TU Delft-team gaat voor wereldrecord met waterstofauto

© TU Delft
DELFT - Het Ecorunner-team van de TU Delft gaat komend weekend de strijd aan met autogigant Toyota. De Delftse studenten willen de titel voor 'meest efficiënte personenauto op waterstof' binnenslepen. Een jaar lang werkten de studenten aan de auto. Nu komt voor hen de laatste test en uitdaging van het jaar. In Lelystad gaan zij 48 uur lang achter elkaar rijden om het record te verbreken.
'Door de auto zo licht mogelijk te maken, kunnen we nog efficiënter zijn', vertelt Tom Vreugdenhil. Hij werkte samen met Mees Snoek en een grote groep andere studenten aan de auto. Een jaar geleden wist het team al het wereldrecord te behalen door 1196 kilometers af te werken op één tank waterstof. Toyota verbrak het record twee weken later door 1360 kilometer af te leggen. 'Dat is iets dat we gaan proberen te verbreken.'
Studenten TU Delft willen wereldrecord verbreken met waterstofauto
Een aantal weken geleden wist het team al de Eco-marathon op het TT circuit van Assen te winnen. Toen wisten de studenten een stevige efficiëntie te bereiken: op één kilo waterstof kan de auto ruim 5400 kilometer rijden. Nu wil het team de volgende uitdaging aangaan en het record dat zij vorig jaar verloren aan de Japanse autogigant terugpakken.

Recordpoging in het weekend

Om dat record te breken, moet de auto zo licht mogelijk zijn. 'Hoe lichter de auto is, des te minder rolweerstand je hebt. Dat betekent dat het minder kracht kost om ver te komen. Wij hebben er zoveel mogelijk aan gewerkt om de auto licht te maken. We maken zo veel mogelijk gebruik van carbon-fiber: de hele stuurinstallatie weegt bijvoorbeeld slechts driehonderd gram', vertelt Vreugdenhil.
Vanaf vrijdag gaat het team met een gemiddelde snelheid van ongeveer 45 kilometers per uur twee volle dagen achter elkaar rijden. Coureurs wisselen om de twee uur af en er wordt ook in de nacht doorgereden. Het wordt zwaar voor de coureurs, maar ze hebben er duidelijk zin in.

'Bijzonder om een kans te maken'

De studenten vinden het zelf erg bijzonder dat ze een kans maken op het wereldrecord. 'Dat voelt natuurlijk best gek. Je strijdt eigenlijk tegen een enorm bedrijf. Zij maken miljoenen productieauto's terwijl wij er nog niet eens één maken. Dus om een kans te maken om van hen te winnen is best bijzonder', sluit het team af.