Oplettende medewerker voorkomt dat bedrijf voor twee ton het schip ingaat

Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie © ANP
KATWIJK - Een bedrijf uit Katwijk heeft een oplichtingstruc weten te omzeilen dankzij een oplettende medewerker van één van hun distributeurs. Dat meldt de politie. De medewerker kreeg argwaan toen er een factuur binnenkwam waarop het rekeningnummer van het Katwijkse bedrijf was gewijzigd. Een telefoontje naar de Katwijkse onderneming leerde dat daar helemaal geen sprake van was.
De criminelen deden zich voor als medewerkers van een distributeur van het bedrijf. Ze belden met het Katwijkse bedrijf over een factuur die nog open zou staan. Later kreeg dezelfde distributeur een factuur van de Katwijkse onderneming, zogenaamd uit naam van twee bestuurders.
Die factuur bedroeg ruim 200.000 euro. Ook kreeg de distributeur een telefoontje van de oplichters, met het nadrukkelijke verzoek de factuur zo snel mogelijk te betalen.

E-mailadres oplichters bleek één letter te verschillen

Een oplettende medewerker van de distributeur zag echter dat het rekeningnummer op de nepfactuur niet overeenkwam met het nummer dat bij hen bekend is. Na dit per telefoon te hebben geverifieerd, nam zij ook de mailwisseling nog eens onder de loep.
Het door de oplichters gebruikte e-mailadres bleek één letter te verschillen met dat van het Katwijkse bedrijf. Wel was de mail ondertekend met namen van daadwerkelijke bedrijfsmedewerkers, hun identiteit werd dus vervalst. De Katwijkse onderneming heeft bij de politie aangifte gedaan.
Bij ceo-fraude doen de fraudeurs alsof de ceo (Chief Executieve Officer) of directeur opdracht geeft een (vaak groot) bedrag snel over te maken. De persoon die verantwoordelijk is voor de financiën krijgt een e-mail of telefoontje, zogenaamd van de ceo of een andere bestuurder. Het verzoek is een groot bedrag over te maken. Het geld verdwijnt vaak al voordat er contact is met de echte ceo. Soms is er een combinatie met cybercrime. Door het hacken van een e-mailserver kunnen e-mails onderschept worden en weet de oplichter wie hij moet benaderen voor zijn praktijken.