Aquaduct A4 nog steeds hindernis voor vrachtauto's: 'Elke maand wel eentje vast'

De vrachtwagen zat maandag vast onder het aquaduct
De vrachtwagen zat maandag vast onder het aquaduct © Regio15
ROELOFARENDSVEEN - Het was afgelopen week weer eens raak: een vrachtwagen die vast kwam te zitten onder het Ringvaartaquaduct van de A4 ter hoogte van Roelofarendsveen. Niet voor het eerst, want onder de brug zijn de afgelopen jaren heel wat vrachtwagens onverhoopt gestrand. Wie onder het viaduct doorrijdt, ziet de grote hoeveelheid krassen als stille getuigen boven zich. Rijkswaterstaat had al plannen om de brug aan te passen, omdat de doorrijhoogte niet meer aan deze tijd voldoet. 'Er golden toen andere eisen dan de eisen die we tegenwoordig stellen.'
Op 4 februari 1961 werd de A4 geopend en het aquaduct voor het eerst in gebruik genomen. In die tijd was het nog veel rustiger op de weg en was er niks mis met het aquaduct. De verkeersdrukte nam echter steeds meer toe en ook het soort verkeer veranderde. 'Bij extra hoge vrachtwagens leidt dit soms tot ongelukken, omdat zij er niet onderdoor kunnen. Om veiligheidsredenen is ervoor gekozen om ook het oorspronkelijke Ringvaartaquaduct volledig te vervangen', meldt Paul Knoester, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat.
Het bergingsbedrijf dat afgelopen maandag de vrachtwagen onder het aquaduct vandaan sleepte, kent de brug als beruchte plek. 'Soms gebeurt zoiets wel twee keer in de maand', zegt een woordvoerder van Bergingscentrale H. van der Vliet uit Abbenes. 'Soms ook maanden niet, maar gemiddeld gezien komt er één keer per maand wel iemand onder dat aquaduct vast te zitten.'
Rijkswaterstaat heeft geen exacte cijfers over hoe vaak een vrachtwagen het aquaduct ramt of vast komt te zitten. 'Maar dit soort ongevallen komen in ieder geval op deze plek wel eens voor', zegt een woordvoerder. 'Het aquaduct op dit stuk A4 is met 4,10 meter het punt met de laagste doorrijhoogte. Er staan waarschuwings- en informatieborden op de splitsing van de A4 en de A44, dus chauffeurs die twijfelen of ze eronder door passen, dienen de A44 te nemen.'
Alle voertuigen in Nederland mogen maximaal maar vier meter hoog zijn, tenzij een bedrijf of bestuurder een vergunning heeft om hoger te mogen zijn. 'Alle tunnels, bruggen en viaducten op of over de snelweg zijn daar op aangepast', laat een woordvoerder van de landelijke verkeerscentrale van Rijkswaterstaat weten. 'Als een bedrijf een vergunning krijgt om met een hoger voertuig te rijden, dan krijgen ze van de RDW een alternatieve route die ze wel kunnen rijden.'
Toch rijden er vrachtwagens die hoger zijn dan de toegestane vier meter en dan gaat het met een speling van slechts tien centimeter bij het aquaduct op de A4 geregeld mis. 'Omdat voertuigen soms wat te hoog beladen zijn, en om schade door klapperende dekzeilen te voorkomen, worden nieuwe kunstwerken in Nederland met een doorrijhoogte van ongeveer 4,60 meter aangelegd', zegt de woordvoerder. Dat is in de toekomst ook het geval bij dit aquaduct. In 2026 wordt het in zijn geheel vernieuwd en verhoogd tot 4,60 meter. Naast een hogere doorrijhoogte, wordt ook de pilaar tussen de rechterrijstrook en de twee linkerrijstroken weggehaald. Ook die zou voor gevaar zorgen.

'Leeg laten lopen van banden soms genoeg'

Maar hoe krijg je een vastzittend voertuig nu weer onder zo'n aquaduct vandaan? 'Dat ligt er maar net aan hoe vast ze zitten', legt de woordvoerder uit. 'Vrachtwagens die niet al te hoog zijn en dus niet heel erg klem zitten, kunnen we weg krijgen door wat lucht uit de banden te laten lopen. Dan zakt de vrachtwagen en kunnen we 'm er voorzichtig uitrijden.'
Als de vrachtwagen wel flink vastzit, zoals maandag het geval maandag, moet de trailer worden losgekoppeld van de trekker. 'Daardoor kunnen we de trailer lager zetten in de vering en 'm met een zware berger lostrekken.' Die twee opties zijn de meest ingezette manieren om een wagen los te krijgen. Het is ook vaak voldoende. 'In het ergste geval moeten we de bovenkant eraf slijpen.'
Het aquaduct raakte vaker beschadigd
Het aquaduct raakte vaker beschadigd © Regio15
Volgens de woordvoerder van de bergingscentrale gaat het meestal om chauffeurs uit het buitenland, met buitenlandse voertuigen. 'In principe staat de maximale doorrijhoogte gewoon aangegeven. Maar sommige chauffeurs zien dat niet en denken: dat past wel. Het lastige aan dit aquaduct is echter dat hij halverwege wat lager wordt en dan kom je ineens vast te zitten.' De vrachtwagen die maandag vastzat, was volgens het bergingsbedrijf 4,27 meter hoog.
Hoe groot de schade is, is niet duidelijk. 'De afhandeling van de schade en daarmee ook het eventuele herstel loopt via de verzekering van de schaderijder', laat Rijkswaterstaat weten. Er worden na het zoveelste ongeluk van maandag geen aanvullende, tussentijdse maatregelen genomen. 'In ieder geval niet aan het aquaduct, dat is technisch niet mogelijk.'
LEES OOK: