Den Haag en Delft nemen maatregelen tegen overlast deelscooters

Foutgeparkeerde deelscooters zorgen voor veel overlast op Scheveningen
Foutgeparkeerde deelscooters zorgen voor veel overlast op Scheveningen © ANP
DEN HAAG - Op steeds meer plekken bij ons in de buurt duiken ze op: scooters en fietsen die je ergens op straat vindt en kunt huren, om ze vervolgens ergens anders weer terug te zetten. Soms gebeurt dat lukraak en belanden ze midden op de stoep of versperren ze in grote getale de weg. Dat laatste gebeurt vooral op populaire locaties, zoals stadscentra en bij het strand. Dat wordt dus druk de komende dagen. In Den Haag proberen ze al een tijdje wat tegen de overlast te doen, Delft volgt binnenkort. Maar volgens de bedrijven zelf komen er maar heel weinig klachten binnen.
Go Sharing is het bedrijf dat op de meeste plekken in onze regio scooters heeft staan. De ruim 900 lichtgroene exemplaren worden verhuurd in Alphen aan den Rijn, Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer. In Den Haag biedt het bedrijf ook nog eens 450 fietsen te huur aan. Met de overlast lijkt het wel mee te vallen, vindt het bedrijf. 'We krijgen klachten bij 0,01 procent van alle parkeeracties', zegt een woordvoerder.
Huurders moeten een foto maken van het achtergelaten voertuig en die worden steekproefsgewijs gecontroleerd. De scooters mogen alleen in aangegeven gebieden worden geparkeerd. Gaat het fout, dan krijgt de bestuurder eerst een waarschuwing. De tweede keer volgt een boete van 70 euro en daarna wordt hij of zij door Go Sharing van het platform verbannen.

Overlast op Scheveningen

Concurrent Felyx, van de donkergroene scooters in Den Haag en Delft, heeft een soortgelijk systeem. Daar is de boete iets lager, 50 euro. Hoeveel klachten het bedrijf krijgt, maken ze niet bekend. Wel geeft Felyx toe dat er in het verleden veel klachten uit hetzelfde gebied zijn gekomen.
Zoals bijvoorbeeld de Zwolsestraat op Scheveningen. 'Hier clusterden voertuigen van verschillende aanbieders. Daarop is in samenwerking met de gemeente en andere aanbieders het servicegebied aangepast.'

Systeem met bonuspunten

Bij Check, dat 500 wit-paarse scooters verhuurt in Den Haag, levert 0,2 procent van de ritten een overlastmelding op. Daar hebben ze een bijzonder systeem: de huurder van een scooter mag beoordelen hoe deze geparkeerd werd aangetroffen en krijgt daar punten voor. Als de scooter netjes geparkeerd is achtergelaten, levert dat de vorige bestuurder ook een punt op. Die zijn vervolgens in te zetten voor gratis ritjes.
'Bij één op de drie ritten wordt een beoordeling uitgedeeld en het aantal parkeerklachten is door het spaarpuntenprogramma met 35 procent afgenomen', laat een woordvoerder weten. Bij de HTM lijkt zo'n programma niet nodig. Het Haagse openbaarvervoerbedrijf heeft zo'n 200 fietsen op straat staan, in Den Haag, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk.

HTM pakt het anders aan

'We krijgen jaarlijks zo'n 5 tot 10 klachten', klinkt het daar. Het bedrijf werkt ook anders dan de rest. 'Bij ons kun je alleen een rit beginnen of eindigen in bepaalde zones. Daardoor ondervinden mensen weinig overlast. 'Bij klachten sturen we meteen iemand langs om de fietsen te verwijderen.' Daarvoor kun je de HTM bellen of op de site een klachtenformulier invullen.
Een deelfiets van de HTM
Een deelfiets van de HTM © Omroep West
Ook bij de andere aanbieders kun je zelf je beklag doen als je overlast ervaart. Volgens de gemeente Den Haag (met in totaal 1500 deelscooters, 750 elektrische deelfietsen, 536 deelfietsen en 136 deelbakfietsen) komen er vanuit die stad in totaal zo'n 100 meldingen en klachten per maand binnen bij de aanbieders.

Den Haag blijft maatregelen nemen

Om dat aantal naar beneden te brengen, heeft Den Haag al maatregelen genomen. Zo zijn er volgens de gemeente langs de Scheveningse kust en bij het Centraal Station al parkeervakken voor deelscooters en deelfietsen aangelegd. Later dit jaar moeten die er ook op andere plekken in het centrum en op Scheveningen komen en volgend jaar zelfs in de gehele stad.
Ook in Delft zijn de deelscooters en -fietsen niet onopgemerkt gebleven. De gemeente laat weten daar met een vergunning te gaan werken. Bedrijven kunnen daar vanaf eind deze maand voor inschrijven. Dan moeten ze wel voldoen aan een aantal eisen, zoals een klachtenregeling. Zo hoopt de gemeente overlast beter te kunnen beteugelen.

Zoetermeer?

Hoe het zit met overlast in Zoetermeer en wat de gemeente daar ertegen gaat doen, is niet bekend. Ondanks herhaaldelijke verzoeken kwam er geen reactie vanuit die stad.