Al twee jaar lang lekkages in splinternieuwe huurhuizen: 'Eén en al ellende'

Bianca de Lange probeert met pannen lekkend water op te vangen
Bianca de Lange probeert met pannen lekkend water op te vangen © Privéfoto
HAZERSWOUDE-RIJNDIJK - Het leek zo'n mooi vooruitzicht: een gloednieuwe, energiezuinige huurwoning in Hazerswoude-Rijndijk. Twee jaar na de oplevering heeft haar huis Bianca de Lange vooral frustraties opgeleverd. Door lekkages is haar vloer al voor de vierde keer vervangen.
Minder dan een week nadat stormen Dudley, Eunice en Franklin het land hebben geteisterd, zijn bij Bianca de gevolgen thuis nog steeds goed zichtbaar. In de woonkamer staan kookpannen tegen de achterdeur aan, in een poging om de laatste druppels water op te vangen. Een emmer op de vensterbank en over het bankstel hangende handdoeken maken duidelijk dat het verre van droog is gebleven.
Drie stormen kort achter elkaar. Wat dat voor Bianca betekent? 'Eén en al ellende', verzucht ze. En dan te bedenken dat ze nog zo blij was, toen haar splinternieuwe huurhuis aan de Groenestein werd opgeleverd in januari 2020. Een zogenoemde nul-op-de-meterwoning, oftewel volledig energieneutraal. Maar sinds ze vanuit Alphen aan den Rijn verhuisde naar Hazerswoude-Rijndijk, is het kommer en kwel.

Slapeloze nachten

'Ongeveer na een week constateerden we lekkage bij de achterdeur', vertelt Bianca. 'Gelukkig lag er toen geen vloer in, we waren op dat moment nog bezig in de woning. De lekkage hebben we gemeld, vervolgens zijn de woningbouwvereniging en de aannemer komen kijken. Door de rubbers te vervangen, dachten ze dat het probleem was opgelost.' Niet dus.
Lekkages in gloednieuwe huizen: vloer al vier keer vervangen
Na een tijdje zonder last van lekkages, blijkt bij een fikse regenbui het probleem zelfs groter te zijn geworden. Zo groot, dat ze haar laminaatvloer al voor de vierde keer in twee jaar tijd heeft moeten vervangen. 'Het levert heel veel stress op', schetst ze de gevolgen. 'Slapeloze nachten. Opstaan om te kijken of het niet naar binnen komt regenen. Niet meer lekker weg kunnen gaan, omdat je bang bent dat je thuis weer een rotzooitje aantreft.'

De huiskamer inkijken

Ze is niet de enige die kampt met lekkages in haar woning. Volgens verhuurder Habeko werden er bij tien van de twaalf nieuwbouwhuizen vlak na oplevering vergelijkbare problemen geconstateerd. En bouwbedrijf Slokker geeft aan onlangs klachten te hebben gekregen van in totaal zes bewoners. Ook beide buren van Bianca hebben last van lekkages en zijn het onderhand meer dan zat.
Een opvallende constructie in de woonkamer van Jeffrey Blok en Lisa van Klink
Een opvallende constructie in de woonkamer van Jeffrey Blok en Lisa van Klink © Omroep West
Zo is er bij Jeffrey Blok en Lisa van Klink een opvallende constructie te zien in de woonkamer: een emmer op de vensterbank, met daaronder een plastic zeil, en daar staat weer een kastje met knuffels tegenaan om te voorkomen dat alles omvalt. De lamellen voor het raam hebben ze weggehaald, omdat die anders beschadigd raken. Met als gevolg dat hun overburen zo de huiskamer in kunnen kijken.

'We gaan het oplossen'

De andere buren van Bianca nemen ook zo hun voorzorgsmaatregelen. In de woonkamer van Jeremy Buis en Chantal Rol staat een grote, doorzichtige bak - die voor een derde is gevuld met water - op een handdoek nagenoeg tegen het raam aan. 'We voelen ons vooral gefrustreerd', verklaart Chantal desgevraagd. 'Als dit niet heel gauw wordt opgelost, dan ga ik zelf wel wat peuren', kondigt Jeremy op zijn beurt aan.
Gelekt regenwater in de woonkamer van Jeremy Buis en Chantal Rol
Gelekt regenwater in de woonkamer van Jeremy Buis en Chantal Rol © Privéfoto
Habeko en Slokker laten weten dat ze de situatie 'heel vervelend' vinden voor de bewoners. Beide bedrijven wijzen erop dat de lekkages te wijten zijn aan het 'extreme noodweer' van de voorbije maand, maar het laat onverlet dat dit niet zo verder kan. 'We gaan het gewoon oplossen, dat staat buiten kijf', stelt Slokker, het bouwbedrijf dat als aannemer opereert.

Juridische achtergrond

Martin Bogerd spreekt woorden van gelijke strekking. 'Er komt op korte termijn een oplossing', belooft de directeur van Habeko, de verantwoordelijke verhuurder. Hij benadrukt dat hij baalt van alle lekkages en de daarmee gemoeide gevolgen. Wel zegt hij dat de vermoedelijke oorzaak inmiddels is gevonden en dat de bewoners daarover nog worden geïnformeerd. Volgende week start Slokker met het herstel.
Omroep West en mediapartner Studio Alphen hebben inzage gekregen in documentatie waaruit blijkt dat Bianca de Lange daadwerkelijk viermaal haar vloer heeft vervangen, als gevolg van waterschade door lekkages. Als verhuurder is Habeko aansprakelijk, maar de problemen hebben volgens het schadebureau CED betrekking op een 'bouwconstructiefout' van Slokker. De aannemer ontkent dat laatste.
'Het is elke keer weer hetzelfde verhaal', reageert Bianca geïrriteerd. 'Habeko wijst naar Slokker en andersom. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. We voelen ons niet serieus genomen.' Na veel getouwtrek heeft Habeko haar nieuwe vloeren vergoed, maar dat heeft ze grotendeels te danken aan haar juridische achtergrond.

'Helemaal klaar mee'

Vanzelfsprekend hoopt ze dat de problemen snel én voorgoed worden opgelost. Al heeft Bianca, moeder van twee thuiswonende dochters, daar een hard hoofd in. 'Ik denk dat het allemaal nog wel eventjes gaat duren. Het liefst zou ik verhuizen. Ik ben hier komen wonen voor meer vrijheid en vanwege het dorpse gevoel. Maar tot nu toe, twee jaar later, is het nog steeds ellende. Nee, ik ben er echt helemaal klaar mee.'