Ook woensdag stakingen in openbaar vervoer, bussen EBS rijden niet

De bussen van EBS
De bussen van EBS © EBS
DELFT - Voor reizigers in het openbaar vervoer wordt het een zware week. Naast de staking bij de HTM van donderdag leggen de chauffeurs van het streekvervoer in Haaglanden woensdag het werk neer, omdat ze een betere cao willen. Hierdoor rijden er woensdag geen streekbussen van EBS in Haaglanden. 'Wij vinden het natuurlijk niet fijn dat de reiziger hier nu de dupe van wordt. Maar de situatie is zo nijpend dat wij deze acties moeten houden', laat de FNV weten.
De acties maken onderdeel uit van de estafettestakingen in het streekvervoer. Twaalf dagen op rij leggen de chauffeurs in heel Nederland het werk neer. In onze regio zijn de acties woensdag. Onder meer in Zoetermeer, Den Haag en Delft leggen de chauffeurs het werk neer in hun strijd voor hogere lonen en een lagere werkdruk.
'Er zal woensdag vooral hinder zijn voor de reizigers die reizen met de bussen van EBS', verduidelijkt Veronika Teunissen van FNV. Daarnaast geeft zij aan dat de kans wel groot is dat er een aantal bussen nog wel rijden woensdag. 'De CNV is namelijk wel akkoord gegaan met het cao-voorstel en de FNV niet. Daardoor kan het zijn dat de CNV-leden woensdag wel blijven rijden. Maar welke buslijnen woensdag dan rijden en welke niet, is dus heel onduidelijk.'

Chauffeurs moeten 'jagen'

Volgens de FNV is het eindbod voor een betere cao van de chauffeurs in het streekvervoer niet genoeg. 'Als je naar het werkelijke verhaal kijkt, zie je dat de werkdruk al jaren een enorm probleem is en dat daar stelselmatig niets aan gedaan wordt. Voor iedere stop in de dienstregeling heeft een chauffeur namelijk een bepaalde tijdslimiet. Maar in de loop van de jaren zijn daar steeds meer minuten afgesnoept. Chauffeurs moeten nu echt "jagen" om iedere halte op tijd te halen', legt Merijn van der Gaag, bestuurder van FNV Streekvervoer, dinsdagochtend uit in West Wordt Wakker op Radio West.
Maar die strakke dienstregeling is niet de enige reden waarom de FNV niet akkoord is gegaan. 'Daarnaast is er een enorm personeelstekort waardoor alleen maar meer gevraagd wordt van de huidige werknemers', voegt Van der Gaag toe. 'Ook loopt het ziekteverzuim onder de werknemers hoog op tot soms wel 25 procent.'

Meer tijd en een hoger loon

'Al met al zorgt dit voor een vervelende mix van werkomstandigheden. Dat is dan ook de reden dat de FNV het eindbod heeft afgewezen en echt een structurele oplossing eist voor een betere cao', vat de FNV-bestuurder samen. 'Meer tijd in de dienstregeling zien wij als een goede oplossing. Maar daarnaast willen wij ook dat er meer loon bijkomt, zodat nieuwe jonge mensen de sector komen versterken en het personeelstekort kan worden opgelost', zegt Van der Gaag.
De FNV-bestuurder voegt daar wel aan toe dat de vakbond het heel vervelend vindt voor de reizigers die woensdag gebruik willen maken van de bussen in Haaglanden. 'Wij vinden het natuurlijk helemaal niet fijn dat de reiziger hier nu de dupe van wordt. Maar de situatie is zo nijpend dat wij deze acties moeten houden', vertelt Van der Gaag. 'Wij hebben er wel voor gekozen om de staking niet tijdens de schoolexamens te plannen. Maar wij willen hier wel aandacht voor vragen en dat betekent dat reizigers hier helaas de gevolgen van ondervinden.'

Ook staking HTM op donderdag

De staking van woensdag staat los van de staking van de medewerkers van HTM. Zij rijden donderdag niet omdat de Haagse stadsvervoerder weigert de looneisen van de vakbonden in te willigen. Zo zullen er donderdag in Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Leidschendam en Voorburg geen trams en bussen rijden.
HTM is al een half jaar met FNV en CNV aan het onderhandelen over een nieuwe cao voor het personeel. De vakbonden stelden het bedrijf achter de bussen en trams in Den Haag een ultimatum om uiterlijk woensdagmiddag aan hun eisen tegemoet te komen. De bonden eisten onder andere 5 procent meer loon, het behoud van koopkracht voor personeel en een oplossing voor de werkdruk. 'Voor personeel dat in steeds drukker wordend verkeer passagiers veilig moet vervoeren is voldoende rust een must', laat vakbond FNV weten.