De Zevensprong, de irritantste kruising van Nederland: 'Soms wel 12 minuten voor het stoplicht'

Zo kennen de meeste mensen de Zevensprong in Den Haag: van het rode licht
Zo kennen de meeste mensen de Zevensprong in Den Haag: van het rode licht © Omroep West
DEN HAAG - Het is een plek waar menig Hagenees en Hagenaar zich al jaren groen en geel aan ergert: de Zevensprong. Die heet zo omdat er zeven drukke verkeersaders bij elkaar komen, waaronder de Loosduinseweg, de Regentesselaan en de Paul Krugerlaan. Daardoor stikt het er van de trams, auto's, fietsers en voetgangers. En ondanks een complete vernieuwing van de stoplichten is er volgens de buurt helemaal niks veranderd. Hoe kan dat?
'Het is het ingewikkeldste kruispunt van Den Haag en waarschijnlijk ook een van de moeilijkste van Nederland', zegt een woordvoerder van de gemeente. Vorig jaar werden alle kabels, masten, lichten, verkeersregelkasten en de software compleet vernieuwd. Een peperdure operatie.
'Nou, de stoplichten duren nog net zo lang, er is helemaal niks veranderd', zegt Tommy Lina. Hij heeft samen met zijn vader de winkel C Tapijt, pal tegenover het kruispunt. 'Ik heb het eens getimed, soms staan mensen hier wel 12 minuten voor het stoplicht.' Volgens Lina is het met name druk in de ochtendspits.

'Druk joh, niet normaal'

'Vooral rond 9.00 uur, dan komen de trams. Die hebben voorrang. En dan wordt het hier druk joh, niet normaal. En er zijn ook steeds meer fietsers.' Met een knipoog ziet hij ook nog wel een voordeel. 'Als mensen lang voor het stoplicht staan, kijken ze ook naar mijn winkel. Dat is gratis reclame', lacht hij.
Bij de kerk van David Maasbach, aan de overkant, wordt er wat minder om gelachen. Zijn vader kocht in de jaren '60 twee markante gebouwen op de Zevensprong: Het Capitool-gebouw, een oude bioscoop, en het Lijnkamp gebouw, een voormalige kledingzaak. De familie Maasbach maakte van de bioscoop een kerkgebouw voor hun evangelische gemeente, het andere gebouw is in gebruik als kantoor.

Toeterende auto's als je wilt parkeren

'We hebben er elke dag mee te maken, je staat hier kneiterlang te wachten voor het stoplicht', zegt David Maasbach. 'Het is nauwelijks te doen. En wil je inparkeren op een plekje hier voor de deur, dan beginnen de auto's achter je te toeteren. Logisch, want als die het groene stoplicht missen, moeten ze weer minutenlang wachten.'
David Maasbach spreekt zijn gemeente toe
David Maasbach spreekt zijn gemeente toe © Daniëlle Njoo
Parkeren in de omgeving is volgens de evangelist sowieso een drama. 'We hebben hier net uitgebreid Pinksteren gevierd. Dat is niet te doen. Sommige mensen komen zelfs niet meer naar ons, vanwege de parkeersituatie en het drukke verkeer.' Dat parkeren is volgens hem 'alleen nog maar erger' geworden, sinds de gemeente vorig jaar de boel op de schop nam.

Het is democratisch besloten

'Ze hebben veel plekken weggehaald waar je vroeger wel kon staan en er parkjes van gemaakt. Niet alleen Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, ook die van de gemeente Den Haag, inderdaad. Wie zit daar nu op te wachten, op die nutteloze groenstrookjes? Nu is er nog minder plek en moet je soms een half uur rondrijden op zoek naar een plekje. En als je al iets vindt, betaal je je blauw.'
Wachtend verkeer op de Apeldoornselaan bij het Capitool-gebouw
Wachtend verkeer op de Apeldoornselaan bij het Capitool-gebouw © Omroep West
De gemeente zegt in een reactie dat het besluit is genomen door de gemeenteraad. 'Die spreekt namens de bewoners van de stad. Daarbij is het geen geheim dat we de stad Den Haag zo groen mogelijk willen te maken, dat heeft talloze voordelen zoals een betere afwatering en hittebestrijding. Die perkjes worden dus ook aangelegd met de belangen van de bewoners in gedachten', aldus een woordvoerder.

Zeven is een bijbels getal

Maasbach woont zelf ook in een van de gebouwen en baalt stevig. Is het toeval dat zijn vader destijds hier neerstreek, op de Zevensprong? Zeven is immers een belangrijk getal in de bijbel. 'Nee, daar had het niets mee te maken. Maar dat is wel een interessante gedachte, nu u het zegt. Zeven is het getal van de volheid. Nou, vol is het hier wel', klinkt het cynisch.
En, foetert hij verder: 'De gemeente Den Haag had jaren geleden al moeten inspringen op de groei van de stad en een metro onder de grond moeten aanleggen. Ik word helemaal gek van al die trams. Ze gaan altijd voor en dan springt de heleboel weer op rood. Dat hadden ze al lang kunnen oplossen.'

