referendum komt. 'Moet de gemeente er alles aan doen om dit gebouw te behouden of moet er een gloednieuwe pier komen? Ik hoor ook stemmen om het oude Wandelhoofd Wilhelmina te herbouwen, of juist om geen nieuwe pier neer te zetten om geen extra toeristen te trekken', zegt fractievoorzitter Dennis Groenewold.
Voor Richard de Mos van Hart voor Den Haag/Groep de Mos is het duidelijk: 'Scheveningen moet altijd een iconische Pier houden', zegt hij. Samen met de eigenaar en bewoners wil Hart voor Den Haag kijken wat er kan. De Mos: 'Hoe mooi zal het zijn als een nieuwe Pier, net als vroeger en met dezelfde grandeur, weer voor het Kurhaus komt te liggen? Belangrijk is dat de Pier voor het grote publiek toegankelijk blijft om te flaneren, maar ook dat er een grote publiekstrekker komt.'

Nieuwe Pier

De projectontwikkelaar weet het wel. Die wil het liefst een volledig nieuwe en grotere Pier met meer attracties. Daar zien de bezoekers echter niets in. 'Het moet worden gerenoveerd, anders krijg je een nieuwe, moderne terug. Dat is niet de Pier', vindt een wandelaar. Een andere wandelaar sluit zich daar bij aan. 'Dit is echt een parel aan de zee, een parel voor Den Haag. Die moet je niet afbreken.'