Pislucht, ongure types en langdurig kapotte roltrappen: welkom op station Rijswijk

RIJSWIJK - Een no-go area. Zo noemt fractievoorzitter Ger Kruger van Beter voor Rijswijk het station in zijn gemeente. 'Een plek waar je niet graag verblijft, waar het naar urine stinkt. Het is verpauperd, de winkeltjes zijn dicht en er hangen geregeld ongure types rond.' En dan nog de roltrappen, die zijn al sinds oktober vorig jaar bij beide sporen defect, bevestigt de gemeente tegenover Omroep West. 'Dat duurt allemaal veel te lang', zegt fractievoorzitter Maarten van 't Eind van GroenLinks. Ook de reizigers zijn er wel klaar mee.
Station Rijswijk heeft zeker geen briljante reputatie. Al in 2016 werd het door reizigersvereniging Rover uitgeroepen tot onaangenaamste station van Nederland. 'Nou, de treinen stoppen nu wat meer in het midden, dat is verbeterd. Mensen hoeven daardoor niet meer zo ver te lopen. Maar het blijft een onaangenaam station', zegt een woordvoerder van de Haagse afdeling van Rover.
Volgens raadslid Kruger komen er bij zijn partij - de grootste in Rijswijk - geregeld klachten binnen over het station. 'Het is ons een doorn in het oog. Je voelt je er ook niet veilig, zeker 's avonds niet. Iedereen kan daar zomaar binnenlopen, waarom zijn er geen poortjes?', vraagt hij zich af.

'Er is weinig verbeterd'

Zijn collega van GroenLinks (qua grootte de tweede partij in Rijswijk) vindt ook dat er sinds het behalen van de niet bepaald glorieuze titel in 2016 te weinig verbeterd is. 'Als we willen dat mensen vaker het openbaar vervoer pakken dan de auto, en dat willen wij als GroenLinks, dan moeten we ook zorgen voor een goed station. De omgeving is ook onaantrekkelijk.'
Aan deze kapotte roltrap wordt al maanden niet gewerkt
Aan deze kapotte roltrap wordt al maanden niet gewerkt © Omroep West
Die omgeving is dus lastig te bereiken, omdat de roltrappen er al meer dan negen maanden uitliggen. Zowel bij het spoor richting Rotterdam als dat richting Den Haag. De problemen zijn ook bij Rover al langer bekend. 'Dat hebben we al vaker doorgegeven aan de NS.'

Reizigers balen van kapotte roltrappen

Ook bij de reizigers zijn ze niet onopgemerkt gebleven. 'Alles zou gewoon moeten werken hier', zegt Yasser uit Almere. Hij heeft een baan in Den Haag en komt geregeld op dit station, als hij met zijn broer die vlakbij werkt is meegereden. 'Voor mij is het geen probleem, ik kan de trap gebruiken. Maar voor oudere mensen is het niet fijn.'
'Dit zou niet zo lang moeten duren', zegt Anil uit Den Haag. 'Ach, die dingen zijn al kapot sinds ik hier komt', vertelt Roos uit Rotterdam, terwijl ze staat te wachten op spoor 3. 'Het is hier soms wel erg druk. Met zoveel mensen is een roltrap wel handig, dat past echt niet in de lift.'

Wachten tot november

Maar waarom duurt het nou allemaal zo lang? Leveringsproblemen, zegt de gemeente. Er wordt gewacht op onderdelen, maar door corona schiet dat niet op. De gemeente Rijswijk beroept zich op overmacht en zegt dat alles in november gerepareerd wordt. Een woordvoerder zegt dat ze zich ervan bewust zijn dat de kapotte roltrappen niet bijdragen aan de uitstraling van het station.
Station Rijswijk, de ingang aan het Piramideplein
Station Rijswijk, de ingang aan het Piramideplein © Omroep West
Maar hij wijst er ook op dat er sinds 2016 op het station wel degelijk zaken zijn verbeterd. 'Er is nieuwe verlichting in de hal aangebracht en er wordt vaker schoongemaakt in de liften en op de trappen. Ook is er een bewaakte fietsenstalling geopend.'

Station is niet alleen van de NS

Het eigendom van station Rijswijk is verdeeld tussen de gemeente (de stationshal aan het Eisenhowerplein aan de kant van de Plaspoelpolder, plus de roltrappen en lift daar), de NS (de stationshal aan het Piramideplein, bij de Boogaard) en spoorbeheerder ProRail (eigenaar van de tunnel waar de treinen rijden, tussen beide ingangen in).
Die laatste instantie zegt dat er naar aanleiding van enquêtes onder reizigers inmiddels 'noodzakelijke beheersmaatregelen zijn genomen.' Het lijkt erop dat de sluiting van de wachtruimtes, om hangjongeren te weren, daar een van is.

Dichte deur vervelend voor zwervers

'Dat is wel vervelend, straks in de winter', zegt reiziger Martin, al zittend op een bankje. 'Het is natuurlijk wel begrijpelijk, omwille van de zwervers.' Maar die hoeven niet te vrezen. 'In oktober gaan de wachtruimtes weer open', verzekert een woordvoerder. Volgens de gemeente zijn de deuren inderdaad op slot gedraaid vanwege hangjongeren.
De NS zegt dat er onlangs een 'handelingsperspectief is vastgesteld'. Dat betekent dat er door het bedrijf samen met de gemeente, ProRail en de NS naar de toekomst van het station wordt gekeken. De Rijswijkse raadsleden hebben daar wel oren naar.

Gemeenteraad wil actie van college

'We willen dat het college hierover zo snel mogelijk met de gemeenteraad in gesprek gaat', klinkt het bij GroenLinks. Ger Kruger van Beter voor Rijswijk wil dat ook en is benieuwd wat er na het onderzoek uit 2016 allemaal ondernomen is.
Wellicht gloort er dus hoop voor station Rijswijk, ook omdat er in de omgeving volgens plannen flink gebouwd gaat worden. 'Het was ooit een modelstation, toen het in 1996 door Annemarie Jorritsma werd geopend', verzucht Kruger. Beter voor Rijswijk en GroenLinks stellen samen raadsvragen over de kwestie. Het reces zorgt er waarschijnlijk wel voor dat er, om in treintermen te blijven, enige vertraging optreedt bij de beantwoording.