Stuk grond bij Prins Clausplein gaat plek bieden aan veertig trams: nieuwe remise langs A4

Het Prins Clausplein bij Den Haag
Het Prins Clausplein bij Den Haag © ANP
DEN HAAG - Den Haag krijgt een nieuwe grote remise voor de trams in een oksel van het Prins Clausplein. Die is nodig omdat de huidige rood-beige trams worden vervangen door nieuwe, grotere rijtuigen. De bestaande remises van de HTM zijn daarvoor niet geschikt.
De bedoeling was aanvankelijk dat de nieuwe remise aan de Zuiderweg in Rijswijk zou komen. De HTM had daar zelfs al een stuk grond gekocht, maar bewoners van de wijk Vrijenban verzetten zich tegen dat plan. Ze waren bang dat ze hinder zouden ondervinden van de trams. Mede daarom stemde de Rijswijkse gemeenteraad tegen de komst van de remise.
De gemeente Den Haag ging vervolgens op zoek naar een nieuwe plek. Die is nu gevonden vlakbij de Plas van Reef op het zogeheten GAVI-kavel. Dat is een nog grotendeels braakliggend stuk grond tussen de A4 en A12. Daar zijn nu bijvoorbeeld wel een stadscamping en een imker gevestigd. De Haagse wethouder Robert van Asten (D66, verkeer) spreekt van een 'belangrijk besluit'. 'Dit is echt een mijlpaal.'

Ook bedrijven

Naast de nieuwe remise ziet de gemeente op het GAVI-kavel ook ruimte voor nieuwe maakbedrijven, maakte wethouder Saskia Bruines (D66, economische zaken) al eerder bekend. Daarmee wordt het gebied waar ooit een 'geïntegreerde afvalverzamelingsinstallatie' (vandaar de naam GAVI) zou komen langzaam ingevuld.
Wethouder Robert van Asten en manager reiziger Eric Beenen bij de plek waar de nieuwe remise moet komen | Foto gemeente Den Haag
Wethouder Robert van Asten en manager reiziger Eric Beenen bij de plek waar de nieuwe remise moet komen | Foto gemeente Den Haag
De plannen voor de nieuwe remise moeten nog verder worden uitgewerkt. Volgens de wethouder is het de bedoeling dat het zeer duurzaam wordt en dat de grond 'dubbel' wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door sportvelden op het dak aan te leggen.

Nog een voordeel

De nieuwe plek voor de remise heeft nog een ander groot voordeel, vertelt Van Asten. Hij ligt dichtbij een aantal lijnen waarover de nieuwe trams gaan rijden: 1, 15 en 19 en in de buurt van een heel nieuwe lijn, de Koningscorridor van Den Haag naar Zoetermeer. Dat betekent dat trams straks niet eerst de halve stad doorhoeven voor ze aan hun ritten kunnen beginnen. Uiteindelijk zouden die 'bespaarde' kilometers ten goede kunnen komen aan extra ritten voor reizigers.
Op het terrein van de nieuwe tramremise is straks plek voor ongeveer veertig brede tweerichting voertuigen. Ook wordt er ruimtelijk rekening gehouden met het stallen van trams voor de toekomstige Koningscorridor. Als de gemeenteraad instemt met de plannen, worden ze verder uitgewerkt. Een definitief ontwerp voor de remise is waarschijnlijk eind dit jaar klaar. De bedoeling is dan dat hij binnen vijf jaar in gebruik kan worden genomen. De remise kost naar verwachting ongeveer twaalf miljoen euro.