Van poepende monteurs tot mysterieuze kabels midden in park: veel klachten over glasvezel

Aanleg van glasvezel in Den Haag
Aanleg van glasvezel in Den Haag © T-Mobile
DEN HAAG - Berichten over monteurs die bij gebrek aan mobiel toilet hun behoefte in de bosjes doen of in een plastic zak, stoeptegels die loszitten nadat de kabels zijn getrokken, monteurs die in alle vroegte op zondagochtend staan te schreeuwen, kabels die midden in een parkje uit de grond steken… Ons recente artikel over de roze kabels die her en der in Den Haag uit de grond steken, maakte heel wat los. En wat blijkt: niet alleen daar.
Het regende reacties. Meldde het oorspronkelijke artikel vooral klachten over kabels die na twee jaar nog steeds uit de grond staken in Den Haag, inmiddels is duidelijk dat het probleem ook in randgemeenten speelt. Zo kwamen er meerdere klachten uit Rijswijk, Zoetermeer en Delft. Hoewel, bij de gemeente Rijswijk zeggen ze dat die klachten 'niet bekend' zijn. Ook in Delft herkennen ze het probleem niet, al steken er daar wel kabels uit de grond.
De beruchte kabels, hier aan de Pyrolalaan in Den Haag
De beruchte kabels, hier aan de Pyrolalaan in Den Haag © Omroep West
'Dit zijn over het algemeen aansluitingen die de netwerkbeheerder binnen een jaar moet aansluiten. Zodra de termijn verlopen is spreken wij de netwerkbeheerder hierop aan', laat een woordvoerder vanuit Delft weten. Daar moeten ze dus nog even geduld hebben.

Poepen in een plastic tasje

In Zoetermeer is het probleem wél bekend. Veroorzaker daar is ook het bekende roze bedrijf. 'De provider is T-Mobile', zegt de gemeente. 'De eigenaar van het netwerk is Open Dutch Fiber.' Zoetermeer zegt regelmatig met de eigenaar van het netwerk en hun aannemer te spreken over de klachten. 'Eind dit jaar moet alles klaar zijn.'
Toen het artikel van Omroep West door de NOS op haar site werd overgenomen, stroomden er nog veel meer klachten vanuit heel Nederland binnen. En daar zitten best opmerkelijke tussen. Wil Bruinings schrijft op Facebook: 'En wat dacht je van die werklui die het aanlegden hier. Hadden geen Dixi, deden alles in het park. En ook in plastic tasjes en pleurden het zo op straat.'

Aannemer ziet toe op toiletten

T-Mobile verwijst voor een reactie hierop door naar aannemer VolkerWessels. 'Dergelijke klachten zijn zeer vervelend en onacceptabel', zegt hun woordvoerder tegen Omroep West. 'Wij zorgen er altijd voor een keet en mobiele toilet(ten) nabij of in de buurt van het project te hebben staan. Dat is ook iets waar wij op toezien.'
Ook de schreeuwende werklui plaatst het bedrijf onder het kopje 'zeer vervelend en onacceptabel.' En loszittende stoeptegels zijn ook niet de bedoeling. 'Zodra wij een klacht binnenkrijgen over niet netjes teruggelegde stoeptegels dan ondernemen wij direct actie om dit te laten herstellen.'

Samen met de gemeente stoepen nalopen

Controle is er ook, zegt het bedrijf. 'Na de aanleg loopt VolkerWessels Telecom standaard met de gemeente langs het opgeleverde werk. Bij een akkoord gaat er een garantietermijn van één jaar in. Dit betekent dat als er alsnog een melding binnenkomt over het stoepwerk wij terugkomen om dit te herstellen.'
En over die stoeptegels gesproken, sommige mensen zeggen op Facebook van plan te zijn de uitstekende kabels door te knippen. Of geven aan dat ze dat zelfs al hebben gedaan. Onverstandig, zegt de aannemer.

Kabel zelf wegknippen? Dan stoep juist nóg een keer open

'Er zitten namelijk stickertjes met huisnummers om die kabels, zodat we weten welke kabel bij welke woning hoort. Als we dit niet meer kunnen achterhalen, moeten de kabels helaas weer opgegraven worden door middel van het verwijderen van enkele stoeptegels.'
Daar kan Jennifer blijkbaar over meepraten. 'Mijn voortuin is zonder mijn toestemming, met bezwaar zes keer (ik lieg niet, echt zes keer) opengetrokken door T-Mobile. Bleek dat ze niet eens een vergunning hadden voor deze kabels', schrijft ze op Facebook. 'En nu elke keer als een van mijn buren T-Mobile glasvezel wil, trekken ze mijn voortuin open en boren ze gaten in de gevel om ze aan te sluiten. Echt te idioot en asociaal voor woorden.'