Hoe kan dit nou toch?

Aan de kant van Paul Krugerlaan staat een groepje voetgangers te wachten bij het stoplicht. Inderdaad, dat duurt wel eventjes. Er komen namelijk net twee trams langs. 'Ja, het duurt hier altijd lang', bevestigt één van hen. 'Dat weet je.' Hoe lang is trouwens niet duidelijk, de gemeente Den Haag kan ons geen cijfers geven van de wachttijden voor verschillende verkeersdeelnemers. 'Dat is te complex.'
Wachtende voetgangers voor het verkeerslicht aan de Loosduinseweg
Wachtende voetgangers voor het verkeerslicht aan de Loosduinseweg © Omroep West
Maar hoe heeft het zover kunnen komen? Daarvoor moeten we een duik nemen in de geschiedenis. De Zevensprong is nooit zo bedoeld. De gemeente: 'Hij is niet aangelegd als kruising met zeven takken, maar in de loop van de tijd zo uitgegroeid. Dat hing nauw samen met de stedelijke ontwikkeling en uitbreiding van Den Haag in de loop van de tijd.'

Het begon in de 19e eeuw

En die tijd gaat wel even terug. De Zevensprong is gelegen op het grensvlak van vier wijken die in de periode 1890-1930 zijn gebouwd: het Regentessekwartier (1890-1900), Transvaal (1900-1910), het Valkenboskwartier (1903-1915) en Oostbroek (1923-1930).
De Loosduinseweg en Loosduinsekade zijn een van oorsprong belangrijke route richting het centrum van Den Haag, van waaruit de Zevensprong in de loop van de tijd is ontstaan met de aanleg van achtereenvolgens de Beeklaan (rond 1815), de De la Reyweg (omstreeks 1850), de Regentesselaan (ongeveer 1896), de Paul Krugerlaan (circa 1906) en als laatste de Apeldoornselaan (omstreeks 1934).

Slim plan blijft lastig

Je zou toch denken dat er in de loop van al die jaren wel een slim plan is gemaakt om de doorstroming te verbeteren. En dat was met de grondige verbouwing van vorig jaar ook echt het idee, zegt de gemeente. Hoe kan het dan dat het nu nog steeds zo lang duurt?
'Het kan zijn dat mensen langer moeten wachten dan ze bij een stoplicht gewend zijn. Er is te veel verkeer om al het verkeer vlot af te wikkelen. Binnen de mogelijkheden die de bebouwing, de fysieke inrichting van het kuispunt en de verkeerslichten bieden, is alles gedaan wat mogelijk is', vertelt de woordvoerder.

Zijstraten kunnen het schudden

De gemeente erkent wel dat trams een belangrijke rol spelen. 'De wachttijd varieert en wordt in hoge mate beïnvloed door bijvoorbeeld het passeren van Randstadrailvoertuigen en andere tramlijnen. Die krijgen voorrang. Weggebruikers die de sporen willen oversteken krijgen dan rood licht.'
Het is een komen en gaan van trams
Het is een komen en gaan van trams © Omroep West
En wie vanaf een zijstraat komt, heeft soms ook pech. Want de Loosduinseweg en Loosduinsekade zijn aangewezen als 'stedelijke hoofdweg'. Het verkeer heeft daardoor op die weg ook prioriteit. En dat betekent dat mensen in de andere straten dus langer voor een roodgekleurd verkeerslicht staan.

Er is hoop

Maar er gloort hoop. De gemeente heeft nieuwe plannen en is nu bezig met een 'participatiestrategie'. Pardon, wat betekent deze betere ambtenarenlingo? 'Zo'n strategie is bedoeld om bewoners, ondernemers en andere stakeholders actief te betrekken bij plannen die impact hebben of kunnen hebben op hun woon- en leefomgeving.' Kortom, de gemeente is van plan omwonenden te laten meepraten.
Een goed idee natuurlijk, maar zoiets gaat ongetwijfeld wel even duren. En dan is het ook nog eens echt lastig allemaal, zegt de gemeente. 'Het is een ingewikkelde situatie. Wat bijvoorbeeld voor de auto een goede oplossing kan zijn, kan voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer een verslechtering betekenen en andersom.'

Nog minimaal een jaar of drie wachten

En dat is niet het enige. De woordvoerder: 'Daarnaast moet ook gekeken worden wat de impact van een maatregel is op de omliggende wijken en de stad, anders worden de problemen alleen maar verplaatst.'
Op hoeveel tijd moeten we dan nog rekenen voordat er een oplossing is? 'Als er een definitief plan is waar omwonenden en ondernemers zich in kunnen vinden, dat ook de goedkeuring heeft van de politiek en als alle benodigde procedures zijn doorlopen, kan de uitvoering van een herinrichting naar verwachting medio 2025 plaatsvinden.' Met die gratis reclame voor de tapijtzaak zit het dus voorlopig nog wel even goed.