Goksponsoren nemen voetbalveld over: 'Kritiek op Bingoal Stadion is complete onzin'

Het Cars Jeans Stadion van ADO, waar je verwelkomt wordt door sponsor Hommerson Casino's
Het Cars Jeans Stadion van ADO, waar je verwelkomt wordt door sponsor Hommerson Casino's © ANP
DEN HAAG - Hommerson Casino's en Bingoal. ADO Den Haag presenteerde afgelopen week twee nieuwe sponsoren. Twee gokbedrijven. Vanuit de lokale politiek kwam er dan ook direct kritiek op de Haagse profclub, omdat er zo activiteiten worden gepromoot die mensen 'diep in de shit' kunnen brengen. Maar volgens sportmarketeers is dat 'complete onzin'. Acht vragen en antwoorden over de opkomst van vooral online gokbedrijven.

Twee nieuwe sponsoren voor ADO. Wat gaan zij doen?

Het Belgische bedrijf Bingoal is vanaf volgend seizoen de naamgever van het Haagse stadion. Dit betekent dat ADO komend jaar in het Bingoal Stadion gaat voetballen. Vanaf medio augustus zullen de letters bovenop het stadion te zien zijn. Bingoal is een aanbieder van sportweddenschappen, weddenschappen op paardenraces en online casinogames.
Eerder maakte ADO al bekend dat Hommerson Casino's de shirtsponsor van de club wordt. Dit betekent dat de naam en/of het logo van Hommerson op de shirtjes van de spelers zal staan. Welk bedrag Bingoal en Hommerson betalen aan de club wil ADO niet zeggen.

Wat is de kritiek op deze nieuwe sponsoren?

Vanuit de Haagse gemeenteraad was er flink wat kritiek op de aankondiging van de samenwerkingen. Lesley Arp, fractievoorzitter van de SP vindt dat de gemeente gokken niet moet aanmoedigen. 'Als mede-eigenaar van het stadion moeten we ook invloed kunnen uitoefenen op de naamgeving, zodat we in ieder geval geen activiteiten promoten waarmee mensen diep in de shit kunnen raken.'
Edwin Reijntjes reageert op de kritiek vanuit de Haagse gemeenteraad:
Edwin Reijntjes reageert op de kritiek vanuit de Haagse gemeenteraad
Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, vindt het ongewenst dat er reclame wordt gemaakt voor gokken. 'Zo wordt namelijk gokverslaving gestimuleerd. We vinden het daarom een slecht signaal dat ADO gesponsord wordt door deze gokbedrijven.' Ook Simon Fritschij, fractievertegenwoordiger van de ChristenUnie/SGP, schrijft op Twitter dat hij vraagtekens zet bij de samenwerking.

Wat vinden marketingspecialisten van deze kritiek?

'Complete onzin', noemt sportmarketeer Chris Woerts de kritiek van de Haagse politici. 'Het is nu eenmaal legaal en als iets mag, dan gaan mensen dat ook doen. Ik denk dat nu vergeten wordt dat het goed gereguleerd is. Als je iets verbiedt, dan ontstaat er illegaliteit. Op deze manier is het wel veilig.' Of het slim is van ADO om verder te gaan met het 'Bingoal Stadion', is wat anders volgens Woerts. 'Het ligt eraan welke ambities je hebt als club. Je creëert hiermee natuurlijk wel een bepaald imago.'
Volgens collega-marketeer Frank van den Wall Bake is het helemaal niet gek dat ADO voor Bingoal kiest. 'De sponsoren liggen niet voor het oprapen. Wie ben jij dan als voetbalclub om een sponsor af te wijzen omdat ze sportweddenschappen aanbieden.' Van den Wall Bake is er ook van overtuigd dat dit geen dealbreaker zal zijn voor de ADO-supporters. 'Die zijn allang hartstikke blij dat hun club een sponsor heeft.'

Is ADO de enige met een goksponsor?

Zeker niet. Bijna alle clubs in de Eredivisie sloten een deal met een bedrijf uit de gokbranche. Zo werd dinsdag bekend dat Ajax in zee gaat met Unibet. AZ kiest na twaalf jaar AFAS voor een samenwerking met hoofdsponsor Kansino. Staatsbedrijf TOTO staat bij maar liefst de helft van de clubs in de Eredivisie op het shirt.
'Al die bedrijven zoeken de voetbalclubs op omdat het publiek dat naar die wedstrijden komt en kijkt, hun primaire doelgroep is', vertelt sportmarketeer Robert van Oostwaard. 'Voetbalsupporters gokken meer dan gemiddeld en dus is het voor die clubs simpelweg hun verdienmodel om die clubs te sponsoren. Voor de clubs is het weer een uitkomst, omdat zij de financiering goed kunnen gebruiken, na de twee magere jaren die corona veroorzaakt heeft.'

Waarom opeens al die gokreclames/bedrijven?

