Hoge op- en afritten bij kruispunt N11 om meer treinen mogelijk te maken

© Sleutelstad
ZOETERWOUDE-RIJNDIJK - De kruising van de N11 met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude-Rijndijk moet ongelijkvloers worden gemaakt, om zo de hele dag vier treinen per uur te kunnen laten rijden over het spoor tussen Leiden en Utrecht. Het kruispunt moet daarvoor een grote metamorfose ondergaan, meldt Sleutelstad. Zo moeten de op- en afritten voor auto's van en naar de N11 zeven meter hoog komen te liggen, aangezien de bovenleiding van de treinen zes meter hoog is. Dat bleek uit een presentatie van de plannen door de provincie aan de Zoeterwoudse gemeenteraad.
Om zulke hoge op- en afritten te maken, is flink wat geld nodig. Er wordt geschat dat er voor een hele serie voorbereidende maatregelen al vijftig à zestig miljoen euro nodig is. Er moet onder andere een 'palenmatras' in de slappe ondergrond worden aangebracht, zodat de fundering sterk genoeg is. Ook moet de fietstunnel die nu nog onder de N11 doorloopt, flink worden verlegd.
De hoge fly-overs gaan volgens de provincie niet voor overlast zorgen. 'Het is maar een beperkt deel van het verkeer dat afslaat', zegt de programmamanager tegen Sleutelstad, mediapartner van Omroep West. 'De meeste auto's rijden rechtdoor over de N11 en die verdwijnen juist achter de wallen van de op- en afritten. Die auto's vormen daardoor een soort geluidswal.'

Waarom niet onderlangs?

De kruising ongelijkvloers maken had op twee manieren gekund: onderlangs of bovenlangs. Dat er is gekozen voor bovenlangs heeft vooral te maken met de kosten. Een tunnel in de slappe veenbodem is nog veel duurder dan de oplossing waarvoor nu is gekozen. Alleen de fietsers blijven ook in de toekomst door een tunnel rijden, omdat een fietsbrug bovenlangs te stijl zou worden.
Het project is pas eind 2026, begin 2027 af. De rest van dit jaar heeft de provincie Zuid-Holland nodig voor de verdere uitwerking van de plannen, maar ook voor gesprekken met de omgeving. Eind dit jaar kan de Zoeterwoudse gemeenteraad zich naar verwachting over de plannen uitspreken.
Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Normaal gesproken is ProRail dat als het om aanpassingen aan de spoorweginfrastructuur gaat. Maar omdat de N11 een belangrijk onderdeel van het project is, wordt daar hier van afgeweken.

Tankstation moet wijken

De herinrichting levert wel een probleem op voor het tankstation langs de Burgemeester Smitsweg. De benzinepomp van de firma Huisman moet wijken voor ongelijkvloerse spoorkruising. Eigenaar Stefan Huisman is nu in gesprek met de gemeente over een nieuwe plek, maar dat valt niet mee. 'De gemeente heeft niet zoveel eigen grond en je moet natuurlijk ook op een goede plek langs een doorgaande weg zitten.'
Het tankstation van Huisman in Zoeterwoude-Rijndijk
Het tankstation van Huisman in Zoeterwoude-Rijndijk © Sleutelstad