Unieke Warmondse zonnepont vaart recreanten weer automatisch over

Initatiefnemer Joop Venis (links) op zijn vernieuwde veerpont
Initatiefnemer Joop Venis (links) op zijn vernieuwde veerpont © Jickey Traxel
TEYLINGEN - In de gemeente Teylingen wordt voor het tweede achtereenvolgende jaar geëxperimenteerd met een bijzonder vervoermiddel: een automatische veerpont. Na een geslaagde proef vorig jaar kunnen mensen nu met de vernieuwde versie de overtocht maken tussen Kagerzoom en Koudenhoorn. Een primeur, want zo'n pont is nergens anders in Europa te vinden. De pont vaart op energie van eigen zonnepanelen op het dak en maakt gebruik van 'zelfvarende technologie' om de bestuurder te ondersteunen.
De veerpont, die de naam Ferry Solution draagt, gaat een nieuwe proefperiode in van vier maanden. Initiatiefnemer Joop Veenis is blij dat de vernieuwde en verbeterde versie van de pont mag gaan varen. 'We hebben het feestelijk geopend met de gedeputeerde van de provincie en de wethouders van de gemeente Teylingen. Eigenlijk iedereen die het project een warm hart toedraagt en het ook weer mogelijk heeft gemaakt om te gaan varen. We zijn heel blij dat het weer mag', zegt Veenis in het radioprogramma West Wordt Wakker.
Vorig jaar had de gemeente Teylingen een primeur te pakken met de eerste versie van de pont. Die was een stuk kleiner en werd bestuurd met een joystick. De nieuwe versie is veel groter en is uitgerust met een stuur en hendels, wat het besturen een stuk makkelijker maakt voor de kapitein. De pont is een gezamenlijke ontwikkeling meerdere bedrijven, in samenwerking met de TU Delft. Gedurende de proefperiode van vier maanden wordt de pont op alle mogelijke vlakken onderzocht.
Cas Holman en Joop Veernis voor de pont
Cas Holman en Joop Veernis voor de pont © Omroep West

Geen vaste dienstregeling

Gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland was bij de opening van de tweede versie van de pont. Koning is blij met de extra verbinding naar het eiland Koudenhoorn. 'Zo hopen we op een betere spreiding van bezoekers en zorgen we ervoor dat ook deze zomer recreanten heerlijk kunnen genieten van dit mooie gebied.'
Anders dan bij een traditionele pont is er geen vaste dienstregeling voor Ferry Solution. Wie gebruik wil maken van de pont, kan dat doen via een app. De kapitein krijgt dan via een kastje aan boord de melding dat er iemand aan de kant staat. 'Mobility as a service noemen ze dat. Je ziet het ook in het openbaar vervoer: geen grote bussen met lange dienstregelingen, maar flexibele kleine busjes op afroep.'

Minder verbruik op rustige dagen

Volgens initiatiefnemer Veenis is het afroepsysteem één van de grote voordelen van de pont. 'De ferry hoeft alleen te varen als er iemand is. We hebben hier hele rustige tijden, bijvoorbeeld als het slecht weer is. Dan gaat er niemand op het strand liggen. Bij mindere omstandigheden hoeven we dus minder te varen en verbruiken we veel minder energie.'