Dorp zit al dagenlang zonder krant: 'Bezorgster is met vakantie en klagen helpt niet'

De heer en mevrouw Van der Heijden met de kranten die wij voor hen meenamen
De heer en mevrouw Van der Heijden met de kranten die wij voor hen meenamen © Omroep West
BENTHUIZEN - Het is het gesprek van de dag in Benthuizen. Al sinds zaterdag is er geen krant meer te vinden. Niet in de losse verkoop bij de plaatselijke PLUS-supermarkt, maar ook niet meer op de deurmat bij abonnees. Het gaat om het AD, de Volkskrant en Trouw. Allemaal van uitgever DPG Media. Het steekt de Benthuizenaren vooral dat het bedrijf bij klachten totaal niet thuis geeft.
De 77-jarige Reinier van der Heijden is al vijftig jaar abonnee van het AD. 'Sinds ons trouwen, toen nog de Haagsche Courant', vult zijn vrouw Atie (76) aan. 'Ook hebben we elke dag de Volkskrant en op zaterdag nog Trouw erbij.' Althans, dat is de bedoeling. Want sinds afgelopen zaterdag is er bij de gepensioneerde automatiseerder van een verzekeringsmaatschappij en de oud-verpleegkundige geen enkele krant meer bezorgd. En zij zijn bepaald niet de enigen in de 3500 zielen tellende plaats.
Na enig rondvragen - de eerste twee voorbijgangers lezen het Reformatorisch Dagblad, dat niet door de bezorgperikelen getroffen lijkt - treffen we een gedupeerde. 'Ik heb het AD, maar inderdaad al sinds zaterdag niet meer gekregen', vertelt een vrouw die uit de supermarkt aan het Prins Willem Alexanderplein gelopen komt. 'Niet leuk, ik mis het echt om lekker elke ochtend mijn krantje te lezen.' En ook haar dochter, die ook in het dorp woont, krijgt geen krant meer bezorgd.

Callcenter bellen heeft geen zin

'Zij heeft gebeld en ik heb en mail gestuurd. Nou, dan krijg je een geautomatiseerd bericht en verder gebeurt er niks.' Dat herkent ook Annemarie Willemsen. Zij woont in het buitengebied van Benthuizen en heeft al langer klachten over de bezorging. 'Ja, je krijgt steeds zo'n bandje en je moet je postcode intoetsen. Dan krijg je zo'n melding dat de klacht bekend is en dat ze er van alles aan doen. Nou, daarna gebeurt er dus helemaal niks.'
De plaatselijke supermarkt in Benthuizen, epicentrum van klachten over de krantenbezorger
De plaatselijke supermarkt in Benthuizen, epicentrum van klachten over de krantenbezorger © Omroep West
Mevrouw Willemsen, 'al veertig jaar abonnee van het AD, want ik houd vooral heel erg van sport', zit het flink dwars. 'Ik heb al zo'n 20 euro uitgegeven om de krant ergens anders te kopen, en als je dan klaagt bieden ze je een tegoedbon aan voor tijdschriften. Maar die wil ik helemaal niet. En dan wordt de krant ook nog eens steeds meer anti-christelijk. Ik krijg steeds meer redenen om op te zeggen', zegt ze hoofdschuddend.

'Aandeelhouders vullen hun zakken'

Dorpsgenoot Kees ter Jong denkt er nog niet aan zijn dagelijkse krantje op te zeggen. Bij hem is Trouw al sinds zaterdag niet bezorgd. 'Maar ja, ik ben digibeet. Ik heb geprobeerd via internet te klagen, maar dat lukte mij niet. Ach ja, het kan een keer gebeuren. De krant wordt al jarenlang trouw bezorgd', lacht hij. 'Aan het einde van het jaar geef ik daarom altijd een dikke fooi.'
Of dat er bij de familie Van der Heijden ook inzit dit jaar, is nog maar de vraag. Hoewel. 'De aandeelhouders maken dikke winst daar bij dat DPG, maar de bezorgers krijgen te weinig betaald', zo luidt de stellige overtuiging van het echtpaar.

Waarom niet 'gewoon' digitaal de krant lezen?

Door het ontbreken van de krant ligt nu hun hele dagritme overhoop. 'We beginnen hier 's ochtends met de koffie en daarna gaan we de krant lezen en met elkaar bespreken. In het weekeinde doen we daar soms wel twee uur over, want dan hebben we wel drie kranten. Heerlijk, zo met een krantje ontbijten.'
Maar dat kan tegenwoordig toch ook digitaal? 'Nee, dat is toch anders. De computer staat boven en op de laptop, dat leest niet lekker', zegt meneer van der Heijden. 'Je wilt gewoon lekker papier in je handen voelen', vult zijn vrouw aan. Nu behelpen ze zich dan maar met het nieuws op televisie. En met teletekst, van de NOS en Omroep West.

'Vind je het gek dat die kranten allemaal verdwijnen?'

'Al begrijp ik dat die laatste dreigt te verdwijnen, dat zou erg jammer zijn', zegt mevrouw Van der Heijden met een sip gezicht. Het echtpaar is wel erg blij dat de verslaggever van Omroep West twee actuele kranten heeft meegenomen uit Den Haag, waar ze nog wel in de winkel liggen.
'Echt heel vervelend dat er niks meer wordt bezorgd. Vind je het gek dat die kranten allemaal verdwijnen?', klinkt het mopperend. 'Ik ben het zat dat hij steeds maar niet komt.' Wat is er toch aan de hand in het doorgaans zo rustige dorp?

'Zeer onervaren bezorger ingezet'

Het antwoord komt, verrassend genoeg, uit de hoogste kringen van de uitgeverij. Directielid Erik van Gruijthuijsen meldt zich hoogstpersoonlijk bij Omroep West aan de telefoon. Hij put zich in duizend excuses.
'Zoals u weet hebben we in het hele land te maken met een tekort aan bezorgers. De vaste bezorgster in Benthuizen is ook nog eens met vakantie. We hebben een vervanger ingehuurd, maar die was zeer onervaren en onbekend met de omgeving. Vanwege het tekort was er niemand anders te vinden.'

'DPG betaalt hoge prijs hiervoor'

En dat leverde een grote stroom aan klachten op. 'We hebben een hoge prijs betaald hiervoor. Daarom hebben we alsnog besloten een ervaren kracht naar Benthuizen te sturen. Die is vanochtend om 4.00 uur begonnen en als het goed is - ik zeg dat met een zekere voorzichtigheid - zou de krant vandaag veel beter bezorgd moeten zijn en ook nog eens op tijd.'
Erik van Gruijthuijsen
Erik van Gruijthuijsen © ANP
En dan de irritaties rondom het bandje aan de telefoon en de standaardmails. Van Gruijthuijsen: 'Ik geef toe, ons klantcontactcentrum is niet altijd even goed bereikbaar. Dat komt omdat op dit moment gemiddeld 10 procent de krant te laat krijgt. En die mensen gaan allemaal bellen. De krant moet er om 7.00 uur zijn, maar dat is nu soms pas een uurtje later.'

'Belt u alstublieft niet meteen'

Daarvoor vraagt hij begrip. 'Ga alstublieft niet meteen bellen, maar kijk het even aan. En 90 procent van de abonnees heeft dus géén problemen met de bezorging, dat wil ik toch ook nog even gezegd hebben.'
Nu we toch contact hebben met de hoogste regionen, hoe zit het nou met die tegoedbon? 'Mensen krijgen een niet ontvangen krant sowieso gecompenseerd. Daarnaast krijgen ze soms een aanbieding van een magazine van DPG met korting. Dat is meer service, een doekje voor het bloeden. We willen toch iéts doen, want we weten hoe vervelend mensen het vinden als de krant er niet is. Ik vind dat zelf ook vervelend, zelfs mijn schoonmoeder klaagt erover.'

'Bezorgers worden prima betaald'

En dat anti-christelijke geluid? 'Daar is echt geen sprake van. Wij werken nauw samen met veel regionale titels die worden uitgegeven in de Biblebelt, zoals de PZC in Zeeland en Stentor in Oost-Nederland. We zien wel dat de maatschappij verhardt, waardoor de manier waarop er gecommuniceerd wordt soms bruter is dan wij gewend zijn. Geen slap excuus, maar dat vindt ook zijn weerslag in onze verslaggeving. Ik kan mij de ergernis voorstellen, maar wij hebben geen intentie om mensen te kwetsen, welk geloof ze ook hebben.'
En dan nog die kritiek op de vermeende lage salarissen voor de bezorgers. Is die dan terecht? 'Krantenbezorgers van DPG Media krijgen een concurrerend tarief, vergelijkbaar met werk in winkels, de horeca of de bagage-afdeling van Schiphol. Vanwege het tekort vragen wij bezorgers momenteel ook om meerdere wijken te lopen. Dan stijgt het tarief per bezorgde krant ook. Zo proberen we het aantrekkelijker te maken om voor ons te werken.'

Hartpatiënt zelf maar op de fiets?

En misschien komt er binnenkort wel een bezorger bij uit onverwachte hoek. De 77-jarige trouwe abonnee Reinier van der Heijden is bereid ver te gaan voor 'zijn' kranten. 'Ik heb nota bene hartproblemen en heb daarvoor een stent (een buisje om een bloedvat open te houden, red.) gekregen.'
Dat neemt zijn actiebereidheid niet weg. 'Als het nodig is, spring ik desnoods zelf wel op de fiets om ze te gaan bezorgen.' Zijn vrouw probeert het enthousiasme iets te temperen. 'Nou, alleen in noodgevallen hoor, Reinier. Je gaat echt niet elke dag om 4.00 uur opstaan.'

Meneer Van der Heijden mag thuisblijven

Dat is ook heus niet nodig, verzekert Erik van Gruijthuijsen. 'Het is ook geen gemakkelijk vak hoor, het is stevig doorwerken. Maar mensen die bij ons willen komen werken, die zijn van harte welkom.' En meneer Van der Heijden? 'Laat hij vooral aan de keukentafel genieten van onze kranten. Ik hoop dat hij ze nog heel lang mag lezen', aldus de krantenbaas.
Met de bezorging in Benthuizen lijkt het ook goed te komen. 'We zijn één dag onderweg en daar lijkt het inderdaad op. Maar dat het onze aandacht heeft, dat mag duidelijk zijn. Daarom bel ik jullie als directeur-uitgever ook persoonlijk even op. Dit is voor ons net zo groot als al die problemen op Schiphol. We doen er echt alles aan om het op te lossen.'