Mysterieus schip ligt al dagen bijna stil voor kust, maar waarom?

Wat is dit toch voor schip dat al dagen voor de Haagse kust ligt?
Wat is dit toch voor schip dat al dagen voor de Haagse kust ligt? © Omroep West
DEN HAAG - Voor de strandgangers in de buurt van Kijkduin en Scheveningen is het al dagenlang een bekende verschijning: een schip dat stilligt vlak voor de kust. Wat doet dat schip daar en van wie is het? Hij verandert af en toe een beetje van positie, zo lijkt het wel. 'En er zit een hefboom op, die op en neer gaat', zegt iemand die de boot heeft gespot. Wat gebeurt daar toch? Het is nog niet zo makkelijk daar achter te komen, blijkt als Omroep West op onderzoek uitgaat.
We zwemmen er allemaal wel eens een keertje in, maar van wie is de Noordzee eigenlijk? Daar sta je niet vaak bij stil. Maar het goede antwoord is: Rijkswaterstaat. Althans, hun afdeling Zee en Delta gaat erover, erkent een woordvoerder.
We sturen een foto op. Al snel krijgen we antwoord. 'Het is in elk geval geen zandsuppletieschip', zegt ze. Een wat? 'Dat zijn schepen die het zand aanvullen. De kustlijn moet elk jaar een beetje op zijn plek gehouden worden, daar hebben we een heel programma voor.'

Rijkswaterstaat weet het niet

Blijkbaar is elk jaar een ander deel van de Noordzeekust aan de beurt. Dan weer Katwijk, dan weer Den Haag, telkens een andere plek. Maar goed, daarvoor ligt het schip er dus niet. Wat doet het er dan wel? Daarop moet Rijkswaterstaat het antwoord schuldig blijven. We worden doorverwezen naar de Kustwacht.
'Daar heb je tegenwoordig apps voor, waarop je dat kunt zien', zeggen ze bij de Kustwacht. Grappig, veel mensen kennen dat soort apps al voor vliegtuigen, maar voor boten bestaan ze dus blijkbaar ook. Zoals MarineTraffic.com. Op die site zien we van alles heen en weer varen en ook stilliggen voor onze kust, maar niet de boot in kwestie.

Kustwacht weet het wel

De woordvoerder van de Kustwacht belooft het uit te zoeken. En na een uurtje komt er inderdaad een mail, met een verrassende uitkomst. We hadden iets beter moeten kijken op de website waar alle schepen bewegen, want hij staat erop: niet als varend schip, maar als 'blauw rondje.' Huh?
'Dat betekent dat hij stilligt', legt de woordvoerder uit. 'Het schip heet Amazon en er worden op zee testen mee uitgevoerd.' En de woordvoerder voegt eraan toe: 'Mocht je meer willen weten, dan adviseer ik je de eigenaar van het schip te contacteren.' Nou, dat willen we wel. Maar waar vind je die zo snel? Het schip vaart, volgens de website, onder Maltese vlag. Dat is niet om de hoek.

Hoe zoek je de eigenaar van zo'n schip?

'Er staat op die website ook een IMO-nummer, daarmee kun je de eigenaar vinden. Hoe dat werkt weet ik ook niet, hoor.' Juist. We bellen een vage kennis die als hobby boten fotografeert. En dat treft. Hij lepelt uit zijn hoofd zo van alles op. 'Oh, de Amazon? Ja, die is flink verbouwd, bij IHC.'
Dat is een goede tip. Het bedrijf Royal IHC blijkt een grote speler te zijn op het gebied van maritieme techniek. We bellen met het hoofdkantoor in Kinderdijk en komen ook hier in contact met een persvoorlichter. Vertel ons, doet hij iets met windmolens? Stroomkabels? Is de pakjesboot van Sint een beetje vroeg dit jaar? Niets van dat alles, blijkt.

Het mysterie ontrafeld

'Het is een pijpenlegschip', zegt de voorlichter. 'Daarmee leggen ze pijpen voor bijvoorbeeld gas, waterstof of olie in zee. Wij hebben het schip voor het Amerikaanse bedrijf McDermott omgebouwd en nu zijn we het aan het testen, op zee. Dat is standaard na het bouwen of verbouwen van een schip.'
En wat gebeurt er dan allemaal nu daar op die boot? 'We bekijken alle dingen die aan boord zitten, of ze het goed doen. De zeewaardigheid van het schip, of alle apparatuur werkt, dat soort dingen.'

Wat 'mot dat hier'?

Maar waarom gebeurt dat voor de Haagse kust? 'Dat is toevallig. Hij lag eerst in de Waalhaven, in Rotterdam. Daar zijn al andere testen gedaan. Nee, we gaan niet op proef pijpen leggen voor de kust van Den Haag, dat gebeurt straks in Noorwegen. Daar vinden de volgende tests plaatst.'
Wat ze nou precies aan de boot hebben 'geklust', dat is echt voor de fijnproever. 'Het bestaande pijpenlegsysteem is vervangen door een zogeheten J-Lay-systeem, met een top dynamische capaciteit van 1500 ton.' Zoiets klinkt natuurlijk als buitengewoon ingewikkeld voor mensen zonder zeebenen. We nemen voetstoots aan dat het erg imposant is.
Voor de liefhebbers een filmpje:
Hoelang het nog duurt voordat het schip vanuit Den Haag naar Scandinavië vertrekt, weet de woordvoerder niet. 'Dat ligt eraan hoe het testen verloopt.' Voorlopig ligt het dus nog wel even te pronken in het vizier van zonaanbidders op de Haagse stranden. Wat de immense verbouwingsoperatie heeft gekost wil Royal IHC trouwens niet zeggen.