Snelwegen in regio nog drukker dan voor corona, 'blijkbaar vinden wij files niet zo erg'

De verkeersdrukte in de regio neemt de laatste maanden enorm toe
De verkeersdrukte in de regio neemt de laatste maanden enorm toe © ANP
REGIO - Op de meeste snelwegen in de regio is het deze maand nóg drukker dan voor de coronapandemie. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) die Omroep West heeft opgevraagd. Met name op de A4 en de A20 is het een stuk drukker dan in mei 2019. 'En dat wordt alleen maar erger', verwacht de ANWB.
In opdracht van Omroep West heeft het NDW de data van snelwegen in de regio - A20, A44, A4 en A12 - uitgewerkt. Daaruit blijkt dat het op de A20 zelfs nog een stuk drukker is dan in 2019. Op de snelweg tussen Gouda en het Westland rijdt doordeweeks 15 procent meer verkeer. 'Op de A20 ligt de index zowel in het weekend als doordeweeks hoger dan in 2019. Op deze weg in de regio rijdt dus meer verkeer dan voor corona', legt Marthe Uenk-Telgen, verkeerskundig adviseur bij het NDW, uit. Maar ook op de A4 was het drukker dan in 2019. Daar reed doordeweeks 8 procent meer verkeer dan drie jaar geleden.
'In het landelijke beeld zien we dat de intensiteiten doordeweeks nog niet op het niveau van 2019 zijn. Maar in deze regio zien we dat de intensiteiten al vanaf februari bijna constant op dat niveau zitten', vertelt Uenk-Telgen.
Bij het NDW waren nog geen indexcijfers bekend van de A13 tussen Den Haag en Rotterdam. Hierdoor zijn er geen cijfers van deze snelweg in de regio opgenomen in dit artikel.
Toename verkeersdrukte in de regio op een doordeweekse dag
Toename verkeersdrukte in de regio op een doordeweekse dag © Omroep West
Niet alleen doordeweeks is het weer druk op de snelwegen in de regio, ook in de weekenden neemt het verkeer toe. 'Voor de weekenden zien we landelijk dat de intensiteiten wel stijgen, maar tot nu toe zat de verkeersdrukte alleen in de meivakantie op het niveau van 2019. Voor de regio zien we dat deze al eerder op en zelfs over het niveau van 2019 zat', geeft Uenk-Telgen aan. 'En in de meivakantie was de verkeersintensiteit op de snelwegen in de regio zelfs ruim hoger.'
Uit de cijfers van het NDW blijkt dus dat het in de meeste weekenden van dit jaar op alle snelwegen nog drukker was dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De A12 spant daarbij de kroon, daar was 20 procent meer verkeer op de weg in het weekend dan in 2019. Daarnaast was er op de A20, A4 en A44 achtereenvolgens 8, 18 en 13 procent meer verkeersdrukte in het weekend.
Toename verkeersdrukte in de regio in het weekend
Toename verkeersdrukte in de regio in het weekend © Omroep West
Om een duidelijk beeld te krijgen van de verkeersdrukte in de regio heeft Omroep West de verkeersindexcijfers van week 1 tot en met week 19 van het jaar 2022 in vergelijking met het jaar 2019 opgevraagd bij het NDW. Om een gemiddeld beeld te geven van de huidige verkeersdrukte in de regio is er in dit artikel voor gekozen om de indexcijfers van week 19 in 2022 in vergelijking met week 19 in 2019 te vermelden. Er is voor deze week gekozen, omdat in deze zeven dagen geen vakantie en feestdagen vielen die het beeld van de gemiddelde verkeersintensiteit in de regio kunnen vertekenen.
Ook de ANWB merkt dat het aantal auto's op de snelwegen in onze regio is toegenomen de afgelopen maanden. 'De files zijn weer terug en dat ziet er niet echt rooskleurig uit. De aanloop naar de spits, tussen 5.00 uur en 7.00 uur, is nog niet zo druk. Maar vanaf 7.30 uur schiet het aantal files omhoog. Vier- of vijfhonderd kilometer file in de spits is eigenlijk weer heel normaal', geeft Arnoud Broekhuis van de ANWB aan. 'De maand mei is zelfs al drukker dan die van 2019. Dus de hoeveelheid files staat nu zelfs in de plus als je het vergelijkt met de situatie voor corona.'
Daarnaast verwacht de ANWB dat het nog drukker gaat worden de komende tijd. 'Dat de files weer zouden toenemen tot het oude niveau van 2019 hadden wij al gevreesd. Maar nu is het zelfs nog mooi weer', begint Broekhuis. 'Dus als straks na de zomer het weer omslaat, verwacht ik op basis van de huidige cijfers dat de verkeersdrukte en files na de zomer nog verder toenemen.'

