Nieuws

Skyline Den Haag verandert: politiek lijkt akkoord met megatoren in Laak

The Grace bestaat uit twee torens: het komt aan de Rijswijkseweg in Den Haag
The Grace bestaat uit twee torens: het komt aan de Rijswijkseweg in Den Haag © Gemeente Den Haag/Mecanoo
DEN HAAG - Ondanks zorgen in de buurt en de politiek over de grote gevolgen, gaat de bouw van wat straks het hoogste gebouw is van Den Haag zeer waarschijnlijk door.
Als The Grace, zoals het complex heet, er eenmaal staat, gaat dat leiden tot meer windhinder en schaduw in de omgeving. Ook is nu nog niet duidelijk waar precies voorzieningen als huisartsen en scholen komen. Verder zijn er zorgen over het parkeren: de bewoners krijgen geen vergunning om hun auto op straat te zetten en de enige ruimte die rest zijn de 150 plekken die de ontwikkelaar heeft gehuurd in de garage schuin aan de overkant. En dan zijn er nog vragen over het groen. Is er straks wel een plek voor de bewoners om lekker buiten te kunnen zitten?
Toch lijkt een meerderheid in de gemeenteraad straks in te stemmen met de torens van ruim 150 en 180 meter hoog aan de Rijswijkseweg. Het feit dat er ruim 1400 woningen in komen geeft daarbij de doorslag, bleek donderdagavond tijdens een commissievergadering.
The Grace moet op de plek komen waar nu nog een klein glazen torentje staat
The Grace moet op de plek komen waar nu nog een klein glazen torentje staat © Maarten Brakema

'Fraai staaltje moderne architectuur'

Daar werd ook duidelijk dat de mensen die in de directe omgeving wonen geen bezwaar hebben tegen de komst van The Grace zelf. 'Het ontwerp is een fraai staaltje moderne architectuur', aldus Sigrid Grotens van de Stichting Wijkberaad Laak Centraal, mede namens een flink aantal andere bewonersorganisaties. Toch leven in de buurt grote zorgen, voegde zij daaraan direct toe. Windhinder, parkeerdruk, de sociale woningen die na twintig jaar mogen worden omgezet naar een ander type woning, de leefbaarheid. De gemeente zou erop moeten toezien dat de ontwikkelaar nog met oplossingen daarvoor komt, verklaarde Grotens.
Ook wees zij erop dat er in het gebied waar de torens verrijzen - het Central Innovation District (CID) - de komende jaren nog vele duizenden nieuwe woningen moeten komen. De gemeente moet er daarom scherp toezien dat hierbij ook de belangen van de huidige bewoners worden gewaarborgd door voldoende groen en voorzieningen te garanderen. Het mag 'geen lappendeken worden die uit elkaar valt', aldus Grotens.
In deze video, vorig jaar mei gemaakt door Omroep West, leggen wij uit hoe de toekomst van Den Haag eruit moet komen te zien. 20.000 nieuwe huizen en 21 voetbalvelden vol winkels:
20.000 nieuwe huizen en 21 voetbalvelden vol winkels: is dít de toekomst van Den Haag?

Leefbaarheid

Woordvoerder Jacob Snijders van het Wijkberaad Bezuidenhout constateerde dat de bouw van 1400 woningen geen succes kan worden zonder dat de gevolgen voor de leefbaarheid goed in beeld zijn gebracht. Ook vindt hij dat nu al in de plannen helder moet worden gemaakt waar de voorzieningen komen en hoe die worden betaald. Toch ontbreekt het daar aan, zei hij. 'Als dit een voorbode is van de andere bouwplannen voor het CID, dan hebben wij een probleem.'
Dennis Duijvestijn van Included City Development, de ontwikkelaar van het plan, vertelde al lang bezig te zijn met het ontwerp van The Grace. Hij wil de bewoners tegemoet komen die hier ook bijvoorbeeld een 'huiskamer' voor Laak in te huisvesten. Hij benadrukte ook dat het met de windhinder wel zou meevallen.
The Grace gaat ook plek bieden aan winkels, kantoren en horeca
The Grace gaat ook plek bieden aan winkels, kantoren en horeca © Gemeente Den Haag/Mecanoo

Windhinder

Maar vooral de oppositiepartijen in de raad hadden daar ernstige twijfel over. Zo was Jan Willem van de Bos van de Partij voor de Dieren diep in de stukken gedoken en kwam op basis daarvan dat ook bureaus hadden berekend dat er op sommige plekken 'onacceptabele' windhinder zou ontstaan. 'Hier passeren dagelijks 8000 fietsers. Hoe komen die veilig in de stad?', vroeg Tim de Boer van de Haagse Stadspartij zich af. Constant Martini van Hart voor Den Haag voegde daaraan toe dat ook niet aan de normen voor groen wordt voldaan.
De huidige en waarschijnlijk ook toekomstige coalitiepartijen zagen die problemen ook allemaal wel. Maar voor hen is het feit dat Den Haag met de komst van The Grace in een klap 1400 nieuwe woningen krijgt, belangrijker. 'Dit is een enorme stap in het tegengaan van het woningtekort', aldus Joren Noorlander van D66.
De ministeries in het centrum zijn straks niet meer de hoogste gebouwen van Den Haag
De ministeries in het centrum zijn straks niet meer de hoogste gebouwen van Den Haag © Gemeente Den Haag/Mecanoo

Belangen

Wethouder Anne Mulder (VVD, stadsontwikkeling) zei ook dat de gemeente al lang met de ontwikkelaar in gesprek is. En dat ook diens belangen moeten worden meegewogen. Verder zou het volgens hem met bijvoorbeeld de windhinder wel meevallen. Op de begane grond worden allerlei maatregelen genomen om die te beperken. Zo komt er een schutting om het tramhokje te staan. Verder worden binnenkort ook de plannen voor de voorzieningen in het Laakhavens-gebied besproken. Daarin staat waar bijvoorbeeld een park komt. 'Dat is al ingetekend.'
De gemeenteraad praat volgende week over de plannen. Dan moet definitief duidelijk worden of de ministeries in het centrum van de stad hun titel als hoogste gebouw van Den Haag verliezen.