Nachtbus Den Haag keert voorlopig nog niet terug

Jongeren in een nachtbus, beeld ter illustratie
Jongeren in een nachtbus, beeld ter illustratie © ANP
DEN HAAG - Feestgangers en andere nachtbrakers in Den Haag moeten het sinds februari doen met de taxi, fiets of benenwagen als zij na een nachtelijk avontuur weer op huis aan gaan. Sinds die tijd al rijden er geen nachtbussen meer door de stad. En dat blijft nog wel even zo, zegt een woordvoerder van vervoersmaatschappij HTM.
Voorheen reed de nachtbus op donderdag, vrijdag en zaterdag op zes verschillende routes vanuit het centrum van Den Haag. Het is de bedoeling dat het nachtvervoer terugkeert, alleen is nog onduidelijk wanneer. Door personeelstekort is de dienst nu niet in te vullen, zegt een woordvoerder van HTM. Ook andere vervoersmaatschappijen in de regio rijden 's nachts nog niet zo lang door als voor de coronapandemie.
'Het is nu vakantietijd en we kampen nog altijd met een hoger ziekteverzuim als gevolg van de gehele coronaperiode', legt de woordvoerder van HTM uit. 'We zetten nu alles op alles om onze dienstregelingen goed te rijden, we moeten keuzes maken.'

Weegmoment in augustus

HTM is wel voornemens de nachtbus te laten terugkeren. 'Dat willen we heel graag, maar daar heb je gewoon een x-aantal mensen voor nodig. Als je zegt dat je het weer gaat doen, moet je het als organisatie ook goed kunnen uitvoeren.'
In augustus volgt een nieuw weegmoment. 'Dan bekijken we wanneer de nachtbus kan terugkeren', besluit de woordvoerder.

Reizigersvereniging Rover start petitie

Reizigersvereniging Rover (Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer) is intussen een petitie gestart om avond- en nachtvervoer door heel Nederland te verbeteren, vooral in de regio. 'Want daar zitten de interessante uitgaansgelegenheden', zegt een woordvoerder van Rover. 'Den Haag staat ook hoog op onze lijst. Dit is tenslotte een stad met veel studenten en met veel nachthoreca.'
De belangenbehartiger vindt dat het openbaar vervoer een aantrekkelijke afsluiting moet zijn van een gezellig avondje uit. De bereikbaarheid kan veel beter, vindt Rover. 'We zijn in gesprek met verschillende partijen hierover, we pakken iedere gelegenheid aan om dit aan te kaarten. Probleem is dat er minder reizigers zijn en dat vervoerders kampen met personeelstekorten. We zitten met elkaar een beetje vast op dat gebied en dus rijdt er minder openbaar vervoer zodat er kan worden bespaard.'

'Investeer in nieuw personeel'

Ze vervolgt: 'Wat ons betreft gaan de kosten voor de baten uit: investeer in meer en beter openbaar vervoer, zodat de reiziger terugkeert en er weer geld vloeit.' Als het aan Rover ligt, wordt er ook vol ingezet op het werven van nieuw personeel. De belangenbehartiger vreest dat het nachtelijk openbaar vervoer anders helemaal niet meer terugkeert. 'Het gaat niet alleen om mensen die graag gaan stappen, er zijn ook reizigers met onregelmatige diensten die misschien heel laat terug naar huis gaan. Die moeten ook voor hun heenreis al de auto kiezen als ze niet gegarandeerd zijn van een terugreis.'
De petitie loopt nog tot midden augustus, de teller staat inmiddels op 1900 handtekeningen. Rover wil de verzamelde handtekeningen samen met een bidbook (een pamflet met een eigen voorstel voor verbeteringen) aanbieden aan de vervoersbedrijven en landelijke en lokale overheden.