Herrie werkzaamheden funest voor Haagse horeca-ondernemers, klanten blijven weg

De werkzaamheden aan de brug in de Torenstraat veroorzaken zoveel herrie dat klanten wegblijven
De werkzaamheden aan de brug in de Torenstraat veroorzaken zoveel herrie dat klanten wegblijven © Omroep West
DEN HAAG - De horecaondernemers op de Veenkade in het centrum van Den Haag zien hun complete omzet wegvallen als gevolg van de werkzaamheden aan tramlijn 16. Al weken worden er van 's morgens vroeg tot aan het begin van de avond gewerkt aan de brug in de Torenstraat. Het lawaai dat dit veroorzaakt, is zo hard dat er niemand meer op de terrassen zit of er komt eten. 'Het is gewoon desastreus.'
'Oorverdovend', vindt raadslid Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag. 'Niet te doen', oordeelt ondernemer Joris van der Poel. 'We hebben hier heel veel last van,' voegt diens collega Erwin Unger daaraan toe.
Zo klinkt het op de Veenkade in Den Haag:
Klanten blijven weg bij Haagse terrassen vanwege enorme herrie
Van 's morgens vroeg tot 's avonds een uur of zeven, half acht wordt er gewerkt aan de brug. Het zorgt er niet alleen voor dat dit deel van het centrum moeilijk te bereiken is; het leidt ook tot geluidsoverlast. Want hoewel er een dubbele rij geluidwerende schermen om de bouwplaats staat, is de herrie enorm.
Dat heeft grote consequenties voor de ondernemers. Overdag zit er bijna niemand op hun terrassen. 's Avonds komt er vrijwel niemand meer eten. Dat terwijl augustus doorgaans een belangrijke maand is voor de horeca, vertellen Van der Poel (Grapes & Olives) en Unger (Niko).
Erwin Unger van restaurant Niko
Erwin Unger van restaurant Niko © Omroep West
Hoewel zij begrijpen dat in een grote stad werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, hebben zij grote moeite met deze operatie. Waarom juist in deze drukke maand. Waarom net na corona? Waarom die tijden? Van der Poel: 'Er zit gewoon niemand overdag nu. Dat kost klauwen met geld. Het is echt gewoon heel erg. Je krijgt er gewoon schade aan je gehoor van. Ik snap niet dat dit wordt getolereerd. We zitten in onze beste maand in de ellende. Wie heeft dat bedacht? Belachelijk.'
Niko is een relatief nieuw Japans restaurant. Het is net goed en wel open. 'Dit is heel lastig ondernemen', zegt Unger. 'We hebben hier heel veel last. Het aantal bezoekers is letterlijk van honderd naar nul gegaan. Je wordt zo geremd in de opstart. Je verliest momentum.' De ondernemers krijgen steun van de grootste partij in de Haagse gemeenteraad, Hart voor Den Haag. 'Oorverdovend. Je kan er niet zitten', constateert raadslid Sluijs tijdens een bezoek aan de Veenkade. Hij wijst op de verlaten stoelen, binnen en buiten. 'En je ziet het. Alles is leeg.'

Honderd decibel

Sluijs heeft het volume van het geluid gemeten. Boven de honderd decibel, is zijn conclusie. 'Als een horecazaak boven de vijftig decibel gaat, volgen boetes van duizenden euro's. En gaat het door, dan wordt die zaak zelfs gesloten. En hier gaat het dagen achter elkaar door. Dat is verschrikkelijk.'
De ondernemers aan Veenkade had het al moeilijk. Aan de pittoreske gracht werd jaren gewerkt aan een volautomatische autoberging. En dan afgelopen jaren de coronapandemie. Sluijs: 'De slager op de hoek heeft de deur al achter zich dicht getrokken, die zegt: ik trek dit niet meer. Andere ondernemers zetten hun tent te koop. Straks hebben we een mooie buitenruimte, maar geen horecabedrijf meer over.'
De Veenkade in Den Haag
De Veenkade in Den Haag © Omroep West
Sluijs wil direct woensdag een debat over de kwestie om ervoor te zorgen dat er een oplossing komt. Zeker tijdens lunch- en dinertijden moet het werk worden stilgelegd, vindt het raadslid. 'Want anders blijven deze tenten leeg en gaat de horeca naar de knoppen.'

Nieuwe techniek voor het eerst in bebouwde omgeving

De gemeente laat in een reactie weten het vervelend te vinden dat de horeca zoveel hinder ondervindt van de verbouwing. Er wordt een nieuwe techniek toegepast bij het opknappen van de brug. 'Het huidige cement wordt met water van de brug gespoeld, dan blijft alleen de metale constructie over. Daar komt een nieuwe betonlaag overheen', legt een woordvoerder uit. Met die techniek duurt de verbouwing een stuk minder lang dan normaal gesproken het geval zou zijn, stelt de gemeente. 'Anders zou de brug nog langer uit de roulatie blijven.'
Het is ook voor het eerst dat deze techniek in een bebouwde omgeving wordt toegepast. 'We gaan het goed evalueren en daarin nemen we de ervaringen van de horeca ook mee', besluit de woordvoerder.