Boete voor laten staan opgeladen elektrische auto bij laadpaal

Een elektrische auto aan de laadpaal
Een elektrische auto aan de laadpaal © ANP
NOORDWIJK - Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: elektrische laadpalen voor je auto. Handig als je bent vergeten om je bolide op te laden en vaak kun je ook sneller een parkeerplek bemachtigen. Maar let op: als je auto eenmaal vol zit en nog aan de paal vastzit, kan er zomaar een dikke prent op je voorruit liggen vanwege 'paalkleven'. Dat overkwam een auto-eigenaar die zijn auto had geparkeerd bij een laadpaal in Noordwijk. De eigenaar ging in hoger beroep tegen de boete, maar van de rechter kreeg hij geen gelijk.
De bestuurder parkeerde zijn auto bijna twee jaar geleden bij een laadpaal op de Boerenburgerweg in Noordwijk. Nadat hij zijn wagen op de parkeerplek had gezet en de auto had aangesloten op de paal, is hij zorgeloos op pad gegaan in Noordwijk. Een paar uur later vond de eigenaar van de elektrische auto een zure verrassing onder zijn ruitenwisser: een boete van 95 euro voor het 'parkeren op een parkeergelegenheid met een ander doel dan aangegeven wijze'.
De controleur die de boete uitdeelde laat tijdens de rechtszaak weten dat hij om 12.41 uur langs de auto en de laadpaal was gelopen. Daar zag hij dat het lampje van de laadpaal groen was. Anders gezegd: de batterij van de auto was vol en de paal werd niet (meer) gebruikt om op te laden. Een kleine twee uur later, om 14.39 uur, liep dezelfde ambtenaar nog een keer langs de auto en de laadpaal die weer een groen lampje liet zien. Daarnaast waren er ook andere parkeervakken vrij waar geen laadpaal bij stond. Voor de ambtenaar waren dat genoeg redenen om een dikke prent op de voorruit van de elektrische auto te leggen.

Niet meteen een boete

Volgens de wet zou de eigenaar van de auto zich schuldig hebben gemaakt aan 'smart chargen', ook wel paalkleven genoemd. In het Reglement verkeersregels is namelijk te lezen dat oplaadpunten alleen juist worden gebruikt als de auto op een parkeerplek met een laadpaal staat en deze daadwerkelijk wordt opgeladen. 'Daarbij wordt naar redelijkheid en billijkheid opgetreden', voegt de wet toe. Oftewel als je auto net klaar is met laden, wordt er niet meteen een boete uitgedeeld wanneer jij nog niet weg bent van de parkeerplek. Maar hoeveel tijd je krijgt om weg te rijden van de plek als het lichtje op de paal groen brandt, dat staat nergens vermeld.
Genoeg redenen voor de auto-eigenaar om naar de rechter te stappen om onder de boete van 95 euro uit te komen. Maar ook de rechter bepaalde dat elektrische auto te lang aan de laadpaal in Noordwijk is blijven kleven en de eigenaar van de elektrische auto de portemonnee moet trekken. Volgens de rechter geeft de laadpaal in de regel zelf de verwachte laadtijd aan en bovendien had de bestuurder zelf ook een berekening kunnen maken hoelang het opladen zou duren.