Agressieve verkoopmethodes

VolkerWessels Telecom, dat alle roze draadjes trekt in opdracht van T-Mobile, heeft geen idee hoe het zit, laat de woordvoerder weten. 'Dit is erg vervelend voor deze mevrouw. Wij weten niet waarom haar tuin zes keer open is gehaald. Wij gaan dit onderzoeken.'
En dan zijn er ook nog klachten over het telecombedrijf zelf, over hun manier van verkopen. Die zou nogal agressief zijn. 'We verkopen dagelijks veel aansluitingen en helaas is er soms een klant niet tevreden over onze verkoopmethoden. Dat is vervelend, want we streven er altijd naar om dit op een nette en integere manier te doen', zegt T-Mobile.

Aansluiting niet mogelijk dankzij boze buur

'Als we een klacht ontvangen, zoeken we altijd naar een passende oplossing. We bespreken het tevens met de desbetreffende collega om herhaling te voorkomen. Het is vervelend dat bewoners van Den Haag dergelijke klachten hebben. Door te leren van klachten, en verkopers actief te coachen, doen wij er alles aan doen om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.'
Een andere klacht is dat mensen die een aansluiting willen bij T-Mobile soms achter het net vissen, omdat een buurman of een Vereniging van Eigenaren (VvE) dwarsligt. Die willen de kabels dan niet over hun terrein. Maar dat is niet zo makkelijk te veranderen.

'Pandeigenaar is leidend'

'De wijken in Den Haag waar VolkerWessels Telecom de aanleg van glasvezel doet en heeft gedaan, komt veel hoogbouw voor. Deze hoogbouw schouwen wij eerst, ofwel dan controleren wij hoe we glasvezel kunnen gaan aansluiten in het pand. Deze uitkomsten worden in een rapport gedeeld met VvE’s en woningbouwverenigingen om toestemming voor de aanleg te kunnen krijgen.'
De crux? De pandeigenaar is hierin altijd leidend. 'Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen waarom er veel tijd overheen gaat voordat we de toestemming krijgen of helemaal geen toestemming krijgen. VvE’s willen de toestemming vaak overleggen tijdens een ledenvergadering. Daar kan een jaar overheen gaan.'

Gedoe over kastjes

Maar er zijn meer beren op de digitale snelweg. 'Ook komt het voor dat een vereniging of coöperatie het kastje op een plek in het pand wil dat niet aan de eisen van de opdrachtgever voldoet. Ook mogen we niet altijd buitenlangs aanleggen/aansluiten, terwijl dit dan de enige optie is.'
De branchevereniging van bedrijven die breedbandnetwerken aanleggen of exploiteren herkent dat als geen ander. 'In hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet is de zogenaamde gedoogplicht opgenomen: de rechthebbende op of de beheerder van openbare gronden is verplicht aanleg van telecomkabels te gedogen', vertel directeur Mathieu Andriessen van NLconnect.

Nog veel meer glasvezel aangelegd

'Dat geldt ook voor private gronden en gebouwen, indien gebruikers moeten worden aangesloten op glasvezel. Ondanks deze regel kan aanleg in bedoelde gevallen lang duren door juridisch getouwtrek en door praktische belemmeringen.'
De komende jaren krijgen we met zijn allen nog wel meer te maken met de aanleg van glasvezel, zegt Andriessen. 'Er wordt momenteel op grote schaal glasvezel aangelegd in ons land. Dat is nodig om in de toekomst snel te kunnen blijven internetten.'

Kleur van de kabel zegt helemaal niks

'De concurrentie tussen verschillende netwerken van verschillende telecompartijen heeft ons land in de wereldtop gebracht als het gaat om de beschikbaarheid van snel internet. Meerdere private partijen investeren in deze netwerken, waaronder een aantal van onze leden.'
Bij klachten is het trouwens niet eenvoudig te achterhalen om welk bedrijf het gaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zegt de kleur van de kabel namelijk meestal niks. 'De kleur van de kabel of buis verschilt per (of soms zelfs binnen een) project, en ook per soort kabel of buis. Het is niet zo eenvoudig dat een kleur altijd overeenkomt met een bepaald bedrijf.'

Oplossing Haagse problemen is nabij

Inwoners kunnen altijd bij de gemeente terecht voor vragen, de gemeente is 'regisseur van ondergrond’ en weet 'welke partij er aanlegt of recentelijk heeft aangelegd', zegt de belangenclub.
In Den Haag moeten de problemen van de boven de grond uitstekende roze kabels snel opgelost zijn. 'Binnen twee weken', liet VolkerWessels eerder deze week aan ons weten.

Huh? Hier kunnen de vogels en insecten ook lekker snel internetten

En dan tot slot nog een opmerkelijke vondst van Yvonne Evers op Facebook. In dit parkje in Nieuw-Waldeck steken de omstreden kabels midden in de bosjes, langs het fietspad, zomaar uit de grond. Dat lijkt gek. Wie wil daar nou een glasvezelaansluiting, zou je denken?
Altijd handig, kabels midden in het park
Altijd handig, kabels midden in het park © Yvonne Evers
'Deze situatie is bij ons niet bekend', zegt de woordvoerder. 'Zouden jullie de locatie met ons kunnen delen zodat we dit kunnen nagaan?', is de vraag. Nou Yvonne, we zijn benieuwd, vertel het ze alsjeblieft… Wordt hopelijk vervolgd.