Besparen op boodschappen én gezond blijven eten: deze alleenstaande moeder geeft tips

De Haagse Markt
De Haagse Markt © ANP
DEN HAAG - De boodschappen zijn weer duurder geworden, de energieprijzen rijzen nog steeds de pan uit en onze besteedbare budgetten worden kleiner. Hoe kun je toch gezond eten en lief zijn voor je portemonnee? Patricia Dinkela, zelf een alleenstaande moeder met drie jongens, deelt haar tips met Omroep West.
Ga lekker naar de Haagse Markt, maar wel zonder kinderen, geeft ze lachend aan. 'Samen boodschappen doen is misschien heel gezellig maar ze willen bij elk kraampje echt álles kopen.' Als je de kids lekker thuislaat kun je daar volgens haar een hoop besparen. 'Zeker groente en fruit is daar veel beter betaalbaar dan in de supermarkt.'
Dat geldt trouwens ook voor de Turkse supermarkt. De verse onbewerkte groente en fruit is daar bijna een kwart goedkoper omdat het direct van het land in de schappen terechtkomt. 'Soms zit er een plekje op of heb je een kromme komkommer, maar dat doet niks af aan de smaak', geeft ze als besparingstip.

's Avonds boodschappen doen

Een andere tip is om na zeven uur 's avonds te winkelen. In de supermarkten kun je dan veel producten vinden die 35% zijn afgeprijsd. Bij sommigen zijn er zelfs (gekoelde) uitverkoopbakken waarin producten zitten die bijna de houdbaarheidsdatum aantikken. 'Koop een goed vriezertje', zegt Patrica. 'Dat is best even een investering, maar het betaalt zich dubbel en dwars uit.' Ze raadt aan om afgeprijsd voedsel in te vriezen, de restjes die je overhoudt kunnen er ook in, maar je kan ook grotere hoeveelheden aan maaltijden koken. 'Die vries je in om ze op een later moment weer gebruiken.'
'Met twee kippenpoten kan ik met z'n vieren twee dagen eten'
Grotere hoeveelheden koken is sowieso een manier om goedkoper uit te zijn met de boodschappen. 'Ik heb geleerd van Turkse en Marokkaanse vrouwen bij mij in de wijk om voor meerdere dagen te koken', vertelt Patrica. 'Met twee kippenpoten kan ik met zijn vieren drie dagen eten', zegt ze vrolijk. 'Je gooit de poten in een pan kokend water samen met wat bouillonblokjes, daarna haal je ze eruit en pluk je het vlees eraf voor de maaltijd. De rijst kan je vervolgens heerlijk op smaak brengen door ze in het water van de kip te koken.'

Minder vlees

Variëren van de rijst met kip doet ze vervolgens met verschillende bijgerechten van groentes. 'Ik ben ook opgegroeid met aardappels, groente en vlees, maar deze manier van koken kost veel geld omdat je alles elke dag vers moet kopen', legt Patricia uit. 'Als je een grotere hoeveelheid kookt van basismaaltijd met rijst, couscous of pasta dan kun je er iedere dag een ander groentegerecht bij serveren. Een yoghurtsausje met knoflook erbij en je kunt er een totaal andere draai aan geven.'
Daarnaast zit de besparing volgens Patricia ook in de keuze. 'Kippenpoten zijn bijvoorbeeld veel goedkoper dan filet en het is nog lekkerder vlees ook.' Ze geeft ook aan dat je kan kiezen om gedroogde kruiden te gebruiken. 'Pakjes en zakjes met aanmaakkruiden kosten veel meer', legt ze uit. Wat ook erg kan besparen is om helemaal geen vlees te gebruiken of minder vlees. Patricia: 'Mijn kinderen hebben het vaak niet door als er geen vlees in de maaltijd zit. Een lasagne is bijvoorbeeld net zo lekker zonder.'

Lekkere linzen

Ze heeft nog ook een tip voor een specifiek recept: een voedzame linzensoep heeft helemaal geen vlees nodig. 'Dat zit boordevol vezels en vitamines en als ik het op tafel zet met lekker brood en kruidenboter dan smullen mijn kinderen dat helemaal op.'