Thuiswerkadvies geldt niet meer

Maar hoe komt het nou dat de verkeersdrukte in onze regio de afgelopen weken zo hard is toegenomen? Veel mensen wijten het aan het feit dat steeds minder mensen moeten of willen thuiswerken, omdat er geen thuiswerkadvies meer geldt vanuit de overheid. Maar volgens een woordvoerder van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) valt daar nog niet veel over te zeggen. 'De laatste ramingen daarvan waren in november 2021. Die lieten zien dat het wat drukker werd op de weg, maar dat er toen ook een effect van het thuiswerken te zien was op de wegen', laat de woordvoerder weten.
'Inmiddels zijn we alweer zes maanden verder, dus er kan best wel weer wat veranderd zijn. Voor de zomer komen wij met nieuwe cijfers die iets kunnen vertellen of het vervallen van het thuiswerkadvies en het hybridewerken de oorzaken van de verkeersdrukte zijn', vertelt hij verder. 'Maar om dat nu al te zeggen, is vooral speculeren.'

'Ongelooflijke gewoontedieren'

Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen heeft de huidige verkeersdrukte niet alleen te maken met het vervallen van het thuiswerkadvies, maar hebben wij het vooral aan ons eigen gedrag te danken. 'Tijdens de zware lockdowns waren er natuurlijk vrij weinig mensen op de weg. Maar na zo'n lockdown nam de hoeveelheid verkeer eigenlijk vrij snel weer toe. Alleen de files en drukte bleven wel uit', vertelt Tertoolen. 'Daaruit blijkt dus dat veel mensen verspreid over de dag de weg op gingen.'
Daarom verbaast de verkeerspsycholoog zich vooral over het feit dat het nu opeens toch weer zo ontzettend druk is op de weg. 'Nu alle maatregelen zijn opgeheven, valt het mij op dat iedereen weer op hetzelfde moment op pad gaat en niet meer verspreid over de dag', gaat hij verder. 'De conclusie die ik daaruit heb getrokken is dat wij enerzijds ongelooflijke gewoontedieren zijn en de routine om om 9.00 uur op werk te verschijnen heel diep zit. Anderzijds zijn wij enorme kuddedieren: als andere mensen weer naar kantoor gaan, dan wil je niet achterblijven.'

Weer met zijn allen de file opzoeken

'Blijkbaar vinden wij files en drukte op de weg dus niet zo erg. Dat is misschien een gevoelige conclusie. Maar men weet dat het anders kan en toch blijven wij dus met zijn allen de files opzoeken', voegt de verkeerspsycholoog toe. Daarbij merkt Tertoolen op dat niet alleen werknemers zich niet willen aanpassen aan de verkeersdrukte, maar ook de werkgevers hun kont tegen de krib gooien. 'Het valt best tegen hoezeer bedrijven een oplossing bieden aan werknemers om de verkeersdrukte en files te ontwijken.'
'Er zijn natuurlijk bedrijven die hier al wel aan werken, maar er zijn heel veel bedrijven die weigeren om roosters aan te passen, een vergadering vanuit huis te doen en hun werknemers verplichten om rond 8.30 uur op kantoor te zijn', somt Tertoolen op. 'Het ligt dus niet alleen aan de werknemers, maar er zijn ook veel werkgevers die ervoor zorgen dat de verkeersdrukte blijft bestaan.'

'Ga eerder naar huis en maak daar je werkdag af'

De kans dat je iedere ochtend weer in de file naar je werk staat, is dus vrij groot en wordt de komende tijd waarschijnlijk alleen maar groter. Maar volgens Tertoolen is dit waarschijnlijk goed op te lossen door verspreid over de dag de weg op te gaan. 'Kijk daarom nog eens goed met je werkgever of je bijvoorbeeld niet thuis kan beginnen met werken en pas later op kantoor verschijnt. Of juist andersom, ga eerder naar huis en maak daar je werkdag af.'