HTM hoopt op meer vrouwelijke collega's: 'We zijn al op een andere manier aan het werven'

Jonge meiden krijgen een techniek instructie bij HTM.
Jonge meiden krijgen een techniek instructie bij HTM. © Omroep West
DEN HAAG - Als chauffeur of als monteur, eigenlijk wil HTM over de hele linie meer vrouwen in het bedrijf. Van de ongeveer 2000 werknemers heeft de Haagse vervoerder 342 vrouwen in dienst. 'Dat is gewoon veel te weinig', zegt techniek-manager Barbara Wernars van HTM.
De HTM kan voor technische functies veel mensen gebruiken en daarvoor zijn vrouwen meer dan welkom. Om dat voor elkaar te krijgen organiseert de vervoerder onder andere sessies met vrouwen uit het bedrijf. 'We kijken met vrouwen onderling hoe we meer vrouwen bij HTM kunnen krijgen', vertelt Wernars.
'We zijn een paar jaar geleden al gestart om op een andere manier te werven. Zo plaatsen we nu vacatures waarin we speciaal vrouwelijke woorden gebruiken om zo meer vrouwen aan te spreken, maar dat heeft nog te weinig opgeleverd.'
HTM haalt meiden over om ook in de techniek te werken

'Kleding aantrekkelijker maken'

Daarnaast hoopt HTM dat de nieuwe generatie vrouwen meer warmloopt voor het technische vak. Daarom kregen ze donderdag bezoek van leerlingen van de Laurentius Praktijkschool uit Delft. Ze namen een kijkje in het onderhoudsbedrijf van HTM.
Techniekbedrijven door heel Nederland openden donderdag hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. Doel van deze zogeheten Girls' Day: meisjes enthousiast maken voor een baan in de techniek.
Een van de dames mocht een stukje lassen. 'Het was erg leuk. Als je die laskap op hebt, zie je eerst niets, maar zodra de vonk aangaat, zie je toch wat', zegt ze enthousiast. 'Wel jammer dat je er met die kap op je hoofd, die handschoenen en jas uitziet als een kabouter.'
Ze heeft nog wel een tip om technische beroepen aantrekkelijker te maken voor vrouwen. 'Ik hou van mooie schoenen en ik zou het fijn vinden als mijn werkschoenen mooi roze zijn met daarbij strakke kleding. Zodat je wel laat zien dat je een vrouw bent. En dat niet elke overall oversized is zoals bij mannen.'

'Mensenbedrijf'

'De mindset in een bedrijf moet veranderen', zegt directeur Sahar Yadegari van VHTO die de Girls' Day organiseert. 'Werkgevers moeten zich realiseren dan hun bedrijf geen mannenbedrijf is maar een mensenbedrijf. Ze moeten een bedrijf zijn voor iedereen en zich dan afvragen: wat heb jij nodig om je thuis te voelen?'
Wernars realiseert zich dat HTM daarin nog wel een slag te maken heeft. 'Drie jaar geleden hadden we nog geen kleedkamers speciaal voor vrouwen. Als je daar nu over nadenkt, is dat wel te zot voor woorden.'