Dompelbak nodig bij blussen elektrische voertuigen: 'Soms zit een auto er vier weken in'

De auto moet misschien twee dagen in de dompelbak blijven
De auto moet misschien twee dagen in de dompelbak blijven © Omroep West
WADDINXVEEN - Een elektrische Jaguar vatte maandagochtend zomaar vlam tijdens het opladen bij een woning in Waddinxveen. Het blussen van een elektrische auto blijkt lastig en er moest zelfs een grote dompelcontainer aan te pas komen om het vuur in de wagen onder controle te krijgen. Hoe werkt dat?
Bewoners schrokken in alle vroegte wakker van twee harde knallen. De vlammen sloegen uit de auto en er ontstond veel rook. Ondanks de inzet van drie brandweerwagens met meerdere brandweerlieden duurde het lang voordat de brand onder controle was. Sterker nog: er moest speciaal een 'dompelcontainer' komen om de elektrische auto helemaal in te zetten.
'Het blussen op zich is niet lastig, maar de uitkomst ervan wel', zegt een brandweerwoordvoerder. 'Want de accu blijft steeds weer in brand vliegen als je stopt met blussen. Hij blijft zichzelf opwarmen en om dat proces te stoppen moet de accu geruime tijd, soms meerdere dagen, in een dompelbak blijven staan.'

Groter en dikker dan een container

Een dompelbak dus. Hoe zit dat? 'Wij worden op verzoek van de politie of de brandweer opgeroepen als er brand is in een accupakket', legt een woordvoerder van Modern Berging uit. Dat bedrijf werd maandagochtend opgeroepen om de Jaguar onder te dompelen. 'Zo'n accu is één en al hoogspanning, daar kun je geen risico's mee nemen. De enige methode tot nu toe om dat onder controle te krijgen is de dompelbak.'
'We worden ook weleens preventief opgeroepen, dus dan is de bak nog leeg als we aankomen bij een melding. Mocht het dan misgaan met een accu, dan kan de brandweer 'm vullen met water. Soms vullen we de bak wel al zelf.' De dompelbak is niet zomaar een simpele container. 'Hij is voor de veiligheid een stuk dikker dan een standaard container.'

'Een week of vier in een bak'

Als een elektrisch voertuig eenmaal in de bak zit, wordt deze naar het bergingsbedrijf gebracht en in een andere container geplaatst waarin het voertuig wordt gemonitord. 'Wij brengen 'm bij ons bedrijf en we meten dan hoe warm de accu nog is. Hoe lang dat duurt, hangt van het voertuig af en van het incident dat eraan vooraf ging.'
De elektrische auto vatte maandagochtend vlam naast een woning in Waddinxveen
De elektrische auto vatte maandagochtend vlam naast een woning in Waddinxveen © MediaTV
Zo herinnert de woordvoerder zich een auto waarbij een poller het accupakket doorboorde, die daarna vlam vatte. 'Bij het overhevelen van de auto van de vervoersbak naar de dompelcontainer op het bergingsbedrijf laaide het vuur weer op. Die auto heeft toen een week of vier in de bak gestaan.'

Uitlekken en water afvoeren

De warmtemeter geeft aan of de accu veilig uit het koelende water kan worden gehaald. 'Soms zien we het water werken, zoals we dat noemen, dan staat het dus niet stil en zien we activiteit. Dan weten we al dat het proces nog niet klaar is.' Mocht dat wel zo zijn, dan wordt een voertuig boven de bak gehangen om uit te lekken.
Het water dat in de bak zat, wordt via monsters gecontroleerd. 'Daarna wordt gekeken of het water vervuild is en dus door een speciaal bedrijf moet worden opgehaald. Bij twijfel doen we dat altijd.' Voor de voertuigen waarvan de accu is uitgebrand en die zijn ondergedompeld, is het vrijwel altijd einde verhaal.

Toename van elektrische auto's

Het bergingsbedrijf ziet ook dat het aantal inzetten van de dompelcontainer toeneemt. 'Logisch nu er meer elektrische voertuigen op de weg zijn', zegt de woordvoerder.
Begin 2021 telde Nederland nog 526.500 elektrische en hybride auto's, op 1 januari 2022 waren dit er ruim 725.500, heeft het CBS berekend. Dat gaat om een stijging van 38 procent in een jaar tijd.
'Het is inderdaad al een tijdje zo dat er steeds meer elektrische voertuigen bij komen. Dat is niet nieuw', weet ook de woordvoerder van de brandweer. 'Er vliegen in verhouding echter nog net zoveel benzine- en dieselauto's in brand, alleen het blussen van elektrische auto's is een stuk lastiger. Er zijn extra mensen en dus een dompelwagen nodig om een brandende elektrische auto te doven.' De accu's van elektrische auto's zijn vaak ook zo goed verpakt dat deze niet altijd goed geblust of gekoeld kunnen worden.

Kettingreactie door accucellen

Waarom blijft die accu eigenlijk branden? 'Bij brand ontstaat in de accu's een kettingreactie', weet Bert Dikker, risico-expert van verzekeraar Centraal Beheer. 'De accucellen steken elkaar dan als het ware aan. Als de brand al is geblust, kan die kettingreactie nog doorgaan. Daardoor kan de auto later opnieuw spontaan gaan branden.' De verzekeraar adviseert om elektrische auto's altijd in de buitenlucht op te laden, vanwege het gevaar van brand. 'Want een autobrand in een parkeergarage kan uit de hand lopen.'
Ook wordt aangeraden alleen een goedgekeurde laadpaal te gebruiken die is geplaatst door een erkende installateur. Bovendien is het advies om alleen kabels te gebruiken die daadwerkelijk bij de laadpaal horen.