Sinds 1 oktober 2021 is de Wet Kansspelen op Afstand gelegaliseerd. Dit maakt online gokken in Nederland bij een tiental aanbieders legaal. 'Al die nieuwe bedrijven willen natuurlijk naamsbekendheid en dat bereik je door veel reclame te maken', vertelt Van Oostwaard. 'Zowel op televisie als online was er de laatste tijd veel reclame te zien van bedrijven, zoals BetCity en Toto', legt hij uit.
Hoewel die reclame volgens sommigen dus op verheerlijking van gokken lijkt, is het volgens Michel van de Voort, directeur van reclamebedrijf Screenforce nodig om deze reclame te maken. 'Die Wet Kanspelen is er gekomen om te zorgen dat de gokindustrie gereguleerd en gemonitord kan worden. Zo blijven deze gokverslaafden en kwetsbare mensen "boven water". Maar als je wil dat zij die legale aanbieders vinden, moet je uiteraard wel reclame maken.'

Het is toch gereguleerd? Wat zijn de regels voor deze bedrijven?

De Wet Kansspelen op Afstand is er juist om gokverslaafden en andere kwetsbare mensen op een reguleerde plek te laten spelen. Op deze manier kunnen zij gemonitord worden en verdwijnen ze niet in het illegale circuit. De aanbieders waar consumenten legaal mogen gokken, mogen dat alleen maar omdat ze aan verslavingspreventie doen. Dat doen ze door het spelgedrag te analyseren. Een andere regel is dat bij het aanmaken van een account wordt gevraagd hoeveel uur je op de site wil doorbrengen, wat je maximaal wil verliezen en hoeveel geld je in je online portemonnee wil stoppen.
Bij spelers tussen de 18 en 25 geldt er een verlieslimiet van 400 euro per maand. Als een speler gedragingen vertoont van een verslaving, is de aanbieder verplicht om in te grijpen. Maar maakt dat het compleet veilig? Floor van Bakkum, Manager Preventie bij Jellinek, vindt van niet. 'Een verslaving kun je heel snel opbouwen. Als aanbieders reclame maken door voetbalclubs te sponseren, of mensen verleidt om geld in te zetten op wedstrijden, maak je het zo aantrekkelijk om geld in te zetten. En dat is voor kwetsbare mensen heel gevaarlijk.'

Zorgen al die reclames nou echt voor meer gokverslavingen?

Volgens Oostwaard is het nog te snel om zulke conclusies te trekken. 'Het is pas net een paar maanden legaal. Laat de Kansspelautoriteit eerst tijd nemen om te kijken of dit desastreuse gevolgen heeft zoals er nu al gezegd wordt. Het duurt überhaupt vijf tot tien jaar voor je kan spreken van een echte gokverslaving.' Maar Van Bakkum zegt dat een verslaving opbouwen heel snel kan gaan. Daarom moet er voorzichtig worden omgegaan met reclamering voor risicovolle kansspelen. 'Wij horen ook van ex-verslaafden dat zij het moeilijk vinden dat er binnen de voetbal zoveel reclame wordt gemaakt. Vooral het gebruik van rolmodellen, vaak ex-voetballers zoals Wesley Sneijder, Andy van der Meijde, Dick Advocaat, maar ook rapper Donnie, worden ingezet om jongeren over te halen.'
Volgens Van Bakkum is die bezorgdheid dus wel degelijk terecht. 'Die wet is bedoeld om gokkers te leiden naar die gereguleerde gokplatforms, niet zozeer om de markt te vergroten en dat is wel wat er nu gebeurt.' Niet alleen de reclamespotjes met BN'ers, maar ook de stadion- en shirtsponsors dragen hier aan bij, vindt Van Bakkum. 'Door reclame te maken tijdens wedstrijden richt je je tot een hele brede groep mensen, waar ook jongeren, kinderen en (ex-)verslaafden tussen zitten. Voor die mensen is het niet goed om in aanraking te komen met gokken, maar worden ze toch verleid.'

Welke maatregelen worden er nu genomen?

Minister Franc Weerwind komt voor de zomer nog met een wetsvoorstel dat een verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen regelt. Hierin wordt onder andere bekeken hoe om te gaan met (shirt)sponsoring. Op kortere termijn, 30 juni dit jaar, zal er al worden gezorgd dat rolmodellen zoals Sneijder en Van der Meijde, niet meer gebruikt mogen worden in de reclames. Dit doet Weerwind, omdat hij ervoor wil zorgen dat kwetsbare groepen geen gevaar lopen.
Het parlement drong onlangs aan op een wettelijk verbod op gokreclames, maar dat is volgens Weerwind niet haalbaar. Dat kost volgens hem meer tijd. De brancheorganisaties uit de gokindustrie hebben met de minister afgesproken hun verantwoordelijkheid te nemen. Zo stoppen ze met reclames op radio, in de buitenruimte en in gedrukte media. Op televisie worden er geen gokreclames voor risicovolle kansspelen uitgezonden vóór 22.00 uur, die grens ligt nu op 21.00 